Odpowiedz 
 
Ocena wątku:
  • 0 Głosów - 0 Średnio
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Rozwód kościelny...
Autor Wiadomość
Stahs Offline
Użytkownik
***

Liczba postów: 169
Dołączył: Dec 2008
Reputacja: 0
Post: #61
 
Cytat:Trzeba to poprzestawiać:

Cytat:fragment o władzy kluczy danej Świętemu Piotrowi. I jak w tym przypadku wyjść z dylematu, ponieważ według władzy kluczy "co rozwiążesz na ziemi, będzie rozwiązane w niebie".

ale również

Cytat:"Co Bóg złączył tego człowiek niech nie rozdziela".
więc lepiej z tego prawa kluczy nie zabardzo korzystać.

Tyle że pierwsze może być traktowane jako wyjątek od reguły drugiej zasady.
18-01-2009 21:02
Znajdź wszystkie posty użytkownika Odpowiedz cytując ten post
omyk Offline
Administrator
*******

Liczba postów: 4,666
Dołączył: Nov 2006
Reputacja: 2
Post: #62
 
Polonium, przestań bajdurzyć tylko zastosuj się do władzy danej Piotrowi i zobacz, co ma do powiedzenia Kościół w tej sprawie.

[Obrazek: banner7.jpg]
Dzięki Bogu za Jego dar niewypowiedziany! (2 Kor 9,15)
18-01-2009 21:04
Znajdź wszystkie posty użytkownika Odpowiedz cytując ten post
Jólka Offline
Stały bywalec
*****

Liczba postów: 2,182
Dołączył: Dec 2004
Reputacja: 0
Post: #63
 
Zgodnie z prawem kanoniczneym małżeństwo jest nieważne z powodu zaistnieneia przeszkody zrywającej, braku formy kanonicznej albo wady zgody. Przeszkody po części już były tu wymieniane. wady zgody obejmuja to o czym tez była wcześniej mowa, czyli np. zatajenie czegoś co jest wazne i gdyby ta druga osoba o tym wiedziała, nie doszłoby do ślubu, ale tez choroby psychiczne, uzależnienia, które wpływaja na niezdolność do ważnego zawarcia małżeństwa.

Co zaś do "męczonego" cytatu o władzy kluczy. Żeby Polonium mógł się poczuć zadowolony, że św. Piotr ma takową możliwość na bazie owej władzy rozwiązywania na ziemi, ze skutkami w niebie, to jak wcześniej wspominałam jest możliwość rozwiązania małżeństwa ratum et non consumatum, albo rozwiązanie małżęnstwa na mocy przywileju Piotrowego lub przywileju Pawłowego.

Niebo gwia?dziste nade mn?, prawo moralne we mnie...

[Obrazek: puchatek2.gif][Obrazek: puchatek.gif] [you] dobrze ?e jeste? Przytulanie
18-01-2009 21:48
Znajdź wszystkie posty użytkownika Odpowiedz cytując ten post
Gruszka Offline
Początkujący
**

Liczba postów: 30
Dołączył: May 2008
Reputacja: 0
Post: #64
 
Jólka napisał(a):na mocy przywileju Piotrowego lub przywileju Pawłowego.


Może wyjdę na ignorantkę, ale co to takiego?
18-01-2009 23:08
Znajdź wszystkie posty użytkownika Odpowiedz cytując ten post
Ks.Marek Offline
Moderator
*****

Liczba postów: 8,460
Dołączył: Mar 2006
Reputacja: 0
Post: #65
 
Przywilej pawłowy
ks. Sobczak napisał(a):Przywilej piotrowy oznacza także kilka sytuacji, które nie są ujęte w Kodeksie Prawa Kanonicznego:
— Rozwiązanie małżeństwa pomiędzy nieochrzczonymi w przypadku nawrócenia. Władza Ojca Świętego obejmuje tutaj te małżeństwa, które zawarte zostały przed przyjęciem chrztu św., gdy nawraca się jedna ze stron, z zastrzeżeniem, że nie zostało to małżeństwo dopełnione po chrzcie obu stron. Niekiedy można zastosować tutaj przywilej pawłowy, ale mogłyby zdarzyć się tutaj przypadki trudności w zastosowaniu tego przywileju.
— Rozwiązanie małżeństwa pomiędzy niekatolikami, gdy jedna strona jest ochrzczona, druga nie. Władza Papieża dotyczy tutaj również sytuacji, gdy jedna ze stron nawraca się na wiarę katolicką, nieważne która.
— Rozwiązanie małżeństwa zawartego z dyspensą różności religii (jedna strona katolicka, druga nieochrzczona). Jako, że chodzi tutaj o małżeństwo niesakramentalne, istniałaby możliwość jego rozwiązania.
— Rozwiązanie małżeństwa pomiędzy nieochrzczonymi, bez nawrócenia którejkolwiek ze stron, na korzyść kogoś trzeciego. Ojciec Święty może interweniować tutaj, gdy nieochrzczony po rozpadzie swego małżeństwa, bez przyjęcia chrztu, pragnie wejść w związek małżeński ze stroną katolicką.
http://mateusz.pl/Rodzina/as-mm.htm

"Człowiek, który wyrugował ze swego życia wszelkie odniesienia do absolutu, który wszystko sprowadził do ciasno pojmowanego materializmu, ulega zbydlęceniu i zaczyna żyć jak bydlę"
18-01-2009 23:57
Odwiedź stronę użytkownika Znajdź wszystkie posty użytkownika Odpowiedz cytując ten post
Jólka Offline
Stały bywalec
*****

Liczba postów: 2,182
Dołączył: Dec 2004
Reputacja: 0
Post: #66
 
Nie wyjdziesz na ignoranta, spokojnie. Nie wyjaśniłam tego od razu, bo nie miałam pod ręką jasno wyjasnionego zagadnienia. Ogólnie wiem o co chodzi, tylko nie chciałam jakiejś gafy strzelić pisząc ogólnie.

Małżeństwo zawarte przez dwie osoby nieochrzczonemoże być rozwiązane na podstawie przywileju Pawłowego na kozyść wiary małżnka, który przyjął chrzest. przywilej ten rozwiązuje małżeństwozawarte przed chrztem z chwil a zawarcia nowego małżeństwa, pod warunkiem jednak, że małżonek nie ochrzczony odchodzi od małżonka, który się ochrzcił. (kan. 1143)

O przywileju piotrowym nic taki pięknie wytłumaczonego nie znalazłam. Dotyczy on również sytuacji małżeństw osób nieochrzczonych. W przypadku gdy nawracający się mężczynza ma wiele żon, po przyjęciu chrztu powinien zatrzymać przy sobie jedną żonę, a pozostałe oddalić. Jednak gdy nie jest mozliwe, by żyl z tą pierwszą żoną, powinien z pozostałych wybrać jedną, a pozostałe oddalić. Analogiczna sytuacja jest gdy nawracająca się kobieta ma wielu nieochrzczonych mężów.

Oba przywileje dotyczą rozwiązania małżeństwa na korzyść wiary i dotycza tylko małżeństw osób nieochrzczonych, które w trakcie trwania tego małżeństwa się nawracają i przyjmują chrzest.

Niebo gwia?dziste nade mn?, prawo moralne we mnie...

[Obrazek: puchatek2.gif][Obrazek: puchatek.gif] [you] dobrze ?e jeste? Przytulanie
19-01-2009 00:07
Znajdź wszystkie posty użytkownika Odpowiedz cytując ten post
Ks.Marek Offline
Moderator
*****

Liczba postów: 8,460
Dołączył: Mar 2006
Reputacja: 0
Post: #67
 
Proszę trzymać się tematu. Wątek wyczyściłem off topica. Jednak za każdorazowe dryfowanie ku tematom innym, niż dotyczącego STWIERDZENIA NIEWAŻNIE ZAWARTEGO MAŁŻEŃSTWA będę solił ostrzeżenia.

[ Dodano: Wto 20 Sty, 2009 00:04 ]
:rulez:

"Człowiek, który wyrugował ze swego życia wszelkie odniesienia do absolutu, który wszystko sprowadził do ciasno pojmowanego materializmu, ulega zbydlęceniu i zaczyna żyć jak bydlę"
20-01-2009 01:04
Odwiedź stronę użytkownika Znajdź wszystkie posty użytkownika Odpowiedz cytując ten post
to Ja :) Offline
Dużo pisze
****

Liczba postów: 515
Dołączył: Sep 2006
Reputacja: 0
Post: #68
 
Jólka napisał(a):Jak to jest, że nie ma rozwodów w kościele ale osoby, które były już w małżeństwie i miały ślub kościelny pomimo tego, że małżonek żyje mogą kolejny raz wziąć ślub kościelny.
jeszcze raz do tego powrócę :mrgreen: otóż wg mnie ludzie mówią, że mają rozwód kościelny bo tak im łatwiej, nawet nie chodzi o to czy rozumieją różnicę między unieważnieniem a rozwodem, ale o to, że to ładniej brzmi i nikt nie będzie za bardzo się dopytywać dlaczego. A nauka Kościoła jest jednoznaczna w tym momencie czyli, że jest stwierdzenie iż małżeństwo nie było ważne od początku i koniec. Oczywiście może się zdażyć, że co poniektórzy nie rozumieją tego :twisted: i tak sobie bełkotają od rzeczy :twisted:
20-01-2009 08:46
Znajdź wszystkie posty użytkownika Odpowiedz cytując ten post
ewangelizacjapl Offline
Początkujący
**

Liczba postów: 13
Dołączył: Aug 2007
Reputacja: 0
Post: #69
 
my tu gadu gadu o rozwodach a na forum pojawiła się "specjalistka": od "rozwodów" http://forum.ewangelizacja.pl/profile.ph...ile&u=1972 ze stroną http://www.kanonista.pl 8) może ona sie wypowie w temacie

Wyszukiwarka religijna,Bezp?atne aukcje, T?umaczenia, biuro t?umacze?
25-01-2009 22:46
Odwiedź stronę użytkownika Znajdź wszystkie posty użytkownika Odpowiedz cytując ten post
kanonista Offline
Początkujący
**

Liczba postów: 1
Dołączył: Jan 2009
Reputacja: 0
Post: #70
 
ewangelizacjapl napisał(a):my tu gadu gadu o rozwodach a na forum pojawiła się "specjalistka": od "rozwodów" http://forum.ewangelizacja.pl/profile.ph...ile&u=1972 ze stroną http://www.kanonista.pl 8) może ona sie wypowie w temacie

Wypowie się, wypowie. I nie specjalista od "rozwodów", bo nawet roboczo w tych kategoriach nie należy myśleć.

Różnie piszecie, różne są opinie w tym temacie. Rację ma Jólka. I proszę, nie używajcie słowa rozwód, bo rozwodów w Kościele nie ma. Nie nazywajcie też orzeczenia (względnie stwierdzenia) nieważności małżeństwa unieważnieniem, gdyż unieważnia się małżeństwa cywilne. Sąd biskupi orzeka natomiast, że małżeństwo nie było ważne od początku, gdyż już w chwili jego zawierania istniała przyczyna, która uniezdalniała nupturientów do złożenia przysięgi małżeńskiej. Czyli pomimo tego, że faktycznie zewnętrznie związek został pobłogosławiony przez Kościół, sakrament nie zaistniał w ogóle.
04-02-2009 22:14
Odwiedź stronę użytkownika Znajdź wszystkie posty użytkownika Odpowiedz cytując ten post
Piter Offline
Użytkownik
***

Liczba postów: 81
Dołączył: Jan 2008
Reputacja: 0
Post: #71
 
Cytat:O przywileju piotrowym nic taki pięknie wytłumaczonego nie znalazłam. Dotyczy on również sytuacji małżeństw osób nieochrzczonych. W przypadku gdy nawracający się mężczynza ma wiele żon, po przyjęciu chrztu powinien zatrzymać przy sobie jedną żonę, a pozostałe oddalić. Jednak gdy nie jest mozliwe, by żyl z tą pierwszą żoną, powinien z pozostałych wybrać jedną, a pozostałe oddalić. Analogiczna sytuacja jest gdy nawracająca się kobieta ma wielu nieochrzczonych mężów.


Przywilej piotrowy dotyczy jeszcze rozwiązania ważnego małżeństwa w kilku innych przypadkach:
- sytuacji małżeństwa niekatolika i osoby nieochrzczonej, jeśli jedna z tych osób przystępuje do jedności z Kościołem katolickim
- małżeństwa zawartego z dyspensą od przeszkody różności religii (disparitas cultus)
- rozwiązania małżeństwa nieochrzczonych gdy żadna z nich się nie nawraca; na korzyść osoby trzeciej
- małżeństwa pomiędzy nieochrzczonymi gdy jedna ze stron się nawraca, pod warunkiem że po chrzcie małżeństwa nie zostało dopełnione, a trudno jest zastosować przywilej pawłowy.
Są to wszystko sytuacje pozakodeksowe.

Cytat:Oba przywileje dotyczą rozwiązania małżeństwa na korzyść wiary i dotycza tylko małżeństw osób nieochrzczonych, które w trakcie trwania tego małżeństwa się nawracają i przyjmują chrzest.
Jak piszę wyżej przywilej piotrowy
- nie dotyczy tylko małżeństw nieochrzczonych,
- może dotyczyć także sytuacji rozwiązania małżeństwa nieochrzczonych, gdy żadna z nich nie przyjmuje chrztu, na korzyść trzeciej osoby.
05-02-2009 00:26
Odwiedź stronę użytkownika Znajdź wszystkie posty użytkownika Odpowiedz cytując ten post
Jólka Offline
Stały bywalec
*****

Liczba postów: 2,182
Dołączył: Dec 2004
Reputacja: 0
Post: #72
 
Cytat:Jak piszę wyżej przywilej piotrowy
- nie dotyczy tylko małżeństw nieochrzczonych,
- może dotyczyć także sytuacji rozwiązania małżeństwa nieochrzczonych, gdy żadna z nich nie przyjmuje chrztu, na korzyść trzeciej osoby.

Czy mogę prosić o źródło tych informacji?

Niebo gwia?dziste nade mn?, prawo moralne we mnie...

[Obrazek: puchatek2.gif][Obrazek: puchatek.gif] [you] dobrze ?e jeste? Przytulanie
05-02-2009 09:39
Znajdź wszystkie posty użytkownika Odpowiedz cytując ten post
Piter Offline
Użytkownik
***

Liczba postów: 81
Dołączył: Jan 2008
Reputacja: 0
Post: #73
 
Jólka napisał(a):
Cytat:Jak piszę wyżej przywilej piotrowy
- nie dotyczy tylko małżeństw nieochrzczonych,
- może dotyczyć także sytuacji rozwiązania małżeństwa nieochrzczonych, gdy żadna z nich nie przyjmuje chrztu, na korzyść trzeciej osoby.

Czy mogę prosić o źródło tych informacji?

Aktualne szczegółowe dyspozycje odnośnie wszystkich przypadków, o których pisałem wyżej są zawarte w Instrukcji Kongregacji ds. Nauki Wiary z grudnia 1973 r. na temat rozwiązywania małżeństwa mocą przywileju wiary ( Instructio pro solutione matrimonii in favorem fidei "Ut notum est". podaje za Enchiridion Vaticanum t. 4, Ed. Dehoniane, Bologna 2003).

Odnośnie tych dwóch przypadków o których wyżej: przywilej piotrowy może dotyczyć
- małżeństwa ochrzczonego katolika i osoby nieochrzczonej, zawartego za dyspensą od różności religii, jeżeli jedna ze stron chce zawrzeć nowe małżeństwo;
może dotyczyć też małżeństwa ochrzczonego niekatolika z osobą nieochrzczoną, jeżeli jedna z nich, nieważne która, przystępuje do pełnej jedności z Kościołem katolickim.

- może dotyczyć rozwiązania małżeństwa nieochrzczonych na rzecz osoby trzeciej, tzn gdy jedna ze stron takiego małżeństwa, po jego rozpadzie, pragnie zawrzeć nowe małżeństwa ze stroną katolicką, sama nie przyjmując ani wiary chrześcijańskiej ani chrztu.

Plus te przypadki o których piszę w poście wyżej. I przypadki omawiane przez kodeks, o których Ty piszesz w swoim poście.
05-02-2009 13:01
Odwiedź stronę użytkownika Znajdź wszystkie posty użytkownika Odpowiedz cytując ten post
Odpowiedz 


Skocz do:


Użytkownicy przeglądający ten wątek:
1 gości

Wróć do góryWróć do forów