jswiec napisał(a):miasto napisał(a):ci którzy gÅoszÄ
doktyrnÄ nieutracalnoÅci zbawienia byÄ może tak czyniÄ
, ale robiÄ
to z ufnoÅci w potÄge Åaski Bożej i BożÄ
wiernoÅÄ, a nie z ufnoÅci w swoje porzÄ
dne życie lub w swojÄ
religijnoÅÄ, jak czyni to lwia wiÄkszoÅÄ katolików
OsobiÅcie nie znam katolika, który pokÅadaÅby ufnoÅc w swojej religijnoÅci albo też w porzÄ
dnym życiu.
przeczysz sam sobie. skoro nie znasz takiego katolika, to na jakiej podstawei pisaÅeÅ:
Wto 31 Paź, 2006 12:09 jswiec napisał(a):To bardzo skutecznie dziaÅa na katolików, którzy sÄ
przerażeni perspektywÄ
potÄpienia i niemożnoÅciÄ
sprostania tak wielu różnym rytom i uczynkom, jakich od nich żÄ
da ich KoÅcióÅ.
Wto 24 Paź, 2006 11:34 jswiec napisał(a):Natomiast w nawróceniach prowadzÄ
cych do protestantyzmu widzÄ motyw uprzedniego niepokoju [a nawet swoistej histerii] dotyczÄ
cej swojego zbawienia i przygnÄbienie z powodu wÅasnego grzechu, którego trudno siÄ jest "pozbyÄ" metodami tradycyjnie gÅoszonymi przez KoÅcióŠkatolicki.
Sro 08 Lis, 2006 07:56 jswiec napisał(a):SÅaboÅÄ katechezy katolickiej wywodzi siÄ z faktu, że uczy siÄ w niej jak byÄ dobrym katolikiem, ale nie mówi siÄ po co to wszystko, dlaczego miaÅbym byÄ owym dobrym katolikiem. Nie daje siÄ ku temu prawie żadnej motywacji, a podaje mnóstwo obowiÄ
zków do wypeÅnienia.
Cytat:Wielu natomiast pokÅada ufnoÅÄ w pomocy KoÅcioÅa i wstawiennictwie ÅwiÄtych, a to nie jest dokÅadnie to, co napisaÅeÅ.
W praktyce sprowadza siÄ to czÄsto wÅaÅnie do religijnoÅci. Ja takich katolików znam.
Cytat:Owszem, nie jest to doskonaÅa forma polegajÄ
ca na ufaniu samemu Bogu, który rozpoczÄ
Å w nas dzieÅo upodobniania do Chrystusa i który jest mocen doprowadziÄ je do konca.
tak
protestantyzm jest formÄ
doskonalszÄ
:mrgreen:
Cytat:Niemniej jest to jakby poÅrednia forma zaufania Bogu, który daje nam wÅaÅnie takie, a nie inne pomoce.
Tylko czy oparta na prawdziwych przesÅankach?
Poza tym obawiam siÄ, że koÅcióŠjest raczej traktowany, jak miejsce gdzie można niewielkim wysiÅkiem wysÅużyc sobie ÅaskÄ.
Cytat:Bierzemy to co Bóg daje, a nie mówimy, że chcemy tylko zbawienia osobistego i to bez żadnych poÅredników. Nie osÄ
dzamy Boga mówiÄ
c, że zbawienie w KoÅciele nie podoba siÄ nam i dlatego szukamy jedynie "bezpoÅredniego" kontaktu z Bogiem i z Jego ÅaskÄ
. W ten sposób sami decydujemy jak chcemy byÄ zbawieni, a jak nie.
o tym zadecydowali inni
Bóg nigdzie nie powiedziaÅ, że zbawienie jest przez KoÅcióÅ, wiÄc o tych, którzy szukajÄ
takiej drogi zbawienie też mozna powiedzieÄ: "sami decydujÄ
, jak chcÄ
byÄ zbawieni, a jak nie"
Cytat:miasto napisał(a):1. co to jest grzech ciÄżki?
2. czy spowiedź jest niezbÄdnie konieczna by siÄ od niego uwolniÄ?
Powiedzmy, że jest to stan, w którym czÅowiek tak bardzo nie znosi Boga, że nie daje mu siÄ uÅwiÄcaÄ, nie daje siÄ Mu ksztaÅtowaÄ na podobieÅstwo Chrystusa.
czyli mówiÄ
c prosto: stan w którym czÅowiek nie jest chrzeÅcijaninem
a wyjÅcie z tego stany nazywa siÄ : nawrócenie
Cytat:Co do spowiedzi: oczywiÅcie nie jest ona koniecznie potrzebna. Wystarczy żal za grzechy z motywów zranienia miÅoÅci Bożej, podeptania wiÄzi miÅoÅÄi ÅÄ
czÄ
cej mnie z Bogiem i bliźnimi. Spowiedź jest potrzebna wtedy, gdy motywy sÄ
inne niż żal z powodu zranienia miÅoÅÄi, np. motyw obawy przed karÄ
. Wtdy zasÅugi innych wierzÄ
cych jakby uzupeÅniajÄ
mojÄ
niedoskonaÅÄ
motywacjÄ, ponieważ jesteÅmy czÅonkami tego samego CiaÅa.
obawiam sie, że aż tak dobrze to w tym ciele nie jest
Cytat:Każdy bowiem poniesie wÅasny ciÄżar.
(Ga 6:4-5)
Cytat:To, że chrzeÅcijanin nie popeÅnia grzechów ciÄżkich jest na swój sposób "normalne".
no bo stan grzechu cieżkiego sprawia że nie jest siÄ chrzeÅcijaninem, wiÄc chrzeÅcijanin siÅÄ
rzeczy nie popeÅnia takiego grzechu
Cytat:Cytat:rdzeÅ zbawienia to coÅ innego. Zbawienie byÅoby faktem również wtedy, gdyby nawróciÅ siÄ jeden czÅowiek i nie byÅoby zgromadzenia (ekklesia).
JeÅli rozumiemy zbawienie tylko jak wybawienie od piekÅa, to pewnie tak.
Tymczasem zbawienie to coÅ znacznie szerszego i ÅÄ
czy siÄ nieodwoÅalnie z powstaniem takiego CzÅowieczeÅstwa [ludzkoÅci], jakie Bóg zamierzyÅ "od zaÅożenia Åwiata"". Zbawienie bez Nowej Jerozolimy, która jest obrazem cywilizacji miÅoÅci, a wiÄc zakÅada jakÄ
Å ludzkÄ
spoÅecznoÅÄ, byÅoby mocno okrojone.
tym niemniej byoby zbawieniem - zgodnie z tym, co chce dac nam Bóg
Cytat:Cytat:zbawienie automatycznie wÅÄ
cz nas w NowÄ
LudzkoÅÄ, nawet jeÅli ktoÅ siÄ nawróci na bezludnej wyspie. OsobiÅcie znam osobÄ, która siÄ nawróciÅa tylko czytajÄ
c BibliÄ, podobnie siÄ nawróciÅ Åw. PaweÅ - on siÄ nawróciÅ poza KoÅcioÅem, i siÅÄ
tego faktu zostaÅ w koÅcióŠwÅÄ
czony.
Nowa LudzkoÅÄ to nie jest idealna rzeczywistoÅÄ duchowa, ale materialna spoÅecznoÅÄ, którÄ
Bóg powoli stwarza, uÅwiÄca i udoskonala mocÄ
Åaski Jedynej Ofiary Chrystusa.
mateiralna o tyle tylko, o ile ludzie sa mateiralni - ale nie jest ani strukturalna, ani instytucjonalna. WiÄzi spajajÄ
ce dzieci Boże w Nowa LudzkoÅc sa caÅkowicie niematerialne i nieformalne.
Cytat:Gdyby istniaÅa tylko Biblia, a nie byÅo chrzeÅcijan z sukcesjÄ
apostolskÄ
, zbawienie [w sensie katolickim tego sÅowa] nie byÅoby możliwe. Tak nawrócona osoba mogÅaby sobie stworzyÄ jakÄ
Å naiwnÄ
religiÄ opartÄ
na Biblii, ale nie byÅby to już autentyczny lud Boży wywodzÄ
cy siÄ od Abrahama i odkupiony przez Jezusa.
Reformacja nie zgodziÅa siÄ na przypisywanie KoÅcioÅowi takej wÅadzy. To uzurpacja.
Cytat:Cytat:koÅcioÅa, który jest zgromadzeniem ÅwiÄtych, a nie wytwórniÄ
ÅwiÄtych
KoÅcióŠnie tworzy ÅwiÄtych, ale Årodowiskiem, w którym wzrastajÄ
ÅwiÄci.
KoÅcióŠjest zgromadzeniem ludzi, którzy siÄ uÅwiÄcajÄ
, ale także jest MatkÄ
, która pomaga Bogu w jego dziele stwarzania Nowej LudzkoÅci. Tak samo jak Ewa jest nazwana "pomocÄ
" [hebr. 'ezer] dla Adama, tak samo KoÅcióŠjest "pomocÄ
" dla Chrystusa.
To że w ks Rodzaju EwÄ jakoÅ tam nazwano nie jest żadnym argumentem o KoÅceile
KoÅcióŠjest co najwyżej
narzÄdziem w rÄku Boga, a nie pomocÄ
. Przezież KoÅcióŠnei jest w żaden sposób suwerenny wobec Boga, gdyż jest CiaÅem Chrystusa.
Cytat:Cytat:Dobrym obrazem tego jest wszczepienie dziczki oliwnej w szlachetnÄ
oliwkÄ, o którym pisze PaweÅ. Sam akt wszczepienie czyni nas już innymi dziÄki sokom, które dostarcza nam pieÅ i korzenie. Ale czy bÄdziemy rodziÄ owoce? ile ich bÄdzie? jakiej jakoÅci bÄdÄ
to owoce? To już jest kwestia otwarta.
PrzykÅad jest dobry.
dziÄkuje za pochwaÅÄ - w imienu Åw. PawÅa
Cytat:Z tym, że dla katolika peÅna przemiana [tozsama ze zbawieniem] to dopiero peÅne uszlachetnienie dziczki, tak że nie da siÄ jej odróżniÄ od gaÅÄzi naturalnej.
dla protestanta też
Cytat:OczywiÅcie różne dziczki dojdÄ
do tego szybciej lub wolniej, bÄdÄ
rodziÄ mniej lub wiÄcej owoców itd. Niemniej nie nazywajmy od razu "zbawieniem" i "przemianÄ
natury" samego aktu wszczepienia dziczki, bo jeszcze nie wiemy, czy siÄ przyjmie, czy nie uschnie itp itd.
Jest to stan, w którym czÅowiek zmierza do "peÅnego" zbawienia i juz jest jego uczestnikiem.
Cytat:Cytat:Ten kto przestaje polegaÄ na Åasce i zaczyna siÄ opieraÄ na uczynkach, albo co gorsza przestaje widzieÄ problem swojej grzesznoÅci - traci zbawienie.
PrzyznaÅbym Ci tu racjÄ, gdybym nie wiedziaÅ, że te same terminy i zwroty interpretujesz inaczej niż ja. "PolegaÄ na Åasce" - co to konkretnie znaczy ?
to znaczy nie pokÅadaÄ ani grama nadziei zbawienia w czymÅ, co można zrealizowaÄ wÅasnymi siÅami lub Årodkami
Cytat:I czy można "polegaÄ na Åasce" jedynie wzbudzajÄ
c w sobie akty wiary i nic nie czyniÄ
c [aby wyeliminowaÄ "uczynki"?]
To teraz ja zapytam: co to jest wiara? JesÅi jest to caÅkowite zawierzenie - to tak.
A czy mozna to zrobiÄ nic nie czyniÄ
c? Odpowiem nie wprost:
JeÅli ktoÅ na serio rozważa takÄ
możliwoÅÄ po to, by móc nic nie czyniÄ (nie odwracaÄ siÄ od grzechu), to znaczy, że nie zawierzyÅ Bogu.
Cytat:IMHO to w praniu okazuje siÄ, na ile wierzymy w "dar proszku". Samo wyrażenie wiary w to, że proszek pierze, jest bezużyteczne.
Tak samo nie można inaczej polegaÄ na Åasce jak poprzez "wiarÄ dziaÅajÄ
cÄ
przez miÅoÅÄ".
Ale miÅoÅÄ wypÅywa w wiary, a nie odwrotnie.
Cytat:Cytat:Jest koÅcióŠ- wÅaÅnie po to jest, by wspieraÄ siÄ wzajemnie w wierze, zachÄcaÄ i umacniaÄ. Ale nie zbawiaÄ.
Tak jakby Bóg nie posÅugiwaÅ siÄ ludźmi w swoim dziele zbawienia. Jakby nie czyniÅ ich swoimi wspóÅpracownikami, "naczyniami wybranymi".
Nikt nie twierdzi, że KoÅcióŠzbawia. Ale że jest sakramentem zbawienia - to na pewno.
nie na pewno
jest jednym z (wielu mozliwych) narzÄdzi zbawienia - gÅoszenia Ewangelii. Moze nawet podstawowym narzÄdziem, ale nie wyÅÄ
cznym.
Cytat:To znaczy widzialnym znakiem niewidzialnej Åaski zbawienia
znakiem Åaski, czy kanaÅem Åaski?
Cytat:A jeÅli tak nie jest, to znaczy, że dla Ciebie celem zbawienia nie jest Nowa Jerozolima , ale co najwyżej jakaÅ tam bezludna wyspa z palmÄ
, hamakiem i drinkami serwowanymi przez usÅużnego anioÅa. Z samÄ
tylko ObecnoÅciÄ
BożÄ
pozwalajÄ
cÄ
zapomnieÄ o trudach ziemskiego życia. i tak w ogóle bÄdzie "fajnie".
Wyastarczy sama obecnosc Boża - obejdzie siÄ nawet bez palmy, hamaka i drinka.
Jak juz powiedziaÅem: protestancka duchowÅÄ koncentruje siÄ
na Bogu, a nie na czÅowieku.
mówiÄ Panu: TyÅ jest Panem moim; nie ma dla mnie dobra poza TobÄ
. (Ps 16:2) Nie jest humanistyczna ani egoistyczna - jest teistyczna.
Celem zbawienia jest odnowienie wiÄ
zi z Bogiem.
Cóz, może komuÅ ta motywacja nie wystarcza i do "wziÄcia" wiÄzi z Bogiem i trzeba go namawiaÄ jeszcze promocyjnym
Przebóstwieniem i gratisowÄ
Nowa LudzkoÅciÄ
...
Cytat:Ale nie tak jak opisuje Biblia:
Ap 21, 3 I usÅyszaÅem donoÅny gÅos mówiÄ
cy od tronu:
«Oto przybytek Boga z ludźmi:
i zamieszka wraz z nimi,
i bÄdÄ
oni Jego ludem,
a On bÄdzie "BOGIEM Z NIMI"
Ten akurat opis jest, że tak powiem, "wzbogacony" ale nie jest prawdÄ
, jakoby Biblia tak tego nie opisywaÅa, np.:
W Nim mamy ÅmiaÅy przystÄp [do Ojca] z ufnoÅciÄ
dziÄki wierze w Niego. (Ef 3:12)
Cytat:Cytat:szyderstwem nazwaÅem co innego: to że bliskÄ
wiÄź z Bogiem nazwaÅeÅ ironicznie "idyllÄ
" - to dopiero byÅo bezczelne
"IdyllÄ
" nazwaÅem stan nieustannego entuzjazmu, jaki, wg wielu fundamanetalistów, powinien zawsze towarzyszyÄ wiÄzi z Bogiem i stale podtrzymywaÄ zapaÅ ewangelizacyjny.
Powinien - tak w koÅcu mówi Biblia. "Radujcie siÄ zawsze w Panu; jeszcze raz powtarzam: radujcie siÄ!" Flp 4:4 - co nie wyklucza, że w życiu zdarzaja sie różne sytuacje. Sugestie jakoby protestanci nie bylina takie kryzysy przygotowani sa faÅszywe.
Cytat:A jak go nie ma, no to zaraz trzeba siÄ "upamiÄtywaÄ", pokutowaÄ, modliÄ siÄ o "uzdrowienie wewnÄtrzne" i wyrzucaÄ z delikwenta zÅe duchy. To nie sÄ
bajki: tak naprawdÄ dziaÅa wiele "wolnych zborów" i różnych grup modlitewnych.
no wybacz, ale Twoja kpina jest caÅkowicie nie na miejscu bo:
1. Pokutowac za grzechy trzeba - w koÅcu nawet spowiedź nazywacie "sakrementem
pokuty", wiÄc Twoja kpina jest równoznaczna z wyszydzaniem waszego ÅwiÄ
tego sakramentu
2. Co masz przeciwko sÅowom "opamiÄtanie" i "uzdrowienie wewnÄtrzne"? Åw. Piotr mówÅ o Jezusie:
Dla was w pierwszym rzÄdzie wskrzesiÅ Bóg SÅugÄ swego i posÅaÅ Go, aby bÅogosÅawiÅ każdemu z was w odwracaniu siÄ od grzechów. (Dz 3:26) - zatem kpisz z dzieÅa Chrystusa w nas, czy jak?
3. Wyrzucanie zÅych duchów to faktycznie przesada. Wierze, że w dziecko Boże (nawet w duchowym kryzysie) nie może byÄ siedziba slego ducha, ale zauwaz, że tego typu praktyki nie sÄ domenÄ
protestanckÄ
i w wielu koÅcioÅach sa ostro tÄpione, podczas gdy plenia siÄ we wspólnotach katolickich i nie wiem, czy przypadkiem wÅÄ
snie stamtÄ
d nie przeniknÄÅy do niektórych charyzmatyczno zorientowanych zborów. Sam znam protestantów, którzy na tego typu sesje terapeytyczne z wyrzucaniem demonów specjalnie jeździli do jakichs zakonników pod WarszawÄ, a sztandarowÄ
lekture na ten temat (ojca Roberta De Grandisa)) wydali w Polsce Jezuici z Åodzi
Cytat:Cytat:Jak doskonale wiesz użyte tu sÅowo "charis", może oznaczaÄ także korzyÅÄ, przysÅugÄ, dar, rekompensatÄ itp.
No to "sola gratia" to po grecku "mone charis" = sama korzyÅÄ, sama przysÅuga, sam dar, sama rekompensata.
powiem ostro, bo mnie wkurzasz:
myÅl logicznie i czytaj uważnie zamiast urzÄ
dania sobie gÅupawych nic nie wnoszÄ
cych do tematu kpin
Jesli napisaÅem "
może oznaczaÄ
także" - to znaczy, że nie wykluczam znaczenia "Åaska", a Twoja próba pokpiwania ze mnie zamienia sie w kpinÄ z wÅasnej bezmyÅlonoÅci. Kpina to broÅ obosieczna - tym razem wykpiÅeÅ samego siebie.
Cytat:W NT termin "charis" [odpowiednik hebr. "chen"] jest stosowany doÅc konsekwentnie.
ale wtedy gdy pochodzi od Boga
inaczej jest gdy
charis pochodzi od czowieka, np.:
ArcykapÅani i najznakomitsi Å»ydzi wnieÅli do niego skargÄ przeciwko PawÅowi i prosili usilnie o ustÄpstwo, ze szkodÄ
dla PawÅa...(Dz 25:2-3)
albo:
...nauczajcie i napominajcie jedni drugich przez psalmy, hymny, pieÅni duchowne, wdziÄcznie ÅpiewajÄ
c Bogu w sercach waszych(Kol. 3:16)
albo:
JeÅli pożyczek udzielacie tym, od których spodziewacie siÄ zwrotu, jakaż za to dla was wdziÄcznoÅÄ? (Åk 6:34)
albo:
Wielbili Boga, a caÅy lud odnosiÅ siÄ do nich życzliwie(Dz 2:47)
Cytat:Cytat:żaden kapÅan nie zastÄpuje Chrystusa na ziemi - to jest rola Ducha ÅwiÄtego.
Duch ÅWiÄty sprawia, że ludzie stajÄ
siÄ jedni dla drugich reprezentantami Chrystusa przekazujÄ
c Jego Åaski
wÅaÅnie - jedni drugim
tymczasem KK stworzyÅ kaste wyróznionych kapÅÄ
nów gdzie kanaÅ Åaski jest jednokierunkowy, i juz nie ma wyznawania grzechów "sobie
nawzajem"
W tym caÅy problem.
Cytat:Cytat:my tylko wskazujemy na Krzyż Chrystusa u mówimy: Tu jest Åaska. Za darmo! Weź jÄ
sobie.
Nikt sam sobie nie może wziÄ
Ä Åaski [Ducha Åw.], tylko Chrystus może jÄ
daÄ.
Chrystus nie "może jÄ
dac", tylko jÄ
daÅ i daje - mozna ja przyjÄ
Ä lub nie
Cytat:I czyni to w znaku sakramentalnym, którzy w hebrajskiej kulturze ma szczególne znaczenie, poprzez swojego reprezentanta.
w nowotestamentowej kulturze mamyjednego arcykapÅÄ
na
jak widaÄ sÅusznie twierdzÄ
niektórzy, że KK od czasów Konstantyna cofnÄ
Å sie do starotestamentowego modelu zgromadzenia wiernych
Cytat:Cytat:Wywyższenie czowieka należy do Boga - nie ma powodu, żebyÅmy mieli Go w tym wyrÄczaÄ.
To prawda. Ale możemy - a nawet musimy! - to zauważyÄ.
alenie wyrÄczaÄ!
a czy musimy zauwazyÄ? myÅlÄ, że jak sie to dokona, to nikt tego nie przeoczy
Cytat:Cytat:sugeruje że Bóg to jakaÅ nieosobowa substancja, którÄ
mozna manipulowaÄ - przez skojarzenie z np. "przefarbowanie".
Tak można postÄ
piÄ praktycznie z każdym terminem teologicznym. Np "usprawiedliwienie"
no ale ja mówie o naszym traktowaniu Boga, a nie abstrakcyjnych pojÄÄ , typu "sprawiedliwoÅÄ"
Cytat:Cytat:A mi za caÅÄ
godnoÅÄ wystarca sam zaszczyt, że WszecmogÄ
cy Bóg Stwórca nieba i ziemi mnie kocha i pragnie mieÄ ze mna relacjÄ - to jest dla mie absolutnie wystarczajÄ
ce nawet gdyby nie miaÅo byÄ juz żadnych "przebóstwieÅ"
Każde stworzenie też mogÅoby to o sobie "powiedzieÄ" [gdyby umiaÅo mówiÄ]. Ale żadne z nich nie dorównuje czÅowiekowi ani godnoÅciÄ
ani powoÅaniem do uczestnictwa w życiu samego Boga.
super
Ale mi i tak za caÅÄ
godnoÅÄ wystarczyÅby sam zaszczyt, że WszecmogÄ
cy Bóg Stwórca nieba i ziemi mnie kocha i pragnie mieÄ ze mna relacjÄ
duchowoÅÄ protestancka koncentruje siÄ na Bogu, a nie na czÅowieku
Cytat:Odkrycie godnoÅci czÅowieka to niewÄ
tpliwie niezwykle istotny element Dobrej Nowiny.
JÄ
dro godnoÅci czÅowieka tkwi w tym, że Wwszechmogacy Bóg sie nad nim pochyla i kÅÄ
dzie swoje życie - opiera sie nie na stanie w jakim znajdzie siÄ czÅowiek, tylko przede wszystkim na tym, że Bóg go do siebie dopuszcza do intymnej relacji
Cytat:Nie wolno go przemilczaÄ pod pretekstem grzesznoÅci tegoż czÅowieka.
Nie wiem czy nie wolno. Może wolno, ale fakt jest taki, że
nikt go nie przemilcza - niektórzy po prostu nie koncentruja siÄ przesadnie wyÅÄ
cznie na tym fakcie
natomiast na pewno nie wolno gadaÄ tylko o nim i zapomniec o grzesznoÅci czÅowieka
Cytat:Nie wolno wywyższaÄ Boga kosztem czÅowieka, bo to siÄ zawsze źle koÅczy [ateizmem itp].
???????????????
co za nonsens! ateizem siÄ koÅczy przesadna koncentracja na czÅowieku, a nie na Bogu
Cytat: "ChwaÅÄ
Boga jest czÅowiek żyjÄ
cy" [Åw. Ireneusz z Lyonu];
a SÅowo od Boga
Nie nam, Panie, nie nam,
lecz Twemu imieniu daj chwaÅÄ
za TwojÄ
ÅaskawoÅÄ i wiernoÅÄ!
(Ps 115:1)
Potrzeba, by On wzrastaÅ, a ja siÄ umniejszaÅ.
(Jn 3:30)
Cytat:tak wiÄc chwaÅa czÅowieka zwiÄksza chwaÅÄ BożÄ
, a nie uniża.
ale jest udzielana czÅowiekowi
przez Boga, a nie udzielana przez ludzi sobie nawzajem - Bóg sie wywyższa przez
swoje dzieÅa
Cytat:Cytat:A zamÄ
cony obraz Boga i czÅowieka to masz Ty, gdyż jest on zatruty Åwieckim i pogaÅskim humanizmem.
Prawdziwy humanizm jest możliwy tylko z Bogiem objawionym w Biblii i w Tradycji.
To pokazaÅ niemalże "na palcach" papież Jan PaweÅ II. Razem z nim wolÄ byÄ "zarażony" i "zatruty" takim wÅaÅnie humanizmem niż biblijnym fundamentalizmem, który - podobnie jak Koran - nieustannie przeciwstawia Boga czÅowiekowi, wbrew logice Wcielenia.
Nie wiem jak Koran, ale w odniesieniu do "biblijnego fundamentalizmu" to stwierdzenie jest zwyklym kÅamstwem albo opiniÄ
kompletnego ignoranta. To ohydne oszczerstwo! :evil: