Ravenloff
Dużo pisze
Liczba postów: 626
Dołączył: May 2004
Reputacja: 0
|
definicja RPG
RPG to z angielskiego Role-Playing Game, a na poslki to w wolnym tłumaczeniu "gra odgrywania roli jakiejś postaci".
Generalnie chodzi w tym o to, że głównym założeniem gry RPG jest wcielenie się w jakąś postać (ew. całą drużynę kilku postaci) i "zmaganie" się z życiem w osadzonym przez autorów gry świecie, w którym zwykle jest jakiś problem, a to my jesteśmy tym wybrańcem który ma pomóc go rozwiązać.
Główny nacisk kładzie się w grach RPG na interakcję gracza ze światem w którym toczy się akcja. Czyli spokojnie można chodzić po całej krainie, z miasta do miasta, z wioski do wioski, wchodzić do domów, gospod, zamków, jaskiń, spotykać NPC (NPC - Non Playable Character, czyli postacie którymi steruje komputer), rozmawiać ze wszystkimi postaciami, tworzyć przygodę. Zawsze od napotkanych osób (NPC) w śwecie gry dowiadujemy się cennych informacji, które pozwolą nam poznać historię danego świata, historię samego bohatera którym sterujemy. Gry PRG mają bardzo rozbudowany wątek przygodowy.
Coś podam dla przykładu:
Właśnie wróciło się z przeszukiwania jakiejś jaskini do wioski, wchodzi się do karczmy, spotyka tam ludzi (NPC), można sobie z nimi pogadać. U kowala w tej wiosce można naprawić broń, a u kupca sprzedać to co udało nam się przynieść z jaskini. Nie można zapomnieć o tym, że trzeba udać się do gospody na "wirtualny sen", bo w grach RPG często są pory dnia i w nocy po prostu jest ciemno i bez pochodni nic nie widać. A i odpoczywać też trzeba.
Jak widać z powyższego przykładu w grach RPG twórcy starają się ukazać jak największy realizm świata (trzeba odpocząć po 15 godzinnej wyprawie, broń w miarę używania się niszczy, trzeba coś jeść bo nasz wirtualny bohater z głodu umrze, itp. itd). No i życie ma tylko jedno. Jak się zgine, to ratuje nas tylko wczytanie wcześniej zapisanej gry.
Prócz tego wszystkiego w grach RPG jest coś takiego jak doświadczenie. W miarę jak się gra, to nasz wirtualny bohater się szkoli w tym co robi. Niejako awansuje na wyższy poziom doświadczenia.
To wg mnie najlepszy typ gier komputerowych. A jak takim RPG jest MMORPG (Massive Multiplayer Online RPG - RPG Online w którym gra masa ludzi w jednej chwili) to już bajka. To trzeba zobaczyć aby uwierzyć. Może kiedyś się więcej na ten temat rozpiszę.
No a teraz po przydługim wstępie czas na fachową definicję
pl.wikipedia.org/wiki/CRPG napisał(a):Komputerowa gra fabularna (ang. computer Role Playing Game, w skrócie cRPG) - to rodzaj gry komputerowej, w której kierując grupą postaci lub pojedynczym bohaterem gracz wykonuje różne zadania (ang. quests) otrzymując w zamian przedmioty i/lub złoto oraz punkty doświadczenia wpływające na statystyki postaci, podobnie jak w tradycyjnych grach fabularnych. W ten sposób bohater/bohaterowie kierowani przez gracza stają się coraz potężniejsi - gotowi sprostać nowym, trudniejszym zadaniom.
Istotną rolę w grach tego typu odgrywa czynnik losowy w tradycyjnych grach RPG reprezentowany przez rzuty kośćmi, tutaj zastąpione przez losowo generowane przez komputer wartości. Decydują one między innymi o tym czy postaci udało się trafić wroga, jak dobrze jedna postać opatrzyła lub wyleczyła drugą, itp.
Gra ma zwykle przygotowaną z góry, często nieliniową, fabułę, czasami podzieloną na kilka mniejszych części (niekiedy zwanych rozdziałami). Zazwyczaj niemożliwe jest ukończenie danego rozdziału bez wykonania pewnych określonych zadań.
Ten gatunek gier komputerowych jest bardzo rozbudowany, a sposób przedstawienia świata mocno zróżnicowany. Wytworzyły się także liczne podgatunki, jak np. Hack&Slash (Diablo, Diablo II czy Dungeon Siege), gdzie fabuła została znacznie uproszczona, ilość wątków pobocznych mocno ograniczona i najważniejszą częścią gry stała się walka.
Ponieważ istota gier cRPG jest często mylnie rozumiana jako zmieniające się statystyki postaci, gry z innych gatunków bywają opisywane jako posiadające "elementy RPG", mimo iż nie oznacza to tego, co sugeruje nazwa (tzn. odgrywania ról) a jedynie możliwość rozwijania i ulepszania prowadzonego przez siebie bohatera lub jednostki (np. siły, celności, itp.).
To tyle odnośnie komputerowych RPG.
A teraz trochę o prawdziwych RPG, czyli tych do których potrzeba kilku osób z "mistrzem gry", pokój, kilka godzin czasu, kartki papieru, ołówki, zestaw kości i to co najważniejsze: dobrej wyobraźni.
pl.wikipedia.org/wiki/Gra_fabularna napisał(a):Gra fabularna (inaczej RPG, z ang. role-playing game, często zwana grą wyobraźni, potocznie erpegiem lub rolplejem) - gra, w której gracze (od jednego do kilkunastu) wcielają się role fikcyjnych postaci. Cała rozgrywka toczy się w fikcyjnym świecie, istniejącym tylko w wyobraźni grających. Jej celem jest odegranie zaplanowanego scenariusza i osiągnięcie umownie określonych celów, przy zachowaniu wybranego zestawu reguł.
Wstęp
Grę fabularną można porównać do teatru improwizacji, w którym osoba prowadząca (zwana Mistrzem Gry) odgrywa rolę scenarzysty, reżysera, narratora i nierzadko aktora ról postaci drugoplanowych - gracze natomiast są aktorami pierwszoplanowymi, jednakże nieznającymi scenariusza i zmuszonymi improwizować i reagować na sytuacje, jakie stawia przed nimi Mistrz Gry. Cała rozgrywka toczy się prawie wyłącznie w oparciu o słowne opisy - Mistrz Gry opisuje graczom ich otoczenie i akcje wykonywane przez bohaterów niezależnych, gracze natomiast opisują czynności wykonywane przez ich postaci. Do zadań Mistrza Gry należy również (nierzadko wspomagana ustalonymi regułami) decyzja, które akcje podejmowane przez graczy osiągną zamierzone efekty, a które nie. Stopień dozwolonej identyfikacji między graczami a odgrywanymi przez nich postaciami - wypowiadanie się w pierwszej osobie, wykorzystanie rekwizytów, kontakt fizyczny z pozostałymi graczami - jest kwestią umowną i zależy wyłącznie od przyjętej konwencji.
System jest jednym z podstawowych pojęć w terminologii RPG. Określa - w możliwie najdokładniejszych szczegółach - świat, w jakim rozgrywa się akcja gry. Opis taki może sięgać od geografii, poprzez historię, socjologię, religię czy biologię, po obowiązujące w danym świecie prawa fizyki (nierzadko uwzględniające przekroczenie typowego ich pojęcia poprzez wprowadzenie magii lub zaawansowanego mistycyzmu). Pełny i skrupulatny opis świata pozwala na toczenie w nim wielu różnorodnych typów rozgrywek, dlatego Mistrzowie Gry nierzadko decydują się na rozszerzanie podręcznikowych systemów w celu umożliwienia rozegrania konkretnych, złożonych scenariuszy. Jeżeli takich modyfikacji jest większa ilość, uzyskują miano autorskich systemów RPG. Różne typy systemów pozwalają również na zastosowanie różnych stylów gry.
Konwencje
Światy, w jakich toczą się akcje gier fabularnych można podzielić według konwencji, w których są utrzymane - podobnie jak dzieli się dzieła literackie. Istnieją systemy w konwencjach fantasy (magia i miecz), science fiction (daleka przyszłość), cyberpunk (bliższa ciemna wizja przyszłości), horror (wampiry, zombie itp.), płaszcza i szpady a także wzorowane (mniej lub bardziej dokładnie) na realiach historycznych wybranej epoki oraz na współczesności.
Podręczniki
Reguły rządzące poszczególnymi systemami zwyczajowo zawarte są w wydawanych podręcznikach, z których treścią (możliwie najdokładniej) powinni się zapoznawać zarówno gracze, przygotowując role, które będą odgrywać, jak również MG, przygotowujący kolejne spotkania (zwane sesjami). Systemy autorskie, tworzone przez Mistrzów Gry w oparciu o systemy podręcznikowe, czasami doczekują się publikacji jako nieoficjalne lub oficjalne dodatki do poszczególnych systemów.
Mechanika
Częstym elementem systemów są opisy mechaniki rozgrywki. Stanowią je zazwyczaj określone zestawy wzorów matematycznych lub ogólnikowych opisów, pozwalających określić wpływ poszczególnych czynników na efekt danej akcji. Przykładowo, na powodzenie próby otwarcia przez postać zamka wytrychem wpłynąć mogą: zręczność palców, typ wytrycha czy stopień skomplikowania mechanizmu. Do opisu poszczególnych czynników stosowane są ustalone zestawy parametrów - mierzalnych, jak np. masa czy rozmiar przedmiotów, lub przybliżanych, takich jak stopień niewygody pancerza lub gęstość mgły. Współczynniki przybliżane zazwyczaj określa się wartością punktową (np. w skali od 0 do 10), procentową, słownie (według umownej skali, np. od "fatalnie" poprzez "średnio" do "doskonale") lub opisowo.
Przykładem zestawu umownie określonych parametrów jest stosowany często mechanizm kwantyzacji cech bohaterów, regulujący zasady ich opisu, co służy rozstrzyganiu odgrywanych i opisywanych akcji. Zazwyczaj odpowiednimi współczynnikami opisane są fizyczne cechy danego bohatera (takie jak: siła, inteligencja, zręczność) oraz umiejętności, określające jak bardzo postać się na czymś zna lub jakie posiada na danym polu doświadczenie (np. targowanie się czy walka mieczem dwuręcznym). W trakcie rozgrywki poszczególne cechy postaci mogą się zmieniać, gdy postać zdobywa nowe zdolności lub ulega obrażeniom. Gracze zazwyczaj spisują informacje o swoich postaciach na specjalnie przygotowanych tzw. kartach postaci, co pozwala na kontynuowanie jedną postacią rozgrywki przez kolejne sesje, odpowiadające kolejnym przygodom.
Definicję zaczerpnięto stąd: pl.wikipedia.org
Jak dla mnie gry fabularne (RPG) wydają się bardzo ciekawą formą rozrywki. Przede wszystkim ćwiczą wyobraźnię, pamięć, skłaniają do spotkań kilku osób, uczą się wysławiać. Niestety nigdy nie miałem okazji zagrać z kimś w grę fabularną. Ale ciągle mam nadzieję, że jeszcze mi się to uda. Boję się tylko jednego - to straszny pożeracz czasu :wink:
Alteri vivas oportet, si vis tibi vivere!
|
|