PoniedziaÅek 26 grudnia 2005, godzina 16:00
koÅcióŠp.w. Podwyższenia Krzyża ÅwiÄtego
w Sulechowie
KONCERT BOŻONARODZENIOWY
Olga Ksenicz - sopran
Artur Rożek - baryton
Leszek Knopp - organy
wstÄp wolny
PROGRAM KONCERTU:
F. Nowowiejski - kolÄda O gwiazdeczko
G. F. Haendel - aria sopranowa Sit nomen Domini benedictum... z kantaty âPsalm 112â
F. P. Tosti - Preghiera
G. F. Haendel - aria sopranowa He schall feed His flock z oratorium âMesjaszâ
C. Franck - duet Panis angelicus z âMesse sollenelleâ
J. S. Bach - aria basowa Quia fecit mihi magna z âMagnificatâ
A. Vivaldi - aria sopranowa Quia respexit... z âMagnificatâ
C. Saint-Saëns - duet Benedictus z âOratorio de Noëlâ op. 12 /âOratorium na Boże Narodzenieâ/
W. A. Mozart - aria sopranowa Quoniam tu solus Sanctus z âWeisenthaus-Messeâ
F. Nowowiejski - Fantazja polska, czyli Pasterka na Wawelu /organy solo/
St. Moniuszko - pieÅÅ Dobranoc
Na program koncertu skÅadajÄ
siÄ (w ogromnej wiÄkszoÅci) utwory komponowane z myÅlÄ
o obchodach liturgicznych Bożego Narodzenia. WyjÄ
tkiem sÄ
arie, mogÄ
ce zaistnieÄ w trakcie caÅoÅci roku liturgicznego. StanowiÄ
ca fragment Gloria z peÅnego cyklu mszalnego aria sopranowa Quoniam tu solus Sanctus, skomponowana przez 12-letniego Mozarta, z mszy (tym razem autorstwa Cesara Francka) pochodzi też sÅynna eucharystyczna aria-kanon Panis angelicus. Å»arliwa aria â ÅwiÄcÄ
ca imiÄ ÅwiÄteâ oparta jest na tekÅcie psalmu nr 112, a bÅagalna Preghiera zwraca siÄ bezpoÅrednio do Matki Bożej. Osobnym zjawiskiem jest wzruszajÄ
ca modlitwa dziecka â pieÅÅ StanisÅawa Moniuszki do sÅów StanisÅawa Jachowicza. PozostaÅe utwory bezpoÅrednio nawiÄ
zujÄ
do tematyki bożonarodzeniowej â sopranowy fragment z haendlowskiego arcydzieÅa, jakim jest oratorium âMesjaszâ, nawiÄ
zuje do pasterzy, spieszÄ
cych powitaÄ DzieciÄ
tko Jezus. Ponad 100 lat później w podobnym klimacie utrzymaÅ Camille Saint-Saens swojÄ
wizjÄ Bożego Narodzenia w poÅwiÄconym mu oratorium; z niego pochodzi piÄkny, liryczny, pastoralno-mszalny duet. Dwie arie dwóch mistrzów baroku â Bacha i Vivaldiego wykorzystujÄ
tekst hymnu âMagnificatâ, gÅoszonego przez brzemiennÄ
MariÄ PannÄ Åw. Elżbiecie; tradycja muzyczno-liturgiczna umieszczaÅa tego typu kompozycje jako oprawÄ mszy wigilijnej. Również do pasterki, ale tym razem pasterki w tradycji polskiej, odprawionej w królewskiej scenerii Wawelu, nawiÄ
zuje jedyny utwór instrumentalny dzisiejszego koncertu â fantazja organowa autorstwa Feliksa Nowowiejskiego, oparta na tematach tradycyjnych kolÄd polskich.
OLGA KSENICZ â sopran
Absolwentka WydziaÅu Wokalnego Akademii Muzycznej we WrocÅawiu, w klasie prof. Piotra Åykowskiego (dyplom z wyróżnieniem w czerwcu 2004 roku), obecnie pracuje na stanowisku asystentki na macierzystym wydziale. Od roku 2005 jest także solistkÄ
Warszawskiej Opery Kameralnej, na scenie której debiutowaÅa partiÄ
Królowej Nocy w operze âCzarodziejski fletâ W. A. Mozarta. Przed podjÄciem studiów muzycznych ukoÅczyÅa (dyplom z wyróżnieniem) PaÅstwowÄ
SzkoÅÄ MuzycznÄ
II st. w Zielonej Górze (klasa ad. Anny UlwaÅskiej) oraz koncertowaÅa jako solistka i kameralistka ZespoÅu Muzyki Dawnej âCappella Gedanensisâ, majÄ
cego swÄ
siedzibÄ w GdaÅsku.
W trakcie studiów muzycznych wokalistka uczestniczyÅa w licznych kursach interpretacyjnych i mistrzowskich (odbywajÄ
cych siÄ m. in. w ramach miÄdzynarodowych festiwali âWratislavia Cantansâ), pracujÄ
c pod kierunkiem wybitnych artystów oraz pedagogów polskich i zagranicznych, m. in. prof. Christiane Hampe, Izabelli KÅosiÅskiej, Jadwigi RomaÅskiej-GabryÅ, Ewy Iżykowskiej (dyplom mistrzowski w roku 2002), Ingrid Kremling-Domanski (dyplom mistrzowski w roku 2003), Ralfa Döringa i Paula Esswooda.
W okresie od października 2003 do lutego 2004 roku mÅoda sopranistka przebywaÅa na stypendium w Hochschule für Musik w Kolonii, pracujÄ
c pod kierunkiem
Åpiewaczki o europejskiej renomie i znakomitego pedagoga â prof. Barbary Schlick. W roku akademickim 2003/2004 Olga Ksenicz byÅa także stypendystkÄ
Ministerstwa Kultury. ObecnÄ
dziaÅalnoÅÄ pedagogicznÄ
sopranistka ÅÄ
czy z regularnym uczestnictwem w kolejnych kursach interpretacyjnych, m. in. pod kierunkiem prof. Helgi Meyer-Wagner oraz prof. Piotra Kusiewicza, oraz z dziaÅalnoÅciÄ
koncertowÄ
.
Zdobyte przez OlgÄ Ksenicz laury konkursowe to m. in.:
- wyróżnienie za wykonanie arii barokowej na I Ogólnopolskim Konkursie Sopranowym im. Haliny Halskiej we WrocÅawiu (w roku 2001)
· wyróżnienie za wykonanie utworów patrona konkursu na II Konkursie PieÅni i Arii im. Karola KurpiÅskiego we WÅoszakowicach (w roku 2002)
- III nagroda i nagroda specjalna (za wykonanie âPieÅni Roksanyâ z opery âKról Rogerâ Karola Szymanowskiego) na VI MiÄdzyuczelnianym Konkursie Muzyki SÅowiaÅskiej w Katowicach (w roku 2003).
Repertuar wokalistki obejmuje szerokie spektrum utworów od renesansu po wspóÅczesnoÅÄ, za szczególnym jednak naciskiem na muzykÄ oratoryjno-kantatowÄ
baroku i klasycyzmu, zwÅaszcza wÅosko- i niemieckojÄzycznego krÄgu kulturowego (twórczoÅÄ m. in. A. Scarlattiego, A. Vivaldiego, G. F. Haendla, J. S. Bacha, J. Haydna, W.A.Mozarta.
ARTUR ROŻEK - baryton
Urodzony 22.11.1984 w Sulechowie, nauke muzyki rozpoczÄ
Å w wieku niespeÅna 7 lat, pobierajÄ
c poczÄ
tkowo prywatne lekcje gry na fortepianie. W wieku 10 lat zostaÅ przyjÄty do grona uczniów Ogniska Muzycznego im. H. Wieniawskiego w Sulechowie, gdzie kontynuowaÅ ksztaÅcenie muzyczne w klasie fortepianu pod kierunkiem mgr Honoraty Bodnar; ten etap nauki zwieÅczyÅo uzyskanie dyplomu Ogniska Muzycznego. Ze wzglÄdu na żywe i troskliwie kultywowane w krÄgu rodzinnym tradycje muzyczne, mÅody muzyk zaczÄ
Å wówczas przejawiaÄ coraz wyraźniejsze zainteresowanie sztukÄ
wokalnÄ
. LogicznÄ
konsekwencjÄ
rozbudzonych aspiracji Åpiewaczych staÅa siÄ podjÄta wkrótce edukacja wokalna, rozpoczÄta pod kierunkiem dr Iwony Kowalkowskiej, pracownicy Uniwersytetu Zielonogórskiego. Po ukoÅczeniu Liceum OgólnoksztaÅcÄ
cego w Sulechowie mÅody baryton przez rok uczyÅ siÄ Åpiewu w PaÅstwowej Szkole Muzycznej II stopnia im. F. Chopina w Warszawie, w klasie znakomitego tenora i renomowanego pedagoga, prof. Jerzego Knetiga. W chwili obecnej Artur Rożek kontynuuje swojÄ
edukacjÄ wokalnÄ
pod kierunkiem tego samego pedagoga, teraz już jako student II roku WydziaÅu Wokalno-Aktorskiego Akademii Muzycznej im. F. Chopina w Warszawie.
Pomimo mÅodego wieku, uzdolniony baryton może już poszczyciÄ siÄ znaczÄ
cym dorobkiem koncertowo-scenicznym, oraz osiÄ
gniÄciami konkursowymi. Dotychczas zdobyte przez niego w szrankach wokalnych laury to m. in.: I miejsce na Ogólnopolskich PrzesÅuchaniach Uczniów SzkóŠÅrednich II stopnia w Olsztynie, III miejsce na VIII Ogólnopolskim Konkursie Wokalnym im. F. Platówny we WrocÅawiu (oba w roku 2004) oraz I miejsce na Ogólnopolskim Konkursie ,,Polska Muzyka Wokalnaâ w Warszawie (rok 2005). Artur Rożek bierze także udziaÅ w spektaklach operowych realizowanych przez swój macierzysty wydziaÅ; dotychczas wystÄ
piÅ w partii Antonia w arcykomedii muzycznej ,,Wesele Figaraâ W. A. Mozarta, oraz w roli Blinda w operetce ,,Zemsta nietoperzaâ J. Strauss-syna.
LESZEK KNOPP â organy
Student V roku WydziaÅu Artystycznego (specjalizacja: "muzyka koscielna") na Uniwersytecie Zielonogorskim, w klasie organów mgr MaÅgorzaty Zimnickiej. Absolwent Sulechowskiego SpoÅecznego Ogniska Muzycznego (w klasie fortepianu mgr Honoraty Bodnar) oraz PaÅstwowej SzkoÅy Muzycznej II st. im M. KarÅowicza w Zielonej Górze (w klasie fortepianu mgr Elżbiety Sundmann).UkoÅczyÅ również Diecezjalne Studium Organistowskie w Åwiebodzinie. Systematyczne pogÅÄbianie kompetencji wykonawczych mÅody organista wspiera m. in. udziaÅem w mistrzowskich kursach interpretacji, przykÅadem chociażby I Zachodniopomorski Kurs Interpretacji Muzyki Organowej w Szczecinie (pod kierunkiem prof. Andrzeja ChorosiÅskiego; luty 2005 roku). CzynnÄ
dziaÅalnoÅÄ koncertowÄ
Leszek Knopp ÅÄ
czy także z aktywnoÅciÄ
na polu organizacji przedsiÄwziÄÄ muzycznych, wÅród których wyróżniÄ należy wÅaÅnie cykliczne (w zamierzeniu) koncerty w sulechowskiej Farze.