Trójca św. - początki doktryny chrześcijańskiej!. - Wersja do druku +- Forum Ewangelizacyjne e-SANCTI.net (http://e-sancti.net/forum) +-- Dział: Religia w Świecie (/forumdisplay.php?fid=4) +--- Dział: Nasza wiara (/forumdisplay.php?fid=15) +--- Wątek: Trójca św. - początki doktryny chrześcijańskiej!. (/showthread.php?tid=539) Strony: 1 2 |
Trójca św. - początki doktryny chrześcijańskiej!. - Wojtek37 - 15-05-2005 15:52 Pozwolę sobie jeszcze na rozwinięcie tematu III pierwszych wieków Kościoła. Na wstępie proszę się zapoznać z różnymi Credo, czyli wyznaniami wiary. Ciekawe czemu pierwsi Apostołowie mieli by się mylić, co do istoty problemu, skoro za ich życia byli tacy co pamiętali Uczniów Mesjasza.?!. Dla mnie to rewelacja, bo poznawanie korzeni swojej wiary doprowadziło mnie do stwierdzenia iż jestem w tym samym Kościele, który założyli Apostołowie i Jezus. A było to ponad dwadzieścia lat temu, i byłem właśnie w waszym wieku. http://www.lo2.ostroleka.edu.pl/Szkolna ... /credo.htm "Didache" 16:7 (ok.90) odnosi słowa Za 14:5 ("nadciągnie Pan, mój Bóg, i z Nim wszyscy święci") do Jezusa. Św.Ignacy Antiocheński (+107) "List do Kościoła w Efezie": "Bóg nasz bowiem, Jezus Chrystus począł się w łonie Maryi zgodnie z planem Bożym, z rodu Dawida i z Ducha Św." 18:2. Poganin Pliniusz Młodszy (ok.114): "Mieli zwyczaj w określonym dniu o świcie zbierać się i śpiewać (...) ku czci Chrystusa jako Boga". (Pliniusz do Trajana). List Barnaby (ok.130) "Mówił bowiem Bóg, że rany swego ciała od nich otrzymał" 5:12. Meliton z Sardes ("Homilia Paschalna" ok.160) "Zamiast baranka Bóg przyszedł, i zamiast owcy człowiek, a w człowieku Chrystus, który ogarnia wszystko." 5; Frg 6 "ukrywał oznaki boskości, choć był prawdziwym Bogiem od wieków". Tzw. "II List do Koryntian" (Homilia z ok.150r.) 1:1: "Bracia, musimy patrzeć na Jezusa jak na Boga, jak na Tego, który będzie sądził żywych i umarłych". Justyn Męczennik (ur.100) "Dialog z Żydem Tryfonem" (68:3): "Czy myślicie, że według Pism czcić i nazywać Panem Bogiem należy kogo innego oprócz Stwórcy tego wszechświata oraz Chrystusa"; "Apologia" (I:63,15) "Ojciec wszechrzeczy ma Syna, który jest Slowem, Pierworodnym Synem Bożym i Bogiem". Poganin Celsus (IIw.) "Oddają Chrystusowi hołd Boski". Poganin Lukian z Samostaty (ok.190) "Bo boską cześć jeszcze teraz oddają owemu wielkiemu człowiekowi, który w Palestynie został ukrzyżowany". Na Pallatynie w Rzymie istnieje rysunek z IIw. człowieka z głową osła na krzyżu wykonany ręką poganina z podpisem: "Aleksamenos czci swego Boga" dot. Jezusa ("Świat symboliki chrześcijańskiej" D.Forstner OSB s.287). "Do Diogneta" (IIw.) : "Któż bowiem z ludzi zdołał kiedykolwiek dojść do zrozumienia, czym jest Bóg zanim On sam przyszedł". Arystydes (ok.140) "Apologia" 2:6: "Chrześcijanie wreszcie wzięli swą religię od Jezusa Chrystusa, którego nazywają Synem Bożym, głosząc, że to sam Bóg zstąpił z nieba na ziemię". Tacjan (ur.130) "Mowa przeciw Grekom" : "Te zaś, które mądrości nie przyjęły, lecz odrzuciły (...) Boga cierpiącego uznane zostały raczej za wrogów Boga". "Męczeństwo św.Justyna" (+163) "Czcimy Jezusa Chrystusa, Syna Bożego (...) Ja jestem tylko człowiekiem, więc wiem, że słowa moje są nędzne w porównaniu z Jego nieskończonym Bóstwem". Klemens Aleks. (ur.150) "Zachęta Greków" X:110,1: "Boski Logos, który bez najmniejszego sprzeciwu stawiany jest na równi z Bogiem i Panem wszechświata, ponieważ był Jego Synem a 'Słowo było u Boga'". Tertulian (ur.155) "Przeciw Marcjonowi" V,20:4: "w kształcie i w obrazie Boga, jako Syn Ojca, jest prawdziwie Bogiem (...) w kształcie i w obrazie, czyli wyobrażeniu człowieka, jako Syn Człowieczy, okazał się prawdziwym człowiekiem". Patrz pkt 3.10. Św.Cyprian (+258) List 11:5: "Mamy rzecznika i orędownika, który jest przebłaganiem za nasze grzechy, Jezusa Chrystusa, Pana i Boga naszego". Por. Militjades (IIw.) "Historia Kościoła" (V:28,4) Euzebiusza (ur.260) oraz inne teksty w pkt. 2.1.3 (Wszechmocny) i rozdz. "Trójca Św. w Pismach Ojców Kościoła". [ Dodano: Nie 15 Maj, 2005 15:56 ] Nie wiem czy powyższy link działa więc jeszcze raz ... http://www.lo2.ostroleka.edu.pl/Szkolna/Zasoby/Religia/Konserwatysta/credo.htm - b22 - 16-05-2005 13:35 Cytat:iż jestem w tym samym Kościele, który założyli Apostołowie i Jezus. W tym samym ale nie w takim samym. A tak a'propos to o czym ma być ta dyskusja????? - Gregoriano - 16-05-2005 17:00 b22 napisał(a):W tym samym ale nie w takim samym. Liczyłem, że podasz jakieś wyjaśnienie tego bądź jakieś argumenty wtedy podałbym swoje adversus... :wink: A tak lipa. - Sivis Amariama - 22-06-2009 02:31 moja rozmowa o Trójcy Świętej z prof. Henrykiem Pietrasem SJ: http://sivis.salon24.pl/111829,trojca-swieta-wywiad-z-prof-henrykiem-pietrasem Zapraszam - humanista - 02-07-2009 11:00 A propos: Cytat:Zwróćmy na to szczególną uwagę: zaczerpnięta koncepcja jednego Boga od starożytnej Grecji stała się podstawą całej Judeo-Chrzścijańskiej teologii. - Annnika - 02-07-2009 21:49 jakieś źródło :?: - humanista - 03-07-2009 08:06 Annnika napisał(a):jakieś źródło :?: Przede wszystkim Biblia :wink: - Annnika - 03-07-2009 21:28 Ech... tekstu .... - humanista - 04-07-2009 11:08 nie pamiętam dokładnie, skąd to pochodzi, mam nawyk zapisywania co ciekawszych tekstów, więc umówmy się, że ostatnim źródłem tego tekstu jest mój twardy dysk - Vanessa - 12-07-2009 19:36 Koncepcja trójcy nie powstała od razu ,tylko na kolejnych soborach. „Dzisiejsza popularna doktryna o Trójcy nie znajduje oparcia w słownictwie Justyna Męczennika; uwagę tę można rozciągnąć na wszystkich Ojców działających przed soborem nicejskim, to znaczy na wszystkich pisarzy chrześcijańskich z pierwszych trzech wieków po narodzeniu Chrystusa. Co prawda mówią o Ojcu, Synu i o Duchu proroczym albo [Duchu] świętym, ale nie jako o równych sobie, mających numerycznie tę samą naturę, nie jako o Trzech w Jednym — w jakimkolwiek sensie uznawanym teraz przez zwolenników Trójcy. Głoszą coś całkiem innego. Doktryna o Trójcy, której uczą ci Ojcowie, w istotny sposób różni się od współczesnej. Podajemy to jako fakt dający się udowodnić, tak jak każdy fakt z historii ludzkich przekonań”. Czego uczył Justyn Męczennik Jednym z najwcześniejszych apologetów był Justyn Męczennik, który żył mniej więcej od 110 do 165 roku n.e. W żadnym z zachowanych pism tego autora nie ma wzmianki o trzech równych osobach w jednym Bogu. Na przykład Księga Przysłów (Przypowieści) 8:22-30 zawiera następującą wypowiedź o Jezusie w jego bycie przedludzkim: „Jahwe mnie stworzył, swe arcydzieło, przed swymi czynami (...). Jestem zrodzona, gdy jeszcze bezmiar wód nie istniał (...). Poczęta jestem przed pagórkami (...). Ja byłam przy Nim [Bogu] mistrzynią” (według katolickiej Biblii Tysiąclecia). Justyn tak skomentował te wersety w Dialogu z Żydem Tryfonem: „Słowo jasno wykazało, że Ojciec tę Latorośl zrodził przed wszystkiemi zgoła stworzeniami; a że zrodzony od rodziciela różni się co do liczby, przyzna chyba każdy. W odniesieniu do Syna, zrodzonego przez Boga, Justyn używa terminu „Bóg”. W Apologii pierwszej oświadcza: „Ojciec wszech rzeczy ma Syna, który jest Słowem, Pierworodnym Synem Bożym i Bogiem”. Biblia też przypisuje Synowi Bożemu tytuł „Bóg”. W Księdze Izajasza 9:6 (9:5, BT) nazwano go „Potężnym Bogiem” lub „Bogiem Mocnym”. Jednakże w Biblii „bogami” są nazywani także aniołowie, ludzie, fałszywi bogowie oraz Szatan. (Aniołowie: Psalm 8:6, BT, zob. przypis; por. Hebrajczyków 2:6, 7. Ludzie: Psalm 82:6. Fałszywi bogowie: Wyjścia [2 Mojżeszowa] 12:12; 1 Koryntian 8:5. Szatan: 2 Koryntian 4:4). Występujący w Pismach Hebrajskich wyraz ’El, tłumaczony na „Bóg”, oznacza po prostu osobę „potężną”, „mocną”. Co więcej, określenie występujące w Księdze Izajasza 9:5 (BT) ukazuje wyraźną różnicę między Ojcem a Synem. Syn bowiem jest tam nazwany „Bogiem Mocnym, a nie „Bogiem Wszechmocnym”. To ostatnie wyrażenie, odnosi się w Biblii wyłącznie do Jehowy Boga. Zauważmy jednak, że chociaż Justyn nazywa Syna „Bogiem”, nigdy nie twierdzi, iż jest on jedną z trzech równych osób, z których każda jest Bogiem, ale które tworzą tylko jednego Boga. Przeciwnie, w Dialogu z Żydem Tryfonem oświadcza: „Istnieje inny Bóg i Pan [Jezus w bycie przedludzkim], niższy od Stworzyciela wszechświata [Boga Wszechmocnego], nazywany także Aniołem, bo oznajmia ludziom wszystko, co im chce oznajmić Stwórca wszech rzeczy, ponad którego innego Boga niema. (...) „[Syn] jest inny aniżeli Bóg, Stwórca wszech rzeczy; mówię [inny] co do liczby, a nie co do myśli”. „Zdaniem Justyna Syn jest odrębny i niższy od Boga: odrębny nie w sensie współczesnym, jako jedna z trzech hipostaz, czyli osób, (...) lecz w istocie i naturze; ma realny, konkretny, indywidualny byt oddzielony od Boga, któremu zawdzięcza wszystkie swoje moce i tytuły; zajmuje niższą pozycję i we wszystkim podlega Jego woli. Ojciec jest najwyższy, Syn podporządkowany; Ojciec jest źródłem mocy, Syn jej odbiorcą; Ojciec inicjuje, Syn — jako Jego sługa lub narzędzie — wykonuje. Są dwoma co do liczby, ale się zgadzają, czyli są jednym co do woli; przy czym wola Ojca zawsze góruje nad wolą Syna”. Ponadto Justyn nigdzie nie pisze, że duch święty jest osobą równą Ojcu i Synowi. Nie można więc uczciwie twierdzić, iż wierzył w Trójcę — w dogmat głoszony przez dzisiejsze kościoły chrześcijaństwa. Niemniej Nicea stanowiła punkt zwrotny. Umożliwiła oficjalne uznanie Syna za równego Ojcu, a to utorowało drogę późniejszej koncepcji Trójcy. W książce Second Century Orthodoxy (Ortodoksja drugiego stulecia) J. A. Buckley zaznacza: „Co najmniej do końca II wieku Kościół powszechny pozostawał zjednoczony pod pewnym podstawowym względem: Wszyscy byli zgodni co do zwierzchnictwa Ojca. Wszyscy uważali, że tylko Bóg Ojciec Wszechmogący jest najwyższy, niezmienny, niewyrażalny i nie mający początku. „Po odejściu tych pisarzy oraz przywódców działających w drugim stuleciu Kościół (...) zaczął powoli lecz nieodwołalnie zmierzać do momentu (...) w którym na Soborze Nicejskim całe to stopniowe odchodzenie od pierwotnej wiary osiągnęło punkt kulminacyjny. Niewielka, żywiołowa mniejszość narzuciła tam swe heretyckie poglądy ugodowej większości, a mając za sobą władców politycznych, zmusiła, nakłoniła pochlebstwami i zastraszyła tych, którzy usiłowali nie dopuścić do splamienia pierwotnej czystości swej wiary”. http://pl.wikipedia.org/wiki/Sob%C3%B3r_Nicejski_I - Anonymous - 12-07-2009 22:27 Cytat:nie pamiętam dokładnie, skąd to pochodzi, mam nawyk zapisywania co ciekawszych tekstów, więc umówmy się, że ostatnim źródłem tego tekstu jest mój twardy dysk No tak bardzo wiarygodne źródło - Wojtek37 - 05-08-2009 10:46 Vanessa napisał(a):W żadnym z zachowanych pism tego autora nie ma wzmianki o trzech równych osobach w jednym Bogu. A to, to co ?......... [u]Justyn Męczennik (ur.100) "Apologia" “Apologia” I:6,2 “Jemu to, a z Nim razem Synowi, który od Niego przyszedł (...) wreszcie Duchowi Proroczemu, oddajemy uwielbienie i pokłon, cześć im składając, pełną z rozumu i prawdy” “Apologia” I:13,3-4 “Go uznajemy za Syna Boga prawdziwego i na drugim miejscu stawiamy, na trzeciem zaś Ducha Proroczego” “Apologia” I:61,3 “Następnie prowadzimy ich do miejsca gdzie znajduje się woda, i tam w taki sam sposób, w jaki myśmy zostali odrodzeni, oni również odrodzenia dostępują. Otóż w Imię Boga Ojca i Pana wszech rzeczy, i Jezusa Chrystusa, Zbawiciela naszego i Ducha Świętego otrzymują tedy kąpiel w wodzie” “Apologia” I:61,10-13 “dlatego właśnie w wodzie wzywa się nad tym, który pragnie odrodzenia i żałuje za grzechy, imienia Boga, Ojca wszech rzeczy. (...) Przecie ten, na którego światło pada, bierze również kąpiel w imię Jezusa Chrystusa, ukrzyżowanego pod Poncjuszem Piłatem, oraz w imię Ducha Świętego” “Apologia” I:63,14-15 “słusznie zarzuca i Duch Proroczy i sam Chrystus, że nie znają ani Ojca ani Syna. Kto bowiem Syna nazywa Ojcem, ten oczywiście nie zna i nie wie, że Ojciec wszech rzeczy ma Syna, który jest Słowem, Pierworodnym Synem Bożym i Bogiem” “Apologia” I:65,3 “Ten je bierze [chleb i kielich], wielbi i chwali Ojca wszech rzeczy przez imię Syna i Ducha Świętego”. “Apologia” I:67,2 “Przy każdym zaś posiłku naszym wielbimy Stwórcę wszechświata przez Syna Jego, Jezusa Chrystusa, i przez Ducha Świętego” . - Drizzt - 05-08-2009 20:44 Wojtek37 napisał(a):“Apologia” I:13,3-4 Co oznacza, że jest czczonych 3 "bogów/Bogów" - skoro nawet hierarchia jest podana, to trudno, by Bóg Jedyny był wyższy i niższy sam dla siebie - Wojtek37 - 05-08-2009 23:18 Przecież my uznając Boga w Trójcy Przenajświętszej, też mamy pewien porządek, dokładnie taki sam kiedy kreślimy znak krzyża na ciele.... w Imię Ojca, i Syna, i Ducha Świętego. Istnieje pewien porządek, a Ty tu z jednego wyjętego z całości Apologi, wywalasz jedną myśl. Kto tak prowadzi - konstruktywną polemikę..... czy czytałeś kiedyś Ojców i Apologetów Kościoła, w całości ?. Raczej wątpię. [-X - Kyllyan - 06-08-2009 06:42 Wojtku, ale żaden z cytatów, który zamiesciłes nie swiadczy o tym, że św Justyn wierzył w Trójce, tak jak my teraz. |