Odpowiedz 
 
Ocena wątku:
  • 0 Głosów - 0 Średnio
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
KERYGMAT W KURSACH EWANGELIZACYJNYCH
Autor Wiadomość
Marek MRB Offline
Stały bywalec
*****

Liczba postów: 1,498
Dołączył: Aug 2004
Reputacja: 0
Post: #46
 
Cytat:Bardzo słuszne podejście! Należy stawiać pytania, dyskutować - - - i w razie wątpliwości prosić o diagnozę tych, którzy mają misję kanoniczną i właściwe rozeznanie.
Samowolne określanie czegoś jako "herezja" i "niekatolickie podejście" jest zadawaniem ran Ciału Chrystusa. Jest też podejściem typowym dla protestantyzmu, w którym nie istnieje Urząd Nauczycielski.
Nieprawda.
Tak byłoby gdyby określać coś "herezją" wbrew stanowisku owych autorytetów hierarchicznych twierdzących że to stwierdzenie herezją nie jest.
W przypadku podanych fragmentów i zagadnień (Nowe Zycie, Nowe Narodzenie) łatwo sprawdzić w Katechiźmie że autorytety hierarchiczne nie wspierają stanowiska z zacytowanych fragmentów materiałów.

694
Woda. Symbolika wody oznacza działanie Ducha Świętego w sakramencie chrztu, ponieważ po wezwaniu Ducha Świętego staje się ona skutecznym znakiem sakramentalnym nowego narodzenia; jak nasze pierwsze naturalne narodzenie dokonało się w wodzie, tak woda chrzcielna rzeczywiście oznacza nasze narodzenie do życia Bożego, które jest nam udzielane w Duchu Świętym. "Ochrzczeni w jednym Duchu" zostaliśmy również, napojeni jednym Duchem" (1 Kor 12, 13): Duch jest więc także w sposób osobowy Wodą żywą, która wypływa z boku Chrystusa ukrzyżowanego13 jak ze swego źródła i która tryska w nas na życie wieczne14.
720
Wreszcie przez Jana Chrzciciela Duch Święty zapoczątkowuje to, co spełni z Chrystusem i w Chrystusie: przywróci człowiekowi "podobieństwo" Boże. Chrzest Jana był chrztem pokuty; chrzest z wody i Ducha będzie nowym narodzeniem70.
782
(...)Członkiem tego Ludu staje się człowiek nie przez narodzenie fizyczne, ale przez "narodzenie z wysoka", "z wody i z Ducha" (J 3, 3-5), to znaczy przez wiarę w Chrystusa i chrzest;
1210
Sakramenty Nowego Prawa zostały ustanowione przez Chrystusa. Jest ich siedem: chrzest, bierzmowanie, Eucharystia, pokuta, namaszczenie chorych, sakrament święceń i małżeństwo. Sakramenty te obejmują wszystkie etapy i wszystkie ważne momenty życia chrześcijanina: sprawiają narodzenie i rozwój chrześcijańskiego życia wiary, uzdrowienie i dar posłania. Widać w tym pewne podobieństwo, jakie istnieje między etapami życia naturalnego a etapami życia duchowego1.
1215
(o Chrzcie - przyp MRB)
Sakrament ten jest także nazywany "obmyciem odradzającym i odnawiającym w Duchu Świętym" (Tt 3, 5), ponieważ oznacza i urzeczywistnia narodzenie z wody i z Ducha, bez którego nikt "nie może wejść do Królestwa
1250
Dzieci, rodząc się z upadłą i skażoną grzechem pierworodnym naturą, również potrzebują nowego narodzenia w chrzcie36, aby zostały wyzwolone z mocy ciemności i przeniesione do Królestwa wolności dzieci Bożych37, do którego są powołani wszyscy ludzie. Czysta darmowość łaski zbawienia jest szczególnie widoczna przy chrzcie dzieci. Gdyby Kościół i rodzice nie dopuszczali dziecka do chrztu zaraz po urodzeniu, pozbawialiby je bezcennej łaski stania się dzieckiem Bożym38.
1262
Widzialne elementy sakramentalnego obrzędu chrztu oznaczają różne jego skutki. Zanurzenie w wodzie mówi o symbolice śmierci i oczyszczenia, a także o odrodzeniu i odnowieniu. Dwoma najważniejszymi skutkami chrztu są oczyszczenie z grzechów i nowe narodzenie w Duchu Świętym53.
1277
Chrzest jest narodzeniem do nowego życia w Chrystusie. Zgodnie z wolą Pana jest on konieczny do zbawienia, tak jak Kościół, do którego chrzest wprowadza.
1279
Skutek chrztu lub łaski chrzcielnej jest bardzo bogatą rzeczywistością. Obejmuje ona: odpuszczenie grzechu pierworodnego i wszystkich grzechów osobistych, narodzenie do nowego życia, przez które człowiek staje się przybranym synem Ojca, członkiem Chrystusa, świątynią Ducha Świętego. Przez fakt przyjęcia tego sakramentu ochrzczony jest włączony w Kościół, Ciało Chrystusa, i staje się uczestnikiem kapłaństwa Chrystusa.
2769
W chrzcie i w bierzmowaniu przekazywanie (traditio) Modlitwy Pańskiej oznacza nowe narodzenie się do życia Bożego. Ponieważ modlitwa chrześcijańska polega na mówieniu do Boga samym słowem Bożym, dlatego ci, którzy są "ponownie do życia powołani... dzięki słowu Boga, które jest żywe" (1 P 1, 23), uczą się wzywać swojego Ojca tym jednym słowem, którego On zawsze wysłuchuje. Od tej pory mogą to czynić, gdyż niezatarta pieczęć namaszczenia Duchem Świętym została wyciśnięta na ich sercu, uszach, wargach, na całej ich synowskiej istocie. Dlatego również większość komentarzy patrystycznych do modlitwy "Ojcze nasz" jest skierowana do katechumenów i neofitów. Gdy Kościół modli się słowami modlitwy "Ojcze nasz", wtedy zawsze modli się i doznaje miłosierdzia lud "nowo narodzonych"16.


Myślę ze do odrzucenia wszystkich dywagacji o "ponownym ponownym" Nowym Narodzeniu ważny jest kanon :
1280
Chrzest wyciska w duszy niezatarte duchowe znamię, "charakter", który konsekruje ochrzczonego do uczestniczenia w chrześcijańskim kulcie religijnym. Z racji "charakteru" chrzest nie może być powtórzony76.


Natomiast dla naszych rozważań o Kerygmacie istotny jest chyba kan 1225:
1225 Przez swoją Paschę Chrystus otworzył wszystkim ludziom źródła chrztu. Istotnie, Jezus mówił o swojej męce, którą miał wycierpieć w Jerozolimie, jako o "chrzcie", którym miał być ochrzczony16. Krew i woda, które wypłynęły z przebitego boku ukrzyżowanego Jezusa17, są zapowiedzią chrztu i Eucharystii, sakramentów nowego życia18. Od tej chwili możliwe jest "narodzenie się z wody i z Ducha", by wejść do Królestwa Bożego (J 3, 5).
Bożego" (J 3, 5).


Cytat:No cóż... Każdy kto doświadczył radykalnej przemiany życia, swojego pierwszego "upamiętania", metanoi, jest skłonny do jakiegoś nazwania tego momentu (zwykle ta przemiana jest skumulowana w czasie). Bywa ten moment nazywany "nowonarodzeniem" i niewątpliwie NIE JEST tożsamy z tym, co "nowonarodzeniem" nazywa język teologii w odniesieniu do Chrztu. Więc... może należy zmienić język teologii?...
Zapominasz, że jest to przede wszystkim język Biblii. Nie widzę powodu do zmieniania znaczeń biblijnych bo protestancki kerygmat przyzwyczaił ileś osób do nazwywania "Nowym Narodzeniem" czegoś co Nowym Narodzeniem nie jest - po co ta ekwilibrystyka ?

Katechizm poświęca "nawróceniu ochrzczonych" sporo uwagi ( kilkanaście kanonów począwszy od kan 1426). Pierwsze trzy brzmią następująco :

1426
Nawrócenie do Chrystusa, nowe narodzenie przez chrzest, dar Ducha Świętego, Ciało i Krew Chrystusa otrzymane jako pokarm sprawiły, że staliśmy się "święci i nieskalani przed Jego obliczem" (Ef 1, 4), jak sam Kościół oblubienica Chrystusa, jest "święty i nieskalany" (Ef 5, 27). Nowe życie otrzymane w sakramentach wtajemniczenia chrześcijańskiego nie wyeliminowało jednak kruchości i słabości natury ludzkiej ani jej skłonności do grzechu, którą tradycja nazywa pożądliwością. Pozostaje ona w ochrzczonych, by podjęli z nią walkę w życiu chrześcijańskim z pomocą łaski Chrystusa6. Tą walką jest wysiłek nawrócenia, mający na uwadze świętość i życie wieczne, do którego Pan nieustannie nas powołuje7.
1427
Jezus wzywa do nawrócenia. To wezwanie jest istotnym elementem głoszenia Królestwa: "Czas się wypełnił i bliskie jest Królestwo Boże. Nawracajcie się i wierzcie w Ewangelię!" (Mk 1,15). W przepowiadaniu Kościoła to wezwanie jest skierowane najpierw do tych, którzy nie znają jeszcze Chrystusa i Jego Ewangelii. W ten sposób chrzest jest głównym miejscem pierwszego i podstawowego nawrócenia. Przez wiarę w Dobrą Nowinę i przez chrzest8 człowiek wyrzeka się zła i uzyskuje zbawienie, to znaczy odpuszczenie wszystkich grzechów i dar nowego życia.
1428
Wezwanie Chrystusa do nawrócenia nadal jednak rozbrzmiewa w życiu chrześcijan. To drugie nawrócenie jest nieustannym zadaniem dla całego Kościoła, który obejmuje "w łonie swoim grzeszników" i który będąc "święty i zarazem ciągle potrzebujący oczyszczenia, podejmuje ustawicznie pokutę i odnowienie swoje"9. Ten wysiłek nawrócenia nie jest jedynie dziełem ludzkim. Jest on poruszeniem "skruszonego serca" (Ps 51, 19), pociągniętego i dotkniętego łaską10, pobudzającą do odpowiedzi na miłosierną miłość Boga, który pierwszy nas umiłował11.

Ani Katechizm, ani Biblia nie nazywają "nawrócenia ochrzczonych" "Nowym narodzeniem".

[ Dodano: Sro 20 Lip 2005 22:27 ]
Cytat:Za wyjaśnienie bardzo dziękuję, ale nie zgadzam się na ignorowanie kogokolwiek
Moniko, dotąd owe zaczepki właśnie ignorowałem (pisząc że to nieważne czy Piotrowski jest łobuz czy nie) prosząc o przejście do meritum. Czy uważasz że powinienem odpowiedzieć na osobiste zarzuty (np. nazwanie mnie kłamcą) na forum ? Chyba nie, Prawda ?

pozdrawiam
Marek
20-07-2005 22:16
Odwiedź stronę użytkownika Znajdź wszystkie posty użytkownika Odpowiedz cytując ten post
Odpowiedz 


Wiadomości w tym wątku
[] - Gregoriano - 11-07-2005, 09:53
[] - Marek MRB - 15-07-2005, 12:01
[] - Gregoriano - 16-07-2005, 12:07
[] - jswiec - 16-07-2005, 13:16
[] - Marek MRB - 16-07-2005, 18:42
[] - Moniczka - 16-07-2005, 22:15
[] - Daidoss - 17-07-2005, 09:05
[] - Marek MRB - 17-07-2005, 10:48
[] - Gregoriano - 17-07-2005, 11:44
[] - Marek MRB - 17-07-2005, 11:54
[] - Gregoriano - 17-07-2005, 15:10
[] - Daidoss - 17-07-2005, 15:38
[] - Marek MRB - 17-07-2005, 22:44
[] - Moniczka - 18-07-2005, 09:31
[] - Marek MRB - 18-07-2005, 09:59
[] - Wojtek37 - 18-07-2005, 10:59
[] - Marek MRB - 18-07-2005, 11:16
[] - jswiec - 18-07-2005, 13:18
[] - Marek MRB - 18-07-2005, 13:39
[] - jswiec - 18-07-2005, 14:22
[] - Gregoriano - 18-07-2005, 17:56
[] - Moniczka - 18-07-2005, 21:33
[] - Marek MRB - 18-07-2005, 22:16
[] - jswiec - 18-07-2005, 23:11
[] - Anonymous - 19-07-2005, 00:33
[] - Moniczka - 19-07-2005, 10:33
[] - jswiec - 19-07-2005, 11:13
[] - Anonymous - 19-07-2005, 14:02
[] - jswiec - 19-07-2005, 14:53
[] - Moniczka - 19-07-2005, 15:31
[] - Anonymous - 19-07-2005, 16:07
[] - jswiec - 19-07-2005, 16:32
[] - Moniczka - 19-07-2005, 18:00
[] - Anonymous - 19-07-2005, 19:38
[] - Marek MRB - 19-07-2005, 21:23
[] - Anonymous - 20-07-2005, 15:22
[] - Marek MRB - 20-07-2005, 15:43
[] - Moniczka - 20-07-2005, 15:49
[] - Marek MRB - 20-07-2005, 15:58
[] - jswiec - 20-07-2005, 17:26
[] - Moniczka - 20-07-2005, 18:16
[] - Marek MRB - 20-07-2005, 20:12
[] - YAB - 20-07-2005, 20:22
[] - jswiec - 20-07-2005, 22:07
[] - Marek MRB - 20-07-2005 22:16
[] - YAB - 21-07-2005, 01:30
[] - Marek MRB - 21-07-2005, 08:40
[] - Moniczka - 21-07-2005, 09:57
[] - jswiec - 21-07-2005, 11:05
[] - Marek MRB - 21-07-2005, 14:53
[] - YAB - 21-07-2005, 15:01
[] - Marek MRB - 21-07-2005, 15:23
[] - YAB - 21-07-2005, 15:29
[] - jswiec - 21-07-2005, 16:20
[] - Olgaa - 21-07-2005, 18:41
[] - YAB - 21-07-2005, 19:43
[] - Marek MRB - 21-07-2005, 21:13
[] - YAB - 21-07-2005, 21:56
[] - Marek MRB - 22-07-2005, 10:14
[] - jswiec - 22-07-2005, 12:21
[] - Marek MRB - 22-07-2005, 12:34
[] - jswiec - 22-07-2005, 12:40
[] - Marek MRB - 22-07-2005, 12:57
[] - jswiec - 22-07-2005, 13:02
[] - Marek MRB - 22-07-2005, 13:19
Ad vocem - Anonymous - 15-08-2005, 00:10
[] - Marek MRB - 12-09-2007, 01:44
[] - Daidoss - 12-09-2007, 08:57
[] - Tatt - 12-09-2007, 11:05

Skocz do:


Użytkownicy przeglądający ten wątek:
2 gości

Wróć do góryWróć do forów