Odpowiedz 
 
Ocena wątku:
  • 0 Głosów - 0 Średnio
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Autor Wiadomość
Wojtek37 Offline
Moderator
*****

Liczba postów: 1,321
Dołączył: May 2005
Reputacja: 0
Post: #1
Kanon NT
Kanon Nowego Testamentu

Stopniowe odchodzenie pokolenia świadków oraz prześladowania na terenie Palestyny wywołały kryzys nowotestamentowej tradycji ustnej. Zaczęto więc (na wzór Starego Testamentu) utrwalać na piśmie naukę Jezusa poszerzoną o rozumienie wiary apostołów i doświadczenie Kościoła pierwotnego. Pod koniec I w. istniały już prawie wszystkie księgi, której później stały się normatywne dla wiary chrześcijan. Kryterium ich kanoniczności stanowiła zgodność z nauką Jezusa i apostołów (świadczyło o tym czytanie liturgiczne księgi w Kościele oraz pochodzenie pisma bezpośrednio od apostoła lub redakcja oparta na jego nauczaniu)

Kanon Nowego Testamentu krystalizował się przez kilka wieków. W Kościele zachodnim dążono raczej do przyjmowania niż odrzucania cenionych przez chrześcijan pism (dlatego np. przyjęto aż cztery Ewangelie oraz zaakceptowano pisma deuterokanoniczne). Istnienie kanonu nie oznacza, że Kościół nie może odkrywać czystego przepowiadania chrześcijaństwa pierwotnego w agrafach czy pismach Ojców Apostolskich. Określa on tylko obszar, w którym można odnaleźć apostolskie przepowiadanie, w które nieustannie wsłuchuje się Kościół wszystkich wieków, aby nie stracić swojej tożsamości.

Najstarsze świadectwa dotyczące istnienia spisu pism Nowego Testamentu uznawanych za natchnione sięgają II w. Należy do nich np. kanon Muratoriego, zawierający listę pism przyjętych w Rzymie ok. 180 r., oraz pisma Klemensa Aleksandryjskiego (150-220) i Orygenesa (185-254). Istniejące między nimi różnice są zapewne odzwierciedleniem różnic występujących w poszczególnych Kościołach.

Do ksiąg jednomyślnie uznawanych za natchnione przez wszystkie najstarsze gminy chrześcijańskie (zwanych protokanonicznymi) należą cztery Ewangelie, Dzieje Apostolskie, Pisma Pawłowe, Pierwszy List św. Jana oraz Pierwszy List św. Piotra. Natomiast do ksiąg, co do natchnienia których w pewnych gminach istniały wątpliwości (zwanych deutero- lub wtórokanonicznymi), zalicza się: List do Hebrajczyków, Drugi List św. Piotra, Drugi i Trzeci List św. Jana, List św. Jakuba, List Judy i Apokalipsę.

Obok pism uznawanych za natchnione istniała bogata literatura próbująca „uzupełnić” szczegóły z życia Jezusa Chrystusa oraz związanych z Nim osób (tzw. apokryfy powstające od końca I do V w.). Najczęściej były to barwne fantazje, szczególnie popularne wśród ludu. Nieufność Ojców Kościoła wobec tych pism była spowodowana wykorzystywaniem ich przez heretyków do głoszenia fałszywych doktryn. Ostateczne zamknięcie kanonu całego Pisma świętego nastąpiło podczas Soboru Trydenckiego w 1546 r. Kościół katolicki uznał wówczas kanoniczność 27 ksiąg Nowego Testamentu.

Początkowo księgi Nowego Testamentu dzielono na dwie grupy: ewangelię, do której zaliczano cztery Ewangelie (Mt, Mk, Łk, J), i pisma apostolskie, obejmujące resztę, czyli 23 księgi. W manuskryptach i starożytnych katalogach chrześcijańskich istniały dość duże rozbieżności co do kolejności ksiąg. Ewangelie są zwykle wymieniane na pierwszym miejscu. Drugą część zbioru dzielono zwykle na dwie grupy: Dzieje Apostolskie i Listy Katolickie (niekiedy z Apokalipsą) oraz Listy św. Pawła umieszczane zazwyczaj na końcu.

Pod wpływem podziału ksiąg Starego Testamentu według gatunków literackich występującego w Septuagincie 27 pism Nowego Testamentu podzielono na trzy części: księgi historyczne (Mt, Mk, Łk, J, Dz), dydaktyczne (Rz, 1-2 Kor, Ga, Ef, Flp, Kol, 1-2 Tes, 1-2 Tym, Tt, Flm, Hbr, Jk, 1-2 P, 1-2-3 J, Jud) oraz księgę prorocką (Ap).

Rozwój kanonu Nowego Testamentu

ok. 51-125:

W okresie siedemdziesięciu lat zostały napisane wszystkie księgi Nowego Testamentu - a w tym czasie powstały także inne, niekanoniczne pisma chrześcijańskie - na przykład Didache (ok. 70 roku), 1 List Klemensa (ok. 96), List Barnabasza (ok. 100) oraz siedem listów Ignacego Antiocheńskiego (ok. 110).

ok. 140-160:
Marcjon, rzymski przedsiębiorca, naucza o istnieniu dwóch Bogów: Jahwe - okrutnego Boga Starego Testamentu, i Abba - dobrego ojca z Nowego Testamentu. Marcjon odrzuca Stary Testament jako Pismo Święte, a z Nowego Testamentu uznaje tylko 10 listów św. Pawła i 2/3 Ewangelii św. Łukasza (jako antysemita, usuwa wszystkie wzmianki o narodowości Jezusa). "Nowy Testament" Marcjona jest pierwszym zbiorem ksiąg - zmusza to Kościół do zajęcia stanowiska odnośnie "trzonu" kanonu: czterech Ewangelii i Listów św. Pawła.

ok. 200:
Pozostałe księgi kanonu nie są jeszcze ostatecznie "oficjalnie" zaakceptowane, choć wydaje się, że panuje powszechna zgoda co do ich natchnionego charakteru: według jednego z zestawień pochodzących z Rzymu (fragment Muratoriego, ok. 200 r.), Nowy Testament składa się z 4 Ewangelii, Dziejów Apostolskich, 13 Listów św. Pawła, 3 (z 7) Listów powszechnych (1 i 2 J, Jud) oraz Apokalipsy : św. Jana i św. Piotra

ok. 230:
Orygenes wymienia m.in. List do Hebrajczyków i List św. Jakuba jako księgi kanoniczne.

367:
Najwcześniejsza lista ksiąg Nowego Testamentu, dokładnie taka sama jak współczesna, zapisana przez Atanazego, biskupa Aleksandrii, w jego liście z okazji Wielkanocy roku 367. Ta sama lista zostanie powtórzona jeszcze kilkakrotnie w IV wieku, m.in. podczas synodu w Kartaginie.

904:
Papież Damazy w liście do jednego z biskupów wymienia wszystkie księgi Nowego Testamentu (ich kolejność jest taka sama, jak współcześnie).

1442:
Kościół potwierdza we Florencji kanoniczność 27 ksiąg Nowego Testamentu, nie orzekając o niezmienności kanonu..

1536:
W swoim przekładzie Nowego Testamentu z języka greckiego na niemiecki Luter przesuwa 4 księgi Nowego Testamentu (List do Hebrajczyków, List św. Jakuba, List św. Judy i Apokalipsa św. Jana) na koniec Biblii, uznając, że są mniej kanoniczne niż pozostałe.

1546:
Podczas Soboru Trydenckiego Kościół Katolicki potwierdza raz na zawsze kanoniczność 27 ksiąg Nowego Testamentu.

Mam nadzieję, że się wam to bracia przyda.

[ Dodano: Sob 14 Maj, 2005 19:41 ]
Dla tych co są zainteresowani czytaniem Bibli i szerszym spojżeniem na wiarę polecam dokument Pakieskiej Komisji Biblijnej. Ciekawie i w miare zrozumiałym językiem napisana.

http://apologetyka.katolik.net.pl/index ... Itemid=102

i inny tekst znanego biblisty..

http://www.kosciol.pl/article.php?story ... 8030253300

http://www.kosciol.pl/article.php?story ... e%2BJehowy

Miłej lektury - mam nadzieję, że się ubogacicie.

http://apologetyka.katolik.net.pl/index ... ;Itemid=55

http://apologetyka.katolik.net.pl/index ... Itemid=102

"Bardzo mało modli się ten, co przywykł modlić się tylko wtedy, gdy klęczy".
Św. Jan Kasjan
14-05-2005 19:40
Znajdź wszystkie posty użytkownika Odpowiedz cytując ten post
Odpowiedz 


Wiadomości w tym wątku
Kanon NT - Wojtek37 - 14-05-2005 19:40
[] - ddv - 15-05-2005, 09:10
[] - Wojtek37 - 15-05-2005, 15:33

Skocz do:


Użytkownicy przeglądający ten wątek:
1 gości

Wróć do góryWróć do forów