Odpowiedz 
 
Ocena wątku:
  • 0 Głosów - 0 Średnio
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Sola Scriptura według Reformowanych Protestantów
Autor Wiadomość
jswiec Offline
Dużo pisze
****

Liczba postów: 682
Dołączył: Jul 2005
Reputacja: 0
Post: #115
 
Cytat:człowiek, o którym mówię (Polak) nie był agresywny, tylko krytyczny. No i troche rozgoryczony, bo twierdził, że przez katolików rozpowszechnia się w świecie negatywne myślenie o ikonodulii.
Dla prawosławnych ikona wyraża jakąś regułę wiary i/lub cnotę moralną. Jest to także kontemplacja Oblicza Chrystusa - także w Jego świętych. Z pewnością nie jest to ani fetysz, ani zabobon. Katolicy nie potrafią "czytać" swoich ikon, dlatego też zwracają więcej uwagi [od czasów Renesansu] na kwestie estetyczne i emocjonalne. Z pewnością prawosławna krytyka jest w dużej części uzasadniona.

Cytat:rytualizmy, podobnie jak kult ikon nazbyt łatwo "zjadają" autentyczną duchowość, bardzo niewiele dając w zamian.
Rzecz w tym, że nawet w Biblii tyle razy jest mowa o "prawicy Pańskiej", a każdy znak wyrażał jakąś prawdę wiary, że żegnanie się lewą ręką uważano za rodzaj "zniewagi" wobec Boga. Prawosławni żeganją się trzema palcami ku czci Trójcy św. a kiedyś żegnali się dwoma [tak jak katolicy] ku czci dwóch natur Chrystusa.
Teraz nasza kultura zmieniła się na tyle, że takie "szczegóły" przestały być aż tak istotne. Znaki stały sie tak zindywidualizowane, że przestały tworzyć czytelny kod wiary.

Niemniej jakieś czytelne znaki są dalej człowiekowi potrzebne. Z pewnością mniej niż kiedyś, ale jeszcze nie do końca.
Cytat:katolicy zdecydowanie przeceniają walor duszpasterski, a niefrasobliwie nie doceniaja zagrożenia.
Gdzieniegdzie może być tak, jak stwierdzasz. Ale to raczej bardziej "polska" cecha katolicyzmu niż uniwersalna.
W prawosławiu bułgarskim też widziałem ostatnio ogromnie dziwactwa w kulcie ikon, które z pewnością nie podpadają pod normę ikonodulii - i są jak najbardziej tolerowane. Na przykład przynoszenie owoców pod ikonę jakiejś tam świętej w celu wyproszenia łaski poczęcia dziecka.

Cytat:Z jednej strony krytykujesz, że protestanci za za dużo mówią o konsekwencjach grzechów, a z drugiej twierzisz, że jest to dla protestantów problem zaniedbywalny.
Nie wszyscy protestanci wierzą tak samo. Ciężko jest powiedzieć w co oni właściwie wierzą, jeśli najpierw nie pokażą swoich ksiąg wyznaniowych.
Tu miałem na myśli to, że:
- nie można wypowiedzieć DObrej Nowiny najpierw nie strasząc ludzi grzechem i gniewem Bożym
- po uznaniu Jezusa "osobistym Panem i Zbawicielem" ów problem grzechu jest raz na zawsze rozwiązany, problem "odfajkowany" - itp. itd.
Oczywiście dla Twojej denominacji jest to karykatura nawrócenia. Ale nie wszyscy są aż tak konsekwentni. Coraz więcej uznaje "dogmat" o nieutracalności zbawienia "czy się stoi, czy się leży".

Cytat:Jesłi już to "zabrania się" postrzegania swych dobrych uczynków (albo religijnych rytów) w kategoriach zasługiwania na zbawienie.
...a jedynie w kategoriach "dowodu" na już uzyskane zbawienie.

Tymczasem wg doktryny katolickiej nasze dobre czyny też całkowcie pochodzą od Boga. ich rola jest jednak inna: przygotowują nas na kolejne działania stwórczej łaski uświęcającej aż do pełnego uświęcenia/przebóstwienia. Dobre uczynki są świadectwm tego, na ile jesteśmy przygotowani do życia, którym mamy żyć w wieczności. Ale to nie my sami siebie zbawiamy: my tylko świadomie współpracujemy z darami Boga, tak, że w stajemy się coraz bardziej zdolni do "udźwignięcia" kolejnych darów - aż do końcowego rezultatu.

Mam tymczasem wrażenie, że protestanci panicznie boją się widzialnego braku owych "owoców", bo to byłby dowód na nieszczerość nawrócenia i braku zbawienia. Podejście katolików do "owoców Ducha" jest inne: uczymy się zostawać świętymi, nie wszystko od razu musi nam wychodzić i nie ma powodów do paniki.

Cytat:wuj-zbuj zaciekle popiera zwiazki homoseksualne oraz aborcje w fazie embrionalnej
O tym nie słyszałem. Bo jeśli tak jest - jego ortodoksja nie da się w żaden sposób obronić.

Cytat:Czyli jednak bez mówienia o gniewie Bożym trudno w sposób odpowiedzialny zwistować Ewangelię?
Sam wiesz, że się nie da.
Moja teza dotyczy tego, że można wypowiedzieć prawdę o godności i powołaniu człowieka do synostwa Bożego bez mówienia o grzechu i gniewie. Dopiero potem powinien pojawić się ten motyw: z jednej strony jest to piękne i mnie to pociąga, a z drugiej strony tego nie chcę. Jak syn marnotrawny chcę korzystać z dóbr Boga, ale równocześnie nie chcę być Jego synem. W ten sposób odkrywamy grzech i reakcję Boga, który jest zraniony w swej ojcowskiej miłości.
Tymczasem protestanci na ogół najpierw muszą dobrze przestraszyć grzechem i gniewem, aby potem wyjaśnieć, że można tego wszystkiego uniknąć.
To są dwie różne logiki zwiastowania Dobrej Nowiny wskazujące na dwie różne koncepcje zbawienia.

Cytat:wszelka dyskusja jest o wiele łatwiejsza, gdyż bazujemu na jednym źródle - Piśmie Świętym.
Pozornie tak. Problem w tym, że z Pisma też możemy wyrywać wzjemnie sprzeczne zdania, co już pokazywałem w tym wątku. Wtedy musimy oprzeć się na jakiejś "szkole interpretacji" czyli właśnie Tradycji. Inaczej możemy z Pisma dowieść wszystko i przeciwieństwo wszystkiego.

Cytat:Ajak sie prosi o cytat, to owszem pada cytat, ale z "ksiąg konfesyjnych", albo z komksów "Albetrto", ale nie z wypowiedzi adwersarza.
Mnie do tej pory trudno jest czasem określić, w co Ty właściwie wierzysz i jak to się ma do takich czy innych ksiąg konfesyjnych. Niektóre z Twoich wypowiedzi wydają mi się wzajemnie sprzeczne. Być może to kwestia terminologii.
Dlatego dyskusja z wieloma protestantami jest tak trudna. Zawsze mogą powiedzieć, że oni akurat wierzą inaczej niż Luter w "Artykułach szmalkaldzkich" czy czymś tam jeszcze.

Cytat:Ty nie mówisz: "nie podoba mi się" - Ty bluźnisz nazywając Go "mściwym molochem", co jest podłościa jakiej sie nigdy nie dopuściłem wobec katolików. Nawet mówiąc o Petroneli z Pcimia, nie obrażałem ani Boga w którego wierzysz, ani żadnego konkretnego świętego, tylko postawę iefrasobliwego rewelacjonizu, której egzemplifikacje dały nam ostatnio betanki z Kazimierza, a ktorej chyba nie zamierzasz bronić?

Owszem stwierdziłem, że wielu protestantów ma fałszywy obraz Boga upodobniający Go do jakiegoś germańskiego bożka. Ale to nie jest problem wyłącznie protestantów. To jest problem pokłosia niewłaściwie rozumianej teologii św. Anzelma.
Tak to właśnie w "Raju utraconym" Johna Miltona Syn błaga Boga Ojca o przebaczenie dla upadłej ludzkości, a ten upiera się przy swoim "nie przebaczę!!!!!", dopóki Syn nie ofiaruje Ojcu swojej krwi przelanej w strasznej męce.

To jest po prostu karykatura Boga o jakim mówi Objawienie. Jako naczelny problem odkupienia stawia się nieubłagany gniew Boga, a nie jego intencję wydobycia człowieka z matni grzechu tak, aby mogło być zrealizowane początkowe powołanie człowieka do przebóstwienia [KKK 398].
Otóż ja walczę z tą niebiblijną karykaturą, a nikomu nie chcę urągać.
Owszym 3 lata temu w bardzo emocjonalny sposób, bo chciałem to "wyrzucić z siebie", a teraz w sposób znacznie bardziej chłodny i racjonalny.
Równocześnie w ogniu tamtych dyskusji zniuansowałem wiele swoich poglądów, co powinieneś od dawna zauważyć, gdybyś tylko zechciał.

Natomiast w Twojej wypowiedzi o Petroneli z Pcimia Dolnego po prostu drwisz sobie z Magisterium jakoby zobowiązanego, aby brać podobne "rewelacje" pod uwagę.

Cytat:nie chcesz przyjąć do wiadomości faktów, które nie pozwoliłyby Ci opowiadać więcej o tym, jaki to protestantyzm jest nielogiczny.
Protestantyzm jest dla mnie krystalicznie logiczny i właśnie dlatego usiłuję pokazać, do czego zmierza ta logika. To właśnie katolicyzm był dla mnie przez całe lata "mało logiczny" w wielu kwestiach, ponieważ ta logika jest subtelna i nie jest łatwa do odkrycia i wyjaśnienia. Ale przekonałem się, że ona jest i jest nie mniej żelazna od logiki protestanckiej, choć przykryta warstwami różnorodnych tradycji, niekoniecznie tożsamych z Tradycją.

Wynik moich dociekań jest taki, że różnice te wynikają z innych wizji zbawienia. Nie chcę nikomu "obrzydzać" protestantyzmu. Chcę jednak, aby katolik wybierający protestantyzm wiedział, jakiego rodzaju rozumienie zbawienia wybiera, a jakie porzuca. To musi być jasne. Wielu katolików jest po prostu manipulowanych i sami nie wiedzą "w co się pakują". Nie zdają sobie sprawy, że "łatwe zbawienie" jest zbawieniem "tylko na pół gwizdka".

Cytat:to ma usprawiedliwać Twoja dezinformacją, czy jak?
To ma uświadomić, że zdobywanie rzetelnych informacji o "drugiej stronie" bywa trudne i często ulega "przekłamaniom apologetycznym".

cooperatores veritatis [3J,8]
-----------------------------------
Chcesz przeczytać całą Biblię, ale nie wiesz jak sie do tego zabrać?
Zajrzyj do: http://www.mateusz.pl/duchowosc/wobi/plan/
27-11-2006 13:19
Znajdź wszystkie posty użytkownika Odpowiedz cytując ten post
Odpowiedz 


Wiadomości w tym wątku
[] - Ks.Marek - 05-10-2006, 22:20
[] - M. Ink. * - 06-10-2006, 06:04
[] - krzysiek_enoch - 07-10-2006, 00:21
[] - M. Ink. * - 07-10-2006, 05:40
[] - krzysiek_enoch - 07-10-2006, 21:33
[] - M. Ink. * - 07-10-2006, 22:39
[] - Offca - 18-10-2006, 16:55
[] - Offca - 18-10-2006, 17:07
[] - jswiec - 19-10-2006, 18:55
[] - krzysiek_enoch - 19-10-2006, 23:23
[] - Ks.Marek - 19-10-2006, 23:33
[] - krzysiek_enoch - 19-10-2006, 23:37
[] - Offca - 19-10-2006, 23:43
[] - Ks.Marek - 19-10-2006, 23:43
[] - krzysiek_enoch - 19-10-2006, 23:52
[] - Offca - 19-10-2006, 23:59
[] - Ks.Marek - 20-10-2006, 00:00
[] - Offca - 20-10-2006, 00:07
[] - krzysiek_enoch - 20-10-2006, 00:10
[] - Offca - 20-10-2006, 00:13
[] - krzysiek_enoch - 20-10-2006, 00:16
[] - Offca - 20-10-2006, 00:21
[] - krzysiek_enoch - 20-10-2006, 00:28
[] - Ks.Marek - 20-10-2006, 08:22
[] - Offca - 20-10-2006, 09:38
[] - Cichociemny - 20-10-2006, 10:11
[] - M. Ink. * - 22-10-2006, 00:38
[] - Ks.Marek - 22-10-2006, 09:00
[] - M. Ink. * - 22-10-2006, 10:54
[] - Ks.Marek - 22-10-2006, 11:16
[] - M. Ink. * - 22-10-2006, 13:59
[] - Offca - 22-10-2006, 16:02
[] - M. Ink. * - 22-10-2006, 16:30
[] - Offca - 22-10-2006, 16:36
[] - Ks.Marek - 22-10-2006, 17:18
[] - M. Ink. * - 22-10-2006, 17:59
[] - M. Ink. * - 22-10-2006, 18:14
[] - Offca - 22-10-2006, 19:16
[] - M. Ink. * - 22-10-2006, 20:21
[] - Ks.Marek - 22-10-2006, 20:49
[] - Ginekolog - 23-10-2006, 18:14
[] - jswiec - 24-10-2006, 12:34
[] - miasto - 30-10-2006, 13:57
[] - Offca - 30-10-2006, 15:45
[] - miasto - 31-10-2006, 08:26
[] - jswiec - 31-10-2006, 13:09
[] - jswiec - 31-10-2006, 13:30
[] - jswiec - 31-10-2006, 13:50
[] - Ks.Marek - 31-10-2006, 15:40
[] - jswiec - 31-10-2006, 17:19
[] - Offca - 31-10-2006, 17:50
[] - krzysiek_enoch - 01-11-2006, 00:52
[] - Offca - 01-11-2006, 00:55
[] - krzysiek_enoch - 01-11-2006, 01:06
[] - Offca - 01-11-2006, 01:09
[] - miasto - 01-11-2006, 18:35
[] - omyk - 01-11-2006, 19:22
[] - Ks.Marek - 01-11-2006, 21:10
[] - omyk - 01-11-2006, 21:34
[] - Ks.Marek - 01-11-2006, 21:56
[] - krzysiek_enoch - 02-11-2006, 00:13
[] - Ks.Marek - 02-11-2006, 00:16
[] - M. Ink. * - 02-11-2006, 01:02
[] - miasto - 02-11-2006, 09:02
[] - Ks.Marek - 02-11-2006, 09:15
[] - krzysiek_enoch - 02-11-2006, 18:28
[] - jswiec - 02-11-2006, 19:23
[] - krzysiek_enoch - 02-11-2006, 20:00
[] - jswiec - 02-11-2006, 21:59
[] - krzysiek_enoch - 02-11-2006, 23:40
[] - Ks.Marek - 02-11-2006, 23:43
[] - miasto - 03-11-2006, 09:55
[] - jswiec - 06-11-2006, 18:18
[] - jswiec - 06-11-2006, 18:47
[] - Ks.Marek - 06-11-2006, 23:30
[] - jswiec - 07-11-2006, 00:14
[] - Ks.Marek - 07-11-2006, 00:23
[] - jswiec - 07-11-2006, 12:36
[] - miasto - 07-11-2006, 22:10
[] - jswiec - 08-11-2006, 08:56
[] - jswiec - 08-11-2006, 17:44
[] - miasto - 09-11-2006, 09:00
[] - miasto - 09-11-2006, 11:16
[] - jswiec - 09-11-2006, 18:17
[] - miasto - 10-11-2006, 16:15
[] - jswiec - 10-11-2006, 18:22
[] - miasto - 11-11-2006, 18:12
[] - jswiec - 14-11-2006, 14:39
[] - Ks.Marek - 14-11-2006, 16:05
[] - jswiec - 14-11-2006, 17:09
[] - miasto - 16-11-2006, 11:41
[] - jswiec - 16-11-2006, 18:58
[] - miasto - 17-11-2006, 13:43
[] - jswiec - 17-11-2006, 18:45
[] - jswiec - 18-11-2006, 20:21
[] - Ks.Marek - 18-11-2006, 23:15
[] - miasto - 19-11-2006, 08:59
[] - miasto - 19-11-2006, 09:50
[] - jswiec - 20-11-2006, 15:06
[] - jswiec - 20-11-2006, 15:41
[] - miasto - 20-11-2006, 23:32
[] - miasto - 20-11-2006, 23:41
[] - jswiec - 21-11-2006, 14:10
[] - jswiec - 21-11-2006, 14:20
[] - miasto - 21-11-2006, 17:22
[] - jswiec - 22-11-2006, 15:17
[] - miasto - 23-11-2006, 10:56
[] - jswiec - 23-11-2006, 19:11
[] - miasto - 24-11-2006, 17:51
[] - jswiec - 24-11-2006, 19:30
[] - miasto - 25-11-2006, 10:18
[] - jswiec - 25-11-2006, 23:46
[] - miasto - 26-11-2006, 11:26
[] - jswiec - 27-11-2006 13:19
[] - miasto - 29-11-2006, 13:30
[] - jswiec - 29-11-2006, 16:09
[] - Ks.Marek - 29-11-2006, 23:48
[] - miasto - 30-11-2006, 14:49
[] - jswiec - 30-11-2006, 18:04
[] - miasto - 02-12-2006, 15:09
[] - jswiec - 05-12-2006, 22:29
[] - miasto - 06-12-2006, 17:36
[] - jswiec - 07-12-2006, 00:34
[] - miasto - 07-12-2006, 18:25
[] - jswiec - 08-12-2006, 00:02
[] - miasto - 08-12-2006, 16:16
[] - jswiec - 13-12-2006, 20:02
[] - miasto - 14-12-2006, 03:01
[] - Ks.Marek - 14-12-2006, 09:18
[] - jswiec - 14-12-2006, 15:09
[] - miasto - 15-12-2006, 14:18
[] - jswiec - 15-12-2006, 15:45
[] - miasto - 15-12-2006, 16:39
[] - jswiec - 15-12-2006, 19:56
[] - miasto - 17-12-2006, 09:45
[] - jswiec - 18-12-2006, 20:37
[] - darius - 14-09-2007, 00:59
[] - krzysiek_enoch - 22-12-2008, 17:32
[] - Piter - 23-12-2008, 17:04
[] - Polonium - 23-12-2008, 20:32

Skocz do:


Użytkownicy przeglądający ten wątek:
3 gości

Wróć do góryWróć do forów