Odpowiedz 
 
Ocena wątku:
  • 0 Głosów - 0 Średnio
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
"Transsubstancjacja i konsubstancjacja"
Autor Wiadomość
Piter Offline
Użytkownik
***

Liczba postów: 81
Dołączył: Jan 2008
Reputacja: 0
Post: #48
 
Ks.Marek napisał(a):
Piter napisał(a):Konsekracja to nie tylko modlitwa o przemianę chleba i wina, ale o przemianę człowieka, który w uczestniczy w świętych darach.
Stąd też podwójna epikleza w modlitwie eucharystycznej:

Ależ to jest rzymskokatolicka modlitwa eucharystyczna z 1970 r. (mniej więcej), skomponowana stosownie do zwyczaju Ksiedza Kościoła. Ja pisałem o euchologicznej tradycji wspólnego Kosciola, owszem umieszczenie Verba Testamenti w czesci epikletycznej możemy znależć w aleksandryjskiej, skad potem takie ich umiejscowienie znalazło się w kanonie stosowanym w Rzymie. Ale takiego sformuowania nigdzie nie znajdziemy. To dopiero efekt otwarcia kanonu na inne tradycje przy zachowaniu swojej struktury. To niewatpliwie ciekawe, ale to nie wyjasnia w żaden sposób protetsanckiego rozumienia Wieczerzy, obecności eucharystyczej, a tego dotyczyło pytanie.

Proszę nie odnosić moich wyjasnień do swojej, bez watpienia bogatej i ciekawej i godnej szacunku (nawet jesli jej w jakiejś części nie podzielam) tradycji kościelnej. Staram się wyjasnić nauczanie naszych Kosciołów odnośnie problemów zarysowanych w pytaniu, a nie polemizowac na temat cudzego. Nie chodzi mi o to, aby to nauczanie podzielać (choć oczywiście bedzie mi miło), ale by zrozumieć. Rozumiem, akceptuję iż rzymscy katolicy mają odmienna tradycję, choć jestesmy spadkobiercami wspólnej tradycji i wspólnego Kościoła.

Cytat:
Piter napisał(a):Pomijam uwagi o kartoniku - ja złośliwości staram się nie używać i nie kometować tego co dzieje sie w różnych rzymskokatolickich Kościołach, a wie Ksiądz dobrze że byłoby co. Tylko po co.
Tu Piterze nie chodzi o złośliwości lecz o fakty.

Wydaje mi się, ze rozmawiamy o nauczaniu kościelnym, o rozumieniu świetej Wieczerzy w naszych tradycjach, a nie plotkujemy tym, co kto i gdzie podejrzał. Możemy założyć watek: "ekuemeniczne naduzycia liturgiczne", ja mogłbym (hipotetycznie) w nim jednak uczestniczyć jedynie pod warukiem, że każdy bedzie pisał o swoich. Zaręczam, że ani Księdzu ani mi nie zabrakło by tematów na długo. Tylko po co?

Cytat: Gdyby było inaczej, w ogóle bym tematu nie przywoływał.
Ksiadz wybaczy, to chyba troche inaczej rozumiemy temat.

Cytat:Poza tym, wiele słów w tym co napisałeś, jednak mało treści, wg mnie oczywiście.
Jestem gotowy - w miare możliwości - wyjasnić to, co ewentualnie interesowało by tu kogoś; oczywiscie w takim sensie, o jakim pisze wyżej.

[ Dodano: Sro 30 Sty, 2008 18:28 ]
Polonium napisał(a):Te słowa z przytoczonego tekstu są najlepszym skrótem:

Skrótem czego? Akurat w tym fragmencie, o protetstanckim rozumieniu roli Marii i świętych w Kościele nic nie ma. Poza tym, ze jest inne niż w tracycji rzymskokatolickiej. Ale to wyjaśnia mało, bo tyle to raczej wiadmomo bez całego tekstu.

Cytat:Co miałeś na myśli z transsubstancjacją mówiąc o staniu pod znakiem zapytania dogmatu chalcedońskiego ? Wyjaśnij.

Dlatego że w naszej tradycji przemiana jest przede wszystkim misterium wiary. Chcąc je przyblizyć i wyznac w wierze, rozumiemy ją przede wszystkim chrystologicznie uzywając za Ojcami obrazu unii hipostatycznej (nie utożasamiając oczywiscie unii hipostatycznej z sakramentalną). Tak jak natura boska Chrystusa nie niszczy ludzkiej, ale pozostaja zjednoczone bez zmieszania i bez podziału, tak Ciało i Krew Pańska zostaja zjednoczone z naturalnymi elemntami chleba i wina, abyśmy spożywajac je mieli zycie wieczne w sobie. Nauka o transsubstancjacji zakładajaca "zamianę" czy zastąpienie chleba i wina Ciałem i Krwią Chrystusa jest "niekompatybilna" w tradycji wyznawania wiary, która otrzymalismy. Przyjęta w obręb naszego doświadczenia wiary, prowadziłaby do pewnego rodzaju doketyzmu.

[ Dodano: Sro 30 Sty, 2008 18:34 ]
Polonium napisał(a):Te słowa z przytoczonego tekstu są najlepszym skrótem:

Skrótem czego? Akurat w tym fragmencie, o protetstanckim rozumieniu roli Marii i świętych w Kościele nic nie ma. Poza tym, ze jest inne niż w tracycji rzymskokatolickiej. Ale to wyjaśnia mało, bo tyle to raczej wiadmomo bez całego tekstu.

Cytat:Co miałeś na myśli z transsubstancjacją mówiąc o staniu pod znakiem zapytania dogmatu chalcedońskiego ? Wyjaśnij.

Dlatego że w naszej tradycji przemiana jest przede wszystkim misterium wiary. Chcąc je przyblizyć i wyznac w wierze, rozumiemy ją przede wszystkim chrystologicznie uzywając za Ojcami obrazu unii hipostatycznej (nie utożasamiając oczywiscie unii hipostatycznej z sakramentalną). Tak jak natura boska Chrystusa nie niszczy ludzkiej, ale pozostaja zjednoczone bez zmieszania i bez podziału, tak Ciało i Krew Pańska zostaja zjednoczone z naturalnymi elemntami chleba i wina, abyśmy spożywajac je mieli zycie wieczne w sobie. Nauka o transsubstancjacji zakładajaca "zamianę" czy zastąpienie chleba i wina Ciałem i Krwią Chrystusa jest "niekompatybilna" w tradycji wyznawania wiary, która otrzymalismy. Przyjęta w obręb naszego doświadczenia wiary, prowadziłaby do pewnego rodzaju doketyzmu.
30-01-2008 19:05
Odwiedź stronę użytkownika Znajdź wszystkie posty użytkownika Odpowiedz cytując ten post
Odpowiedz 


Wiadomości w tym wątku
[] - jswiec - 18-11-2006, 19:37
[] - Ks.Marek - 18-11-2006, 20:04
[] - angua - 18-11-2006, 21:11
[] - miasto - 19-11-2006, 10:10
[] - jswiec - 20-11-2006, 12:01
[] - Ks.Marek - 20-11-2006, 17:41
[] - miasto - 20-11-2006, 20:34
[] - jswiec - 21-11-2006, 12:05
[] - Ks.Marek - 21-11-2006, 12:31
[] - miasto - 21-11-2006, 14:45
[] - jswiec - 21-11-2006, 19:25
[] - miasto - 22-11-2006, 10:36
[] - jswiec - 22-11-2006, 14:15
[] - miasto - 23-11-2006, 11:37
[] - jswiec - 24-11-2006, 17:55
[] - miasto - 24-11-2006, 18:24
[] - jswiec - 24-11-2006, 18:35
[] - miasto - 25-11-2006, 10:50
[] - Ks.Marek - 25-11-2006, 13:03
[] - jswiec - 25-11-2006, 21:06
[] - miasto - 27-11-2006, 08:26
[] - jswiec - 27-11-2006, 11:59
[] - miasto - 29-11-2006, 13:41
[] - jswiec - 29-11-2006, 14:58
[] - miasto - 29-11-2006, 15:39
[] - jswiec - 29-11-2006, 16:17
[] - Ks.Marek - 29-11-2006, 23:55
[] - miasto - 30-11-2006, 08:58
[] - Ks.Marek - 30-11-2006, 09:09
[] - Teofil - 03-12-2006, 17:36
[] - jswiec - 05-12-2006, 23:17
[] - Anonymous - 03-12-2007, 08:50
[] - Polonium - 03-12-2007, 12:27
[] - Ks.Marek - 03-12-2007, 14:45
[] - Anonymous - 03-12-2007, 14:51
[] - Ks.Marek - 03-12-2007, 15:06
[] - Anonymous - 03-12-2007, 15:15
[] - Marek MRB - 04-12-2007, 14:09
[] - Polonium - 08-12-2007, 12:29
[] - Piter - 28-01-2008, 02:28
[] - Polonium - 29-01-2008, 11:35
[] - Piter - 29-01-2008, 16:59
[] - Polonium - 29-01-2008, 18:54
[] - Ks.Marek - 30-01-2008, 00:45
[] - Piter - 30-01-2008, 17:22
[] - Ks.Marek - 30-01-2008, 18:14
[] - Piter - 30-01-2008 19:05
[] - Ks.Marek - 30-01-2008, 23:28
[] - Piter - 31-01-2008, 00:21
[] - Ks.Marek - 31-01-2008, 00:30
[] - Piter - 31-01-2008, 02:18
[] - Ks.Marek - 31-01-2008, 15:57
[] - Piter - 01-02-2008, 15:37
[] - Ks.Marek - 01-02-2008, 23:04
[] - Piter - 03-03-2008, 03:20
[] - Polonium - 04-11-2008, 17:27
[] - krzysiek_enoch - 05-11-2008, 09:41
[] - Ks.Marek - 05-11-2008, 10:29
[] - krzysiek_enoch - 05-11-2008, 12:33
[] - Polonium - 05-11-2008, 13:12
[] - Cichociemny - 05-11-2008, 14:01
[] - krzysiek_enoch - 05-11-2008, 14:06
[] - Ks.Marek - 05-11-2008, 19:11
[] - krzysiek_enoch - 05-11-2008, 20:07
[] - Ks.Marek - 06-11-2008, 00:38
[] - krzysiek_enoch - 06-11-2008, 18:52
[] - Ks.Marek - 06-11-2008, 23:41
[] - krzysiek_enoch - 07-11-2008, 09:20

Skocz do:


Użytkownicy przeglądający ten wątek:
1 gości

Wróć do góryWróć do forów