Odpowiedz 
 
Ocena wątku:
  • 0 Głosów - 0 Średnio
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Problemy Kościoła
Autor Wiadomość
Aloes Offline
Użytkownik
***

Liczba postów: 117
Dołączył: Jan 2012
Reputacja: 0
Post: #61
RE: Problemy Kościoła
Ależ ja chcę dalszej dyskusji. Tak naprawdę, to dopiero się rozkręcam Uśmiech

Oto wstęp do tego dokumentu:

Cytat: INSTRUKCJA NAJWYŻSZEJ ŚWIĘTEJ KONGREGACJI ŚWIĘTEGO OFICJUM
DO WSZYSTKICH PATRIARCHÓW, ARCYBISKUPÓW, BISKUPÓW I INNYCH LOKALNYCH ORDYNARIUSZY, "TAKŻE TYCH OBRZĄDKU WSCHODNIEGO", DOTYCZĄCA SPOSOBU POSTĘPOWANIA W PRZYPADKACH SOLICYTACJI
Vatican Polyglot Press, 1962 r.
INSTRUKCJA
o sposobie postępowania w przypadkach, kiedy w grę wchodzi przestępstwo solicytacji
DO PIECZOŁOWITEGO PRZECHOWYWANIA W TAJNYM ARCHIWUM KURII DO UŻYTKU WEWNĘTRZNEGO
NIE DO PUBLIKACJI ANI OPATRYWANIA KOMENTARZAMI
UWAGI WSTĘPNE

1. Przestępstwo solicytacji zachodzi, gdy ksiądz — w trakcie samej czynności sakramentu spowiedzi; przed lub natychmiast po spowiedzi; w związku z lub pod pretekstem spowiedzi lub nawet bez związku ze spowiedzią, (ale) w konfesjonale lub innym miejscu, przeznaczonym do wysłuchiwania spowiedzi i sprawiającym wrażenie, że wysłuchuje się tam spowiedzi — próbował nakłonić lub sprowokować penitenta (kimkolwiek on lub ona by byli) do niemoralnych lub nieprzyzwoitych czynów, czy to przy użyciu słów, znaków, skinięć głową, dotyku lub poprzez wiadomość na piśmie, (przeznaczoną do przeczytania od razu lub później) lub zuchwale poważył się mieć niestosowną albo nieprzyzwoitą rozmowę lub wzajemny stosunek z tą osobą (Konstytucja Sacramentum Poenitentiae, §1)

2. Postawienie tej niesłychanej zbrodni przed sądem należy w pierwszej instancji do lokalnych ordynariuszy, na których terenie obwiniony zamieszkuje (zob. poniżej p. 30. i 31), nie tylko ze stosownych racji, ale także na mocy specjalnego upoważnienia Stolicy Apostolskiej:

nakazane im jest, poprzez zobowiązanie, zapisane głęboko w ich świadomości, aby upewnili się, że tego typu przypadki będą odtąd podjęte, rozpatrywane i konkludowane tak szybko, jak to możliwe przed ich własnymi sądami.

Niemniej, ze szczególnych i poważnych powodów, w zgodzie z normą kanoniczną 247, par. 2, przypadki te mogą być także przekazane bezpośrednio Świętej Kongregacji Świętego Oficjum lub przejęte przez samą Świętą Kongregację. Na każdym etapie dochodzenia obwiniony zachowuje prawo odwołania się do Świętej Kongregacji; odwołanie takie jednak — za wyjątkiem przypadku apelacji — nie wstrzymuje czynności prawnych sędziego, który już rozpoczął proces. Sędzia może zatem nadal dokonywać przesłuchań aż do chwili wydania końcowego wyroku, o ile nie doszedł do przekonania, że Stolica Apostolska sama przejęła daną sprawę (zob. kanon 1569).

3. Termin „lokalni ordynariusze" oznacza tutaj każdego, (odpowiadającego) za własny rejon: lokalnych biskupów, opatów lub prałatów nullius [ 4 ], administratorów, wikariuszy i prefektów apostolskich, a także wszystkich, którzy pod ich nieobecność tymczasowo zastępują ich w zarządzaniu, na mocy prawa lub przyjętych regulacji (kanon 198, par. 1). Termin nie obejmuje jednak wikariuszy generalnych, chyba że poprzez specjalne upoważnienie.

4. Lokalny ordynariusz jest sędzią w tych sprawach także w przypadku zakonników, włączając w to byłych zakonników. Ich zwierzchnicy mają de facto surowy zakaz udziału w procesach, pozostających w kompetencji świętego Oficjum (kanon 501, par. 2). Jednak, bez naruszania praw ordynariusza, nie czyni to samych zwierzchników — jeśli odkryją, że jeden z ich podwładnych dopuścił się przestępstwa udzielając Sakramentu Pokuty — niezdolnymi i niezobowiązanymi do zwrócenia na niego uwagi; do upomnienia i przywołania go do porządku, także poprzez nałożenie uzdrawiającej pokuty i — jeśli będzie trzeba — do całkowitego odsunięcia go od wszelkiej posługi. Będą oni także w stanie przenieść go w inne miejsce, chyba że lokalny ordynariusz tego zabronił, jako że skarga już wpłynęła i dochodzenie zostało rozpoczęte.

5. Lokalny ordynariusz może albo osobiście przewodniczyć tym procesom, albo przekazać je pod kierownictwo innej osoby, a mianowicie: roztropnego duchownego w dojrzałym wieku. Nie może jednak czynić tego w trybie zwyczaju, tzn. dla wszystkich takich przypadków: zamiast tego, potrzebne będzie pisemne upoważnienie dla każdej pojedynczej sprawy, z uwzględnieniem zaleceń kanonu 1613, par. 1.

6. Choć zazwyczaj, dla zachowania tajności, dla tego typu spraw powoływany jest pojedynczy sędzia, w bardziej trudnych przypadkach ordynariuszowi nie zabrania się powołania jednego lub dwóch asesorów-rzeczoznawców, wybranych spośród sędziów synodalnych (kanon 1575) lub nawet przekazania sprawy do prowadzenia przez trzech sędziów — również wybranych spośród sędziów synodalnych - posiadających mandat, aby prowadzić sprawę kolegialnie, w zgodzie z normami kanonu 1577.

7. Rzecznik sprawiedliwości, adwokat obwinionego i notariusz — będący roztropnymi księżmi w dojrzałym wieku, z dobrą reputacją, doktorzy prawa kanonicznego lub eksperci w innym zakresie, którzy dowiedli swego oddania sprawiedliwości (kanon 1589); nie powiązani z obwinionym w żaden ze sposobów, wskazanych w kanonie 1613 — zostają wyznaczeni na piśmie przez ordynariusza. Niemniej rzecznik sprawiedliwości (którym nie musi być rzecznik sprawiedliwości kurii) może zostać wyznaczony dla wszystkich spraw tego typu, z tym że adwokat obwinionego i notariusz są wyznaczani dla poszczególnych spraw. Obwinionemu nie zabrania się proponowania adwokata, który mu odpowiada (kanon 1655); z tym, że ten ostatni musi być księdzem i musi zostać zaaprobowany przez ordynariusza.

8. W sytuacjach (sprecyzowanych poniżej) gdy wymagana jest interwencja rzecznika sprawiedliwości, jeśli nie zostaje on wezwany, postępowanie zostanie uznane za nieważne, chyba że — choć nie wezwany — był on faktycznie obecny. Jeśli jednak rzecznik sprawiedliwości był prawidłowo wezwany, nie był jednak obecny podczas jakiejś części postępowania, będzie ono ważne, zostanie jednak później poddane jego pełnej kontroli, aby mógł on sprawdzić i zaproponować — ustnie lub na piśmie — cokolwiek uzna za konieczne lub właściwe (kanon 1587).

9. Z drugiej strony wymagane jest, pod rygorem nieważności, aby notariusz obecny był podczas wszystkich czynności procesowych i spisywał je własnoręcznie lub co najmniej podpisał (kanon 1585, par. 1). Ze względu jednak na specyficzny charakter tego rodzaju procedur ordynariusz ma prawo uchylić (zasadę) obecności notariusza podczas wysłuchiwania denuncjacji, jak to będzie sprecyzowane poniżej; podczas przeprowadzania tzw. „diligences" [ 5 ], a także podczas przesłuchiwania powołanych świadków.

10. W czynnościach nie będzie brał udziału personel pomocniczy, z wyjątkiem takiego, który jest absolutnie niezbędny; będzie on wybrany — jeśli to tylko możliwe — ze wspólnoty księży i w każdym przypadku musi go charakteryzować dowiedziona wierność i bycie poza wszelkim podejrzeniem. Należy jednak odnotować, że — gdy będzie to potrzebne - osoby spoza terenu danego ordynariusza (non-subjects) mogą także zostać powołane do bycia obiektami pewnych czynności lub ordynariusz tamtego terenu może zostać poproszony, aby to zrobił (kanon 1570, par. 2), zawsze w pełni przestrzegając środków ostrożności wymienionych powyżej i w kanonie 1613.

11. Niemniej, ponieważ podczas badania tego typu przypadków konieczne jest okazanie większej niż zazwyczaj troski, aby zostały one potraktowane z najwyższą poufnością — a także ponieważ od chwili rozstrzygnięcia i wyegzekwowania postanowień, zostają one okryte wieczystym milczeniem (Instrukcja Świętego Oficjum z 20 lutego 1867 r., nr. 14) — wszystkie osoby w jakikolwiek sposób powiązane z sądem lub z racji swych urzędów zorientowane w sprawie, zobowiązane są do bezwyjątkowego zachowania najściślejszej tajemnicy, potocznie zwanej tajemnicą Świętego Oficjum, we wszystkich kwestiach i wobec wszelkich osób, pod groźbą podlegania automatycznej ekskomunice, ipso facto [ 6 ] i bez obwieszczania, zarezerwowaną wyłącznie dla osoby Papieża, z wyłączeniem nawet Świętej Penitencjarii. Ordynariuszy wiąże to samo prawo, tzn. na mocy ich własnego urzędu; pozostały personel związany jest na mocy przysięgi, jaką zawsze składać musi przed podjęciem swych obowiązków i wreszcie (osoby) wydelegowane, przepytywane lub poinformowane (poza sądem) związane są na mocy nakazu, nałożonego przez nich w pismach, zawierających delegację, zapytania lub informacje, z wyraźnym przywołaniem tajemnicy Świętego Oficjum i powyższych restrykcji.

12. Wyżej wymieniona przysięga, której formułę można znaleźć w Aneksie niniejszej Instrukcji (formularz A) ma być składana — raz na zawsze przez osoby, wyznaczone na stałe, za każdym natomiast razem przez tych, którzy są wyznaczeni dla pojedynczej kwestii lub przypadku — w obecności ordynariusza lub jego delegata, na Święte Ewangelie Boże (włączając księży) i tylko w ten sposób, wraz z dodatkową obietnicą wiernego spełniania podjętych obowiązków, przy czym powyższa ekskomunika nie obejmuje tej ostatniej. Kierujący postępowaniami w tego rodzaju przypadkach musi zatroszczyć się, aby nikt — włączając w to personel sądowy — nie wszedł w posiadanie informacji o tych sprawach większej, niż wymaga tego spełnienie ich funkcji i zadań.

13. Przysięga zachowania tajemnicy musi być w tych przypadkach składana także przez obwiniających lub powodów, a także przez świadków. Osoby te jednak nie są objęte karą, chyba że zostały wprost ostrzeżone o niej w trakcie wnoszenia oskarżenia, składania zeznań lub przepytywania. Obwiniony musi zostać z najwyższą powagą upomniany, że on także musi zachować tajemnicę wobec wszystkich za wyjątkiem swego adwokata, pod karą zawieszenia a divinis [ 7 ], zachodzącego ipso facto w przypadku wykroczenia.

14. Jeśli wreszcie chodzi o prowadzenie dokumentacji, używany język, zatwierdzanie, bezpieczne przechowywanie czy ewentualne unieważnienie, należy w pełni przestrzegać odpowiednich przepisów kanonów 1642-43, 379-80-81-81 i 1680.

...ciąg dalszy nastąpi Uśmiech
(Ten post był ostatnio modyfikowany: 22-02-2012 15:49 przez Aloes.)
22-02-2012 15:45
Znajdź wszystkie posty użytkownika Odpowiedz cytując ten post
Odpowiedz 


Wiadomości w tym wątku
Problemy Kościoła - smokeustachy - 21-11-2010, 01:33
RE: Problemy Kościoła - Aloes - 26-01-2012, 14:49
RE: Problemy Kościoła - Sant - 26-01-2012, 16:18
RE: Problemy Kościoła - Aloes - 27-01-2012, 15:05
RE: Problemy Kościoła - Sant - 27-01-2012, 16:04
RE: Problemy Kościoła - spioh - 27-01-2012, 21:25
RE: Problemy Kościoła - Aloes - 31-01-2012, 15:02
RE: Problemy Kościoła - Sant - 31-01-2012, 18:22
RE: Problemy Kościoła - Aloes - 01-02-2012, 13:05
RE: Problemy Kościoła - Scott - 01-02-2012, 13:43
RE: Problemy Kościoła - Sant - 01-02-2012, 14:02
RE: Problemy Kościoła - Aloes - 01-02-2012, 14:54
RE: Problemy Kościoła - Scott - 01-02-2012, 15:21
RE: Problemy Kościoła - omyk - 01-02-2012, 15:33
RE: Problemy Kościoła - spioh - 01-02-2012, 17:57
RE: Problemy Kościoła - Aloes - 01-02-2012, 18:19
RE: Problemy Kościoła - spioh - 01-02-2012, 19:12
RE: Problemy Kościoła - Scott - 01-02-2012, 20:49
RE: Problemy Kościoła - Aloes - 02-02-2012, 17:09
RE: Problemy Kościoła - Scott - 02-02-2012, 18:36
RE: Problemy Kościoła - Sant - 02-02-2012, 18:47
RE: Problemy Kościoła - Aloes - 03-02-2012, 10:55
RE: Problemy Kościoła - Scott - 03-02-2012, 11:18
RE: Problemy Kościoła - Aloes - 03-02-2012, 11:59
RE: Problemy Kościoła - Scott - 03-02-2012, 12:53
RE: Problemy Kościoła - Sant - 03-02-2012, 13:11
RE: Problemy Kościoła - Aloes - 03-02-2012, 20:02
RE: Problemy Kościoła - Scott - 03-02-2012, 21:33
RE: Problemy Kościoła - spioh - 04-02-2012, 02:40
RE: Problemy Kościoła - omyk - 04-02-2012, 02:43
RE: Problemy Kościoła - Aloes - 04-02-2012, 17:57
RE: Problemy Kościoła - spioh - 04-02-2012, 18:50
RE: Problemy Kościoła - Aloes - 04-02-2012, 19:44
RE: Problemy Kościoła - Sant - 04-02-2012, 18:51
RE: Problemy Kościoła - Scott - 05-02-2012, 10:36
RE: Problemy Kościoła - Aloes - 21-02-2012, 14:11
RE: Problemy Kościoła - spioh - 05-02-2012, 11:53
RE: Problemy Kościoła - Aloes - 05-02-2012, 18:25
RE: Problemy Kościoła - Dezerter - 05-02-2012, 21:16
RE: Problemy Kościoła - spioh - 05-02-2012, 21:21
RE: Problemy Kościoła - noone - 05-02-2012, 21:22
RE: Problemy Kościoła - spioh - 05-02-2012, 21:35
RE: Problemy Kościoła - Sant - 06-02-2012, 09:02
RE: Problemy Kościoła - Aloes - 06-02-2012, 15:53
RE: Problemy Kościoła - Sant - 06-02-2012, 18:47
RE: Problemy Kościoła - spioh - 06-02-2012, 19:39
RE: Problemy Kościoła - Sant - 06-02-2012, 23:18
RE: Problemy Kościoła - Scott - 21-02-2012, 15:28
RE: Problemy Kościoła - Sant - 21-02-2012, 15:33
RE: Problemy Kościoła - Aloes - 21-02-2012, 15:36
RE: Problemy Kościoła - Sant - 21-02-2012, 15:50
RE: Problemy Kościoła - Scott - 21-02-2012, 16:26
RE: Problemy Kościoła - Scott - 10-07-2012, 16:31
RE: Problemy Kościoła - Aloes - 21-02-2012, 20:24
RE: Problemy Kościoła - Scott - 21-02-2012, 22:21
RE: Problemy Kościoła - spioh - 22-02-2012, 00:51
RE: Problemy Kościoła - Scott - 22-02-2012, 08:21
RE: Problemy Kościoła - Aloes - 22-02-2012 15:45
RE: Problemy Kościoła - Scott - 22-02-2012, 19:40
RE: Problemy Kościoła - Aloes - 24-02-2012, 18:14
RE: Problemy Kościoła - Scott - 24-02-2012, 20:36
RE: Problemy Kościoła - Annnika - 25-02-2012, 23:09
RE: Problemy Kościoła - Dawid - 26-02-2012, 12:18
RE: Problemy Kościoła - spioh - 26-02-2012, 13:55
RE: Problemy Kościoła - Aloes - 28-02-2012, 12:25
RE: Problemy Kościoła - MarekMRB - 10-03-2012, 23:42
RE: Problemy Kościoła - Annnika - 14-03-2012, 00:06
RE: Problemy Kościoła - Scott - 22-03-2012, 18:29
RE: Problemy Kościoła - noone - 10-05-2012, 15:14
RE: Problemy Kościoła - Scott - 10-05-2012, 16:35
RE: Problemy Kościoła - noone - 10-05-2012, 16:51
RE: Problemy Kościoła - Scott - 10-05-2012, 19:27
RE: Problemy Kościoła - noone - 10-05-2012, 20:37
RE: Problemy Kościoła - Scott - 10-05-2012, 21:18
RE: Problemy Kościoła - noone - 11-05-2012, 10:58
RE: Problemy Kościoła - Scott - 11-05-2012, 16:27
RE: Problemy Kościoła - noone - 14-07-2012, 20:29
RE: Problemy Kościoła - Scott - 15-07-2012, 00:31
RE: Problemy Kościoła - noone - 15-07-2012, 20:56
RE: Problemy Kościoła - Scott - 15-07-2012, 21:12
RE: Problemy Kościoła - noone - 16-07-2012, 08:41
RE: Problemy Kościoła - Scott - 16-07-2012, 16:32
RE: Problemy Kościoła - noone - 21-08-2012, 11:33
RE: Problemy Kościoła - Scott - 21-08-2012, 11:39
RE: Problemy Kościoła - smokeustachy - 17-11-2013, 23:33
RE: Problemy Kościoła - gossia - 26-12-2013, 16:30
RE: Problemy Kościoła - agata.aga - 03-02-2016, 16:49
[] - TOMASZ32-SANCTI - 27-01-2011, 11:08

Skocz do:


Użytkownicy przeglądający ten wątek:
1 gości

Wróć do góryWróć do forów