[center]
DOBRE ÅWIADECTWO
ZNACZY
KERYGMATYCZNE[/center]
[center]
[/center]
Gdy czÅowiek otworzy siÄ na BożÄ
ÅaskÄ, wówczas jego serce przepeÅnione jest miÅoÅciÄ
radoÅciÄ
i BożÄ
obecnoÅciÄ
. Natychmiast rodzi siÄ spontaniczna chÄÄ podzielenia siÄ tym z innymi.
Osobiste Åwiadectwo jest dzieleniem siÄ tym, co Bóg uczyniÅ i czyni w moim życiu.
WiÄcej ludzi przyszÅo do Jezusa poprzez osobiste Åwiadectwo, niż na skutek innych dziaÅaÅ. Dlaczego?
- Ponieważ dotyka ono prawdziwego życia ludzi i pokazuje, że Jezus Chrystus może je zmieniÄ.
Dobre Åwiadectwo kerygmatyczne winno byÄ podsumowaniem planu zbawienia, jako że Bóg czyni z każdym z nas to, co chce uczyniÄ ze wszystkimi. Kiedy uda nam siÄ wyeksponowaÄ tÄ prawdÄ, ewangelizowany ujrzy w tym różne punkty czy etapy swej wÅasnej historii zbawienia. Åwiadectwo nie powinno byÄ natomiast, życiorysem czy opowiadaniem o swoich osobistych przeżyciach, odczuciach itd.
Dobre Åwiadectwo powinno skÅadaÄ siÄ z czterech czÄÅci:
1 Przed spotkaniem Jezusa
[center]
[/center]
Jacy byliÅmy i jak bardzo potrzebowaliÅmy zbawienia. Tu akcentuje siÄ nasze życie z dala od Pana oraz to, jak uÅożyÅ On tÄ drogÄ, aby nas spotkaÄ. Należy unikaÄ bardzo szczegóÅowego przedstawiania wszystkich grzechów, które popeÅniliÅmy oraz nie podawaÄ danych personalnych naszych bliźnich, którzy w nich uczestniczyli. Jednak również nie należy mówiÄ ogólnikami typu
"byÅem wielkim grzesznikiem" lub
"moje życie byÅo dalekie od Pana". Ta czÄÅÄ ma stanowiÄ swoisty kontrast wobec czÄÅci po spotkaniu z Jezusem, aby zmiana naszego życia byÅa dobrze widoczna. Powinna ona zajÄ
Ä mniej wiÄcej jednÄ
trzeciÄ
Åwiadectwa.
Elementy historii zbawienia, które trzeba ukazaÄ w tej czÄÅci:
- Bóg mnie ukochaÅâ¦
- Lecz ja nie doÅwiadczaÅem tego z powodu mojego grzechuâ¦
- A mimo to On by ze mnÄ
â¦
2 Osobiste spotkanie z Jezusem.
[center]
[/center]
Tu przedstawiamy, co siÄ zdarzyÅo i jak przyjÄliÅmy zbawienie Jezusa. Dobrze jest podaÄ datÄ tego wydarzenia, opisaÄ miejsce i okolicznoÅci w jakim miaÅo ono miejsce.Ta czÄÅÄ powinna zajÄ
Ä mniej wiÄcej jednÄ
trzeciÄ
Åwiadectwa.
Elementy historii zbawienia, które trzeba ukazaÄ w tej czÄÅci:
- Aż do chwili, gdy osobiÅcie spotkaÅem Chrystusaâ¦
- Który umarÅ przez mój grzech i daÅ mi Nowe Å»ycieâ¦
- DoÅwiadczyÅem tego, gdy uwierzyÅem i nawróciÅem siÄâ¦
- WyznajÄ
c Jego jako mojego osobistego Zbawicielaâ¦
- I Pana caÅego mego życiaâ¦
3 Po spotkaniu z Jezusem
[center]
[/center]
Przemiana tego, co wymieniliÅmy w pierwszym punkcie. Nie przedstawiamy siebie jako ludzi doskonaÅych, lecz jako zwykÅych Åwiadków, w których Bóg zapoczÄ
tkowaÅ swe zbawcze dzieÅo. Zwracamy uwagÄ na te aspekty, w których już doÅwiadczyliÅmy zbawienia, przyniesionego przez Jezusa. Szczególnie należy zwróciÄ uwagÄ na nasze życie we wspólnocie chrzeÅcijaÅskiej i jakie owoce ono przynosi dla nas osobiÅcie. Trzeba też pokazaÄ w jaki sposób sÅużymy obecnie bliźnim pokazujÄ
c w ten sposób przemianÄ naszego wczeÅniejszego egoistycznego myÅlenia. Nie należy też zapominaÄ o tym czego doÅwiadzczyliÅmy od Boga. PrzykÅadowo można tu wymieniÄ uzdrowienia duchowe, psychiczne i fizyczne, poczucie opieki, bezpieczeÅstwa, miÅoÅci i przyjaźni. Ta czÄÅÄ powinna zajÄ
Ä mniej wiÄcej jednÄ
trzeciÄ
Åwiadectwa.
Elementy historii zbawienia, które trzeba ukazaÄ w tej czÄÅci:
- On dal mi nowe życie przez swojego Duchaâ¦
- A teraz żyjÄ w rodzinie Bożejâ¦
4 ZachÄta.
Åwiadectwo zawsze winno koÅczyÄ siÄ zachÄtÄ
:
JeÅli uczyniÅ to we mnie, może to uczyniÄ i w tobie. Pan chce uczyniÄ to również w twoim życiu"
Poniżej podaje w jaki sposób Åwiadectwo PawÅa przed AgrypÄ
i Å»ydami ( Dzieje Apostolskie 22 i 26) wpisujÄ
siÄ w powyższy projekt. Åwiadectwo to może stanowiÄ wzór dla Twojego osobistego Åwiadectwa.
1 Przed spotkaniem Jezusa
" PrzeÅladowaÅem tÄ drogÄ, gÅosujÄ
c nawet za karÄ
Åmierci, wiÄ
żÄ
c i wtrÄ
cajÄ
c do wiÄzienia mÄżczyzn i kobiety, co może poÅwiadczyÄ zarówno arcykapÅan, jak caÅa starszyzna. Od nich otrzymaÅem też listy do braci i udaÅem siÄ do Damaszku z zamiarem uwiÄzienia tych, którzy tam byli, i przyprowadzenia do Jerozolimy dla wymierzenia kary"
"Panie, oni wiedzÄ
, że zamykaÅem w wiÄzieniach tych, którzy wierzÄ
w Ciebie, i biczowaÅem w synagogach, a kiedy przelewano krew Szczepana, Twego Åwiadka, byÅem przy tym i zgadzaÅem siÄ, i pilnowaÅem szat jego zabójców".
2 Osobiste spotkanie z Jezusem.
" W drodze, gdy zbliżaÅem siÄ do Damaszku, nagle okoÅo poÅudnia otoczyÅa mnie wielka jasnoÅÄ z nieba. UpadÅem na ziemiÄ i posÅyszaÅem gÅos, który mówiÅ do mnie: "Szawle, Szawle, dlaczego Mnie przeÅladujesz?" "Kto jesteÅ, Panie?" - odpowiedziaÅem. RzekÅ do mnie: "Ja jestem Jezus Nazarejczyk, którego ty przeÅladujesz".Towarzysze zaÅ moi widzieli ÅwiatÅo, ale gÅosu, który do mnie mówiÅ, nie sÅyszeli. PowiedziaÅem wiÄc: "Co mam czyniÄ, Panie?" A Pan powiedziaÅ do mnie: "WstaÅ, idź do Damaszku, tam ci powiedzÄ
wszystko, co masz czyniÄ". Ponieważ zaniewidziaÅem od blasku owego ÅwiatÅa, przyszedÅem do Damaszku prowadzony za rÄkÄ przez moich towarzyszy."
3 Po spotkaniu z Jezusem
"Niejaki Ananiasz, czÅowiek przestrzegajÄ
cy wiernie Prawa, o którym wszyscy tamtejsi Å»ydzi wydawali dobre Åwiadectwo, przyszedÅ, przystÄ
piÅ do mnie i powiedziaÅ: "Szawle, bracie, przejrzyj!" W tejże chwili spojrzaÅem na niego, on zaÅ powiedziaÅ: "Bóg naszych ojców wybraÅ ciÄ, abyÅ poznaÅ Jego wolÄ i ujrzaÅ Sprawiedliwego i Jego wÅasny gÅos usÅyszaÅ. Bo wobec wszystkich ludzi bÄdziesz ÅwiadczyÅ o tym, co widziaÅeÅ i sÅyszaÅeÅ. Dlaczego teraz zwlekasz? Ochrzcij siÄ i obmyj z twoich grzechów, wzywajÄ
c Jego imienia!" [...] "Idź - powiedziaÅ do mnie - bo Ja ciÄ poÅlÄ daleko, do pogan"»."
"Temu widzeniu z nieba nie mogÅem siÄ sprzeciwiÄ, królu Agryppo! Lecz nawoÅywaÅem najprzód mieszkaÅców Damaszku i Jerozolimy, a potem caÅej ziemi judzkiej, i pogan, aby pokutowali i nawrócili siÄ do Boga, i peÅnili uczynki godne pokuty. Z tego powodu pochwycili mnie Å»ydzi w ÅwiÄ
tyni i usiÅowali zabiÄ. Ale z pomocÄ
BożÄ
żyjÄ do dzisiaj i dajÄ Åwiadectwo maÅym i wielkim, nie gÅoszÄ
c nic ponad to, co przepowiedzieli Prorocy i Mojżesz że Mesjasz ma cierpieÄ, że pierwszy zmartwychwstanie, że gÅosiÄ bÄdzie ÅwiatÅo zarówno ludowi, jak i poganom»."
4 ZachÄta.
"DaÅby Bóg, aby prÄdzej lub później nie tylko ty, ale też wszyscy, którzy mnie dzisiaj sÅuchajÄ
, stali siÄ takimi, jakim ja jestem, z wyjÄ
tkiem tych wiÄzów»."
Åwiadectwo powinno byÄ zawsze dostosowane do jego odbiorcy. Inny zatem bÄdzie jÄzyk Åwiadectwa skierowany do mÅodzieży, a inny do osób starszych.
Ogólnie jednak należy unikaÄ sformuÅowaÅ typowych dla danego ruchu typu
"Jezusa spotkaÅem na REO", nawet jeÅli mówimy je na spotkaniu wspólnotowym, bo przecież może siÄ na nim znaleźÅÄ ktoÅ kto jest pierwszy raz i nic nie zrozumie.
Należy też unikaÄ typowo teologicznych sformuÅowaÅ typu
"srtruktury eklezjalne" itd.
Należy mówiÄ wspóÅczesnym prostym jÄzykiem zrozumiaÅym dla sÅuchaczy.
Dobrze jest umieÅciÄ jeden lub kilka cytatów biblijnych. Warto jest skupiÄ siÄ na jakimÅ gÅownym motywie, a nie opowiadaÄ od razu caÅe życie.
Åwiadectwo uzdrowienia.
Jest to szczególny i bardzo czÄsty typ Åwiadectwa dlatego omówiÄ go oddzielnie.
Dobre Åwiadectwo uzdrowienia powinno byÄ skonstruowane wg nastÄpujÄ
cego schematu.
1 ByÅem chory
Tutaj naależy krótko powiedzieÄ na co siÄ cierpiaÅo. Wystarczy wymieniÄ nazwÄ chroby. Nie należy podawaÄ jej dokÅadnego przebiego. JeÅli choroba jest rzadko spotykana należy powiedzieÄ na czym ona polega. Opisy cierpieÅ zwiÄ
zanych z chorobÄ
też sÄ
nie wskazane, boo mogÄ
zniechÄciÄ do dalszego sÅuchania co wrażliwszych sÅuchaczy. Należy podaÄ jak dÅugo choroba trwaÅa oraz rokowania lekarzy co do wyleczania.
PrzkÅadowo -
ChorowaÅem na krÄgosÅup przez piÄc lat w wyniku obrażeÅ doznanych w wypadku samochodowym Nie mogÅem chodziÄ o wÅasnych nogach poruszaÅem siÄ na wózku inwalidzkim. Lekarze nie dawali żadnych szans na wyleczenie..
2 Jezus mnie uzdrowiÅ
Dobrze jest podaÄ datÄ tego wydarzenia, opisaÄ miejsce i okolicznoÅci w jakim miaÅo ono miejsce.
PamiÄtajmy, że to Jezus jest podmiotem tej wypowiedzi.
PrzykÅadow
ZostaÅem przywieziony na modlitwÄ o uzdrowini/data miejsce/ i Jezus mnie uzdrowiÅ
3 Jestem zdrowy
Tu opisujemy obecny stan zdrowia i korzyÅci, które z tego wyniknÄÅy ze szczególnym uwzglÄdnieniem przemiany duchowej jaka siÄ w nas dokonaÅa.
PrzykÅadowo -
Obecnie nie mam żadnych problemów z krÄgosÅupem. MogÄ chodziÄ na wÅasnych nogach Jezus uzdrowiÅ nie tylko moje nogi, ale również mojÄ
duszÄ, CieszÄ siÄ, że znalazÅem swoje miejsce we wspólnocie wierzÄ
cych, gdzie mogÄ wzrastaÄ w miÅoÅci i przyjaźni braterskiej.
4 ZachÄta.
Jezus uzdrowiÅ mnie może również uzdrowiÄ Ciebie. On ma wÅadzÄ nad wszystkimi chorobami.
OczywiÅcie na tym schemacie można zbudowaÄ również Åwiadectwo uwolnienia i każdej innej okolicznoÅci naszego życia.
Trzy cechy charakterystyczne Åwiadectwa kerygmatycznego: RKS
[center]
Radosne[/center]
[center]
[/center]
Ewangelia to, zwiastowanie wielkiej radoÅci:
Lecz anioÅ rzekÅ do nich: «Nie bójcie siÄ! Oto zwiastujÄ wam radoÅÄ wielkÄ
, która bÄdzie udziaÅem caÅego narodu: 11 dziÅ w mieÅcie Dawida narodziÅ siÄ wam Zbawiciel, którym jest Mesjasz, Pan.
(Åukasz 2, 10)
Nie może byÄ skutecznie przekazywana inaczej jak tylko z radoÅciÄ
, która napeÅniaÅa samego Jezusa:
W tej wÅaÅnie chwili Jezus rozradowaÅ siÄ w Duchu ÅwiÄtym i rzekÅ: «WysÅawiam CiÄ, Ojcze, Panie nieba i ziemi, że zakryÅeÅ te rzeczy przed mÄ
drymi i roztropnymi, a objawiÅeÅ je prostaczkom.(Åukasz 10, 21)
i ApostoÅów:
"A wy, przyjmujÄ
c sÅowo poÅród wielkiego ucisku, z radoÅciÄ
Ducha ÅwiÄtego, staliÅcie siÄ naÅladowcami naszymi i Pana" (1 Tes 1, 6)
"Piszemy to w tym celu, aby nasza radoÅÄ byÅa peÅna".(1J 1,4)
Åwiadectwo winno byÄ otoczone atmosferÄ
radoÅci, winien mu towarzyszyÄ uÅmiech, ogieÅ sÅów i przekonanie w spojrzeniu. RadoÅÄ jest pierwszym znakiem tego, kto znalazÅ ukryty skarb. To winno byÄ jawne i tak zaraźliwe, by zapraszaÅo również ewangelizowanego do zdobycia go.
OczywiÅcie, nie chodzi o radoÅÄ biorÄ
ca siÄ z braku problemów, lecz o âradoÅÄ w Panu, która jest nasza ostojÄ
â (zob. Ne 8, 10)
[center]
Krótkie[/center]
[center]
[/center]
Dobre Åwiadectwo koncentruje siÄ na tym, co podstawowe dla zbawczego dzieÅa Boga, bez wchodzenia w przypadkowe czy skomplikowane szczegóÅy. DÅugie opowiadania mÄczÄ
, ponieważ traci siÄ fundamentalne nastawienie.
Niekoniecznie trzeba opowiadaÄ caÅe życie, wystarczy jedynie to, co pozostaje w bezpoÅredniej relacji z nawróceniem. Sytuacje grzechu (szczególnie, kiedy wciÄ
gajÄ
innych) winny byÄ traktowane z delikatnoÅciÄ
i rozwagÄ
. Nie należy wskazywaÄ osób, które mogÅyby byÄ w jakiÅ sposób dotkniÄte tym, co siÄ opowiada. Typowe Åwiadectwo kerygmatyczne pisane powinno zawieraÄ okoÅo 100 sÅów, a mówione powinno trwaÄ okoÅo 3 min. Należy je w domu przeÄwiczyÄ i zmierzyÄ czas.
[center]
Skoncentrowane na Chrystusie.[/center]
[center]
[/center]
Åwiadectwo nie koncentruje siÄ na tym, kto je wygÅasza, aby inni go podziwiali, lecz na samym Chrystusie i na Jego zbawczym dziele.
Najlepszym przykÅadem jest tu Maryja Panna, która wykrzyknÄÅa:
âwielkie rzeczy uczyniÅ mi WszechmogÄ
cyâ. Na koÅcu swej wypowiedzi oddaje uznanie i chwaÅÄ samemu Bogu:
âÅwiÄte jest Jego imiÄâ (Åk 1, 49).
Zaimek osobowy osoby pierwszej, >>ja<<, nie powinien wystÄpowaÄ prawie wcale: nie mówimy: âja uczyniÅem, ja zmieniÅem, ja jestem, ja mamâ. Ulubione zdanie powinno brzmieÄ raczej: âPan mnie⦠Pan mnie zbawiÅâ¦, umiÅowaÅ, daÅ mi swego Duchaâ itd.
Warto również przygotowaÄ jakieÅ gesty, które wzmocniÄ
siÅÄ oddziaÅywania naszego Åwiadectwa.
Na stronie internetowej można dodaÄ obrazki lub zdjÄcia i stosowne emotki oraz pokolorowaÄ tekst w odpowiednich miejscach, aby w ten sposób wzmocniÄ efekt radoÅci.
To co podaÅem to pewien schemat jednak każde Åwiadectwo powinno byÄ przedewszystkim
autentyczne i kreatywne.
WidziaÅem i sÅyszaÅem wiele Åwiadectw napisanych wg tego schematu i niestety byÅy schematyczne, a zatem nieprzekonujÄ
ce. A Åwiadectwo powinno zaciekawiÄ, zaintrygowaÄ, zachÄciÄ do wÅasnych poszukiwaÅ. Nie powinno wiaÄ z niego nudÄ
i wyuczonymi formuÅkami.
Trzeba tu znaleźÅÄ zÅoty Årodek miÄdzy schematem, a autentycznoÅciÄ
. A zatem napisanie dobrego Åwiadectwa kerygmatycznego nie jest Åatwe.
A czy
Twoje Åwiadectwo jest
KERYGMATYCZNE?