Odpowiedz 
 
Ocena wątku:
  • 0 Głosów - 0 Średnio
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Zbawienie: tylko z wiary czy z wiary i z uczynków?
Autor Wiadomość
Rubinka Offline
Użytkownik
***

Liczba postów: 106
Dołączył: Sep 2007
Reputacja: 0
Post: #1
Zbawienie: tylko z wiary czy z wiary i z uczynków?
Jak to jest w ogóle w Katechizmie Kościoła Katolickiego?
Protestanci raczej wytykają Kościołowi, że tylko z wiary można być zbawionym nie liczą się dla nich uczynki. A Kościół jak twierdzą uczy, że tylko z uczynków, więc jak naprawdę jest?
Mnie uczono: Zbawienie poprzez wiarę jak i uczynki, tak też mówi Pismo Święte:

14 Jaki z tego pożytek, bracia moi, skoro ktoś będzie utrzymywał, że wierzy, a nie będzie spełniał uczynków? Czy [sama] wiara zdoła go zbawić?8 15 Jeśli na przykład brat lub siostra nie mają odzienia lub brak im codziennego chleba, 16 a ktoś z was powie im: «Idźcie w pokoju, ogrzejcie się i najedzcie do syta!» - a nie dacie im tego, czego koniecznie potrzebują dla ciała - to na co się to przyda? 17 Tak też i wiara, jeśli nie byłaby połączona z uczynkami, martwa jest sama w sobie. 18 Ale może ktoś powiedzieć: Ty masz wiarę, a ja spełniam uczynki. Pokaż mi wiarę swoją bez uczynków, to ja ci pokażę wiarę ze swoich uczynków. 19 Wierzysz, że jest jeden Bóg? Słusznie czynisz - lecz także i złe duchy wierzą i drżą9. (Jakub 2)

"Wybrałem cię, gdy planowałem stworzenie świata."
Ef 1,11-12 Serce
09-06-2008 20:30
Znajdź wszystkie posty użytkownika Odpowiedz cytując ten post
Marek MRB Offline
Stały bywalec
*****

Liczba postów: 1,498
Dołączył: Aug 2004
Reputacja: 0
Post: #2
Re: Zbawienie: tylko z wiary czy z wiary i z uczynków?
Rubinka napisał(a):Jak to jest w ogóle w Katechizmie Kościoła Katolickiego?
Protestanci raczej wytykają Kościołowi, że tylko z wiary można być zbawionym nie liczą się dla nich uczynki. A Kościół jak twierdzą uczy, że tylko z uczynków, więc jak naprawdę jest?
Tak, że protestanci nie znają nauki jaką krytykują.
Kościół NIE naucza zbawienia z uczynków.

Sorry, to będzie trochę długie - ale nie dość że to mój konik, to jeszcze sprawa wymaga wielu cytatów.
Parę uwag na początek
Sformułowanie "tylko wiara" (sola fidea) w przeciwienstwie do "tylko Biblia" (ktore jest nieobecne w Piśmie) wystepuje w Bibli JEDEN RAZ. Ów raz, w ktorym jest zwrot "sama wiara" , znajduje sie w Liście św.Jakuba i brzmi dosłownie :
"Widzicie, że człowiek dostępuje usprawiedliwienia na podstawie uczynków, a nie samej tylko wiary." /Jk 2,24/
Myśle, ze to zamyka dyskusje n/t rzekomo chrzescijanskiej zasady "tylko wiara".

Czy Kościół głosi zbawienie pochodzące z uczynków ?
Przede wszystkim trzeba wyjaśnić pewne nieporozumienie – otóż, wbrew powszechnemu przekonaniu protestantów – KOŚCIÓŁ KATOLICKI NIE GŁOSI ZBAWIENIA Z UCZYNKÓW, a jedynie neguje zasadę "tylko wiara" w tej jej części, która mówi o całkowitej ich bezużyteczności.
Zbawienie z łaski było kwestionowane przez Pelagiusza na przełomie IV i V wieku, lecz Kościół potępił jego poglądy jako herezję. W walkę z pelagianizmen zaangażował się św.Augustyn.
Co więcej, nigdy, nawet w okresie Reformacji Kościół zbawienia z uczynków nie głosił.

Pierwszy kanon Soboru Trydenckiego (1547 rok) brzmiał następująco :
Sobór napisał(a): „Jeżeli ktoś mówiłby, że człowiek może być usprawiedliwiony przed Bogiem na podstawie własnych uczynków, dokonanych czy to dzięki swoim siłom czy nauce prawa bez łaski Bożej przez Jezusa Chrystusa, niech będzie wyklęty”.
(…)
„Jeżeli ktoś mówiłby, że człowiek, bez uzdalniającego wpływu Ducha .Świętego i bez jego pomocy, może wierzyć, mieć nadzieję, miłować i pokutować tak jak należy i w ten sposób otrzymać łaskę usprawiedliwienia, niech będzie wyklęty”.
(…)
„... jeżeli ludzie nie narodzą się w Chrystusie na nowo, nie zostaną nigdy usprawiedliwieni, ponieważ w nowonarodzeniu, dzięki zasłudze Jego cierpień, obdarowani bywają łaską, przez którą stają się sprawiedliwymi...”

Jesli chodzi o zbawienie z laski,przez wiare Sobor Trydencki podaje, co nastepuje:
Sobór napisał(a): "Kiedy sw. Pawel mowi, ze czlowiek jest usprawiedliwiony przez wiare i bez zadnej zaslugi, to nalezy te slowa rozumiec tak, jak je stale i zgodnie Kosciol katolicki uznawal i przyjmowal. Dlatego mowi sie, ze jestesmy usprawiedliwieni przez wiare, poniewaz wiara jest poczatkiem naszego zbawienia, korzeniem i fundamentem wszelkiego usprawiedliwienia; bez niej niemozliwa rzecza jest podobac sie Bogu ani osiagnac dziedzictwo Jego synow. Natomiast mowi sie, ze bez wlasnej zaslugi jestesmy usprawiedliwieni, bo nic z tego, co poprzedza usprawiedliwienie, czy to wiara, czy to uczynki, nie wysluguje samej laski usprawiedliwienia. Jesli to jest laska, to juz nie jest wynikiem uczynkow, bo inaczej, jak mowi ten sam apostol, laska nie bylaby już laska".
Sprawę tę wyjaśnię jeszcze w dalszej części tekstu, bowiem na początku chciałbym zaproponować Wam pewien
Biblijny eksperyment

Poniżej podam cytaty podawane przez protestanckich i katolickich apologetów w sprawie sola fidea. Pozornie są one sprzeczne (ale my wiemy że przesłanie Biblii nie jest sprzeczne, Prawda ?), jednak wymieniam jedne i drugie.

Po cytatach obu „stron” spróbujemy rozważyć czy do obu zbiorów cytatów biblijnych jednocześnie bardziej pasuje stanowisko Kościoła czy też stanowisko wyrażone w postaci zasady "tylko wiara".
Będziemy mieć możliwość sprawdzenia któremu stanowisku Biblia zaprzecza, a z którym sprzeczna nie jest.
Badajmy więc Pisma - nie patrząc kto twierdzenie podaje, ale czy jest ono zgodne z Biblią.
A więc – do dzieła !

Cytat:Cytaty przytaczane na potwierdzenie zasady sola fidea
"W niej bowiem objawia się sprawiedliwość Boża, która od wiary wychodzi i ku wierze prowadzi, jak jest napisane: a sprawiedliwy z wiary żyć będzie." /Rz 1,17/

"A mój sprawiedliwy z wiary żyć będzie, jeśli się cofnie, nie upodoba sobie dusza moja w nim." /Hbr 10,38/

„A że w Prawie nikt nie osiąga usprawiedliwienia przed Bogiem, wynika stąd, że sprawiedliwy z wiary żyć będzie.” /Gal 3,11/

„A jednak przeświadczeni, że człowiek osiąga usprawiedliwienie nie przez wypełnianie Prawa za pomocą uczynków, lecz jedynie przez wiarę w Jezusa Chrystusa, my właśnie uwierzyliśmy w Chrystusa Jezusa, by osiągnąć usprawiedliwienie z wiary w Chrystusa, a nie przez wypełnianie Prawa za pomocą uczynków, jako że przez wypełnianie Prawa za pomocą uczynków nikt nie osiągnie usprawiedliwienia.” /Ga 2,16/

I chyba najważniejszy cytat :
"łaską bowiem jesteście zbawieni przez wiarę. A to pochodzi nie od was, lecz jest darem Boga: nie z uczynków, aby się nikt nie chlubił. Jesteśmy bowiem Jego dziełem, stworzeni w Chrystusie Jezusie dla dobrych czynów, które Bóg z góry przygotował, abyśmy je pełnili." /Ef 2,8-10/

Trzeba przyznać, że gdyby uwzględnić jedynie powyższe teksty twierdzenie sola fidea (sama czy też tylko wiara), mówiące iż nasze zbawienie nie zależy w żadnym stopniu od uczynków byłaby prawdopodobne.
Spójrzmy jednak także na inne wersety.

Cytat:Cytaty przytaczane przeciw zasadzie sola fidea
"Oto przez swoją zatwardziałość i serce nieskłonne do nawrócenia skarbisz sobie gniew na dzień gniewu i objawienia się sprawiedliwego sądu Boga, który odda każdemu według uczynków jego: tym, którzy przez wytrwałość w dobrych uczynkach szukają chwały, czci i nieśmiertelności - życie wieczne; tym zaś, którzy są przekorni, za prawdą pójść nie chcą, a oddają się nieprawości - gniew i oburzenie." /Rz 2, 6-8/

"Jaki z tego pożytek, bracia moi, skoro ktoś będzie utrzymywał, że wierzy, a nie będzie spełniał uczynków? Czy /sama/ wiara zdoła go zbawić?" /Jk 2,14/

" Tak też i wiara, jeśli nie byłaby połączona z uczynkami, martwa jest sama w sobie." /Jk 2,17/

"Chcesz zaś zrozumieć, nierozumny człowieku, że wiara bez uczynków jest bezowocna?
Czy Abraham, ojciec nasz, nie z powodu uczynków został usprawiedliwiony, kiedy złożył syna Izaaka na ołtarzu ofiarnym? Widzisz, że wiara współdziała z jego uczynkami i przez uczynki stała się doskonała."
/Jk 2,20-22/

" Tak jak ciało bez ducha jest martwe, tak też jest martwa wiara bez uczynków." /Jk 2,26/

I najważniejszy fragment, jedyny w Biblii w którym zawarte są słowa "sola fidea" (tylko wiara) :
"Widzicie, że człowiek dostępuje usprawiedliwienia na podstawie uczynków, a nie samej tylko wiary." /Jk 2,24/


I mamy kłopot, bowiem cytaty z drugiej grupy zdają się mówić całkiem co innego niż wymienione poprzednio – a w każdym razie zaprzeczają jakoby sama wiara determinowała nasze zbawienie (ostatni werset mówi wprost : „nie samej tylko wiary” ). Skądinąd wiemy, że Pismo nie może zaprzeczać same sobie - a wygląda na to że postulat „sola fidea” prowadzi do sprzeczności w rozumieniu Pisma !

Spójrzmy jak tę rzekomą sprzeczność rozwiązuje oficjalna nauka Kościoła.

Cytat:Katechizm Katolicki
1987 Łaska Ducha Świętego ma moc usprawiedliwić nas, to znaczy obmyć nas z naszych grzechów i udzielić nam "sprawiedliwości Bożej przez wiarę w Jezusa Chrystusa" (Rz 3, 22) i przez chrzest

1989 Pierwszym dziełem łaski Ducha Świętego jest nawrócenie, które dokonuje usprawiedliwienia zgodnie z zapowiedzią Jezusa na początku Ewangelii: Nawracajcie się, albowiem bliskie jest Królestwo niebieskie" (Mt 4, 17). Człowiek poruszony przez łaskę zwraca się do Boga i odwraca od grzechu, przyjmując w ten sposób przebaczenie i sprawiedliwość z wysoka. "Usprawiedliwienie... jest nie tylko odpuszczeniem grzechów, lecz także uświęceniem i odnowieniem wewnętrznego człowieka"

1990 Usprawiedliwienie uwalnia człowieka od grzechu sprzeciwiającego się miłości Bożej i oczyszcza jego serce. Usprawiedliwienie jest wynikiem inicjatywy miłosierdzia Bożego, które ofiaruje przebaczenie. Jedna człowieka z Bogiem. Wyzwala z niewoli grzechu i uzdrawia.
1991 Usprawiedliwienie jest równocześnie przyjęciem sprawiedliwości Bożej przez wiarę w Jezusa Chrystusa. Sprawiedliwość oznacza tu prawość miłości Bożej. Wraz z usprawiedliwieniem zostają rozlane w naszych sercach wiara, nadzieja i miłość; zostaje nam udzielone posłuszeństwo woli Bożej.
1992 Usprawiedliwienie zostało nam wysłużone przez Mękę Chrystusa, który ofiarował się na krzyżu jako żywa, święta i miła Bogu ofiara i którego krew stała się narzędziem przebłagania za grzechy wszystkich ludzi. Usprawiedliwienie zostaje udzielone przez chrzest, sakrament wiary. Upodabnia nas ono do sprawiedliwości Boga, który czyni nas wewnętrznie sprawiedliwymi mocą swojego miłosierdzia. Jego celem jest chwała Boga i Chrystusa oraz dar życia wiecznego

1993 Usprawiedliwienie ustanawia współpracę między łaską Bożą i wolnością człowieka. Jej wyrazem ze strony człowieka jest przyzwolenie wiary na słowo Boże, które wzywa go do nawrócenia, oraz współdziałanie miłości z poruszeniem Ducha Świętego, który go uprzedza i strzeże:

O ŁASCE
1996 Nasze usprawiedliwienie pochodzi z łaski Bożej. Łaska jest przychylnością, darmową pomocą Boga, byśmy odpowiedzieli na Jego wezwanie: stali się dziećmi Bożymi, przybranymi synami, uczestnikami natury Bożej i życia wiecznego.

1999 Łaska Chrystusa jest darem darmo danym, przez który Bóg obdarza nas swoim życiem wlanym przez Ducha Świętego do naszej duszy, by ją uleczyć z grzechu i uświęcić. Jest to łaska uświęcająca lub przebóstwiająca, otrzymana na chrzcie. Jest ona w nas źródłem dzieła uświęcenia

2002 Wolna inicjatywa Boga domaga się wolnej odpowiedzi człowieka, gdyż Bóg stworzył człowieka na swój obraz, udzielając mu wraz z wolnością zdolności poznania Go i miłowania. Dusza tylko w sposób wolny może wejść w komunię miłości. Bóg dotyka bezpośrednio serca człowieka i wprost je porusza. Złożył On w człowieku pragnienie prawdy i dobra, które jedynie On może zaspokoić.[…]

O ZASŁUDZE
2007 W znaczeniu ściśle prawnym nie istnieje ze strony człowieka zasługa względem Boga. Nierówność między Nim a nami jest niezmierna, ponieważ wszystko otrzymaliśmy od Niego jako naszego Stwórcy.
2008 Zasługa człowieka u Boga w życiu chrześcijańskim wynika z tego, że Bóg w sposób dobrowolny postanowił włączyć człowieka w dzieło swojej łaski. Ojcowskie działanie Boga jest pierwsze dzięki Jego poruszeniu; wolne działanie człowieka jest wtórne jako jego współpraca, tak że zasługi dobrych uczynków powinny być przypisane najpierw łasce Bożej, a dopiero potem wiernemu. Zasługa człowieka powraca zatem do Boga, odkąd jego dobre uczynki mają swoje źródło w Chrystusie z natchnień i pomocy Ducha Świętego.
2010 Ponieważ w porządku łaski inicjatywa należy do Boga, dlatego nikt nie może wysłużyć sobie pierwszej łaski, która znajduje się u początku nawrócenia, przebaczenia i usprawiedliwienia. Poruszeni przez Ducha Świętego i miłość możemy później wysłużyć sobie i innym łaski potrzebne zarówno do naszego uświęcenia, wzrostu łaski i miłości, jak i do otrzymania życia wiecznego. Same tylko dobra doczesne, jak zdrowie, przyjaźń, mogą zostać wysłużone zgodnie z mądrością Bożą. Te łaski i dobra są przedmiotem modlitwy chrześcijańskiej. Modlitwa wyraża naszą potrzebę łaski dla czynów zasługujących.
2011 Miłość Chrystusa jest w nas źródłem wszystkich naszych zasług przed Bogiem. Łaska, jednocząc nas z Chrystusem czynną miłością, zapewnia nad przyrodzoną jakość naszym czynom, a przez to ich zasługę tak przed Bogiem, jak przed ludźmi. Święci zawsze mieli żywą świadomość, że ich zasługi są czystą łaską.

Jak widać, stanowisko Kościoła nie powoduje sprzeczności z żadnym cytatem (ani z pierwszej, ani z drugiej grupy).

Człowiek otrzymuje darmową Łaskę nawrócenia. Nie jest ona w żadnym razie jego zasługą – wynika z Ofiary Jezusa. Zbawienie boże jest darmowe, jednak nie może się ono odbyć wbrew woli człowieka – człowiek sam może udaremnić boży zamiar względem siebie (Łk 7,30)
Nie jesteśmy sobie w stanie wysłużyć zbawienia ( tylko Jezus mógł to dla nas zrobić przez swoje wcielenie, życie , śmierć i zmartwychwstanie) , jednak będziemy sądzeni jego przyjęcia – innymi słowy na podstawie uczynków.
W momencie nawrócenia otrzymujemy odpuszczenie grzechów – gdybyśmy w tym momencie umarli (jak „dobry łotr” na krzyżu obok Jezusa) nie byłoby uczynków (dobrych czy złych), po jakich można by nas sądzić. Jeśli jednak żyjemy dalej, to kryterium oceny naszej wiary są właśnie one:
„Oto przez swoją zatwardziałość i serce nieskłonne do nawrócenia skarbisz sobie gniew na dzień gniewu i objawienia się sprawiedliwego sądu Boga, który odda każdemu według uczynków jego: tym, którzy przez wytrwałość w dobrych uczynkach szukają chwały, czci i nieśmiertelności - życie wieczne; tym zaś, którzy są przekorni, za prawdą pójść nie chcą, a oddają się nieprawości - gniew i oburzenie.”/Rz 2, 6-8/.
Innymi słowy, nie wystarczy sie narodzic (choć oczywiście bez narodzenia życie nie jest możliwe !), aby zachowac zycie. Narodzenie to jedno, zycie to drugie – trzeba jeść, pić, robić szereg innych rzeczy. No, chyba że po narodzeniu natychmiast się umrze… Jeśli po Narodzeniu dla Nieba człowiek niezwłocznie umiera (jak wspomniany już „dobry łotr” ukrzyżowany z Jezusem) – to trudno żeby sądzić go po uczynkach (bo żadnych nie zdążył „uczynić”).Jeśli jednak Łotr żyłby dłużej byłby sądzony po uczynkach.

Tu WAŻNE zastrzeżenie : to że uczynki są niezbędne (i że na ich podstawie będziemy sądzeni Rz 2,6 – o czym za chwilę) nie oznacza że to one dają zbawienie !!! Przeciwnie, nie ma możliwości aby osiągnąć usprawiedliwienie dzięki swoim uczynkom (Rz 3,20).
Przy Nowym Narodzeniu otrzymujemy Zycie na podstawie wiary i wyznania Jezusa(np. Ef 2,8-9 Rz 10,9) co wyraża się w chrzcie(Mt 28,19;J 3,5;Dz 2,38 ; 22;16), ale potem Jezus wymaga od nas uczynkow (np. Rz 2,5-10 2 Kor 5,10 Jak 2,24).

Jak się wydaje, Marcin Luter wymyślił zasadę „tylko wiara” nie tyle jako wynik drobiazgowych studiów biblijnych, ale w nagłym przypływie – jak mu się zdawało – natchnienia. Chyba też po czasie stwierdził iż zawołanie to jest słabo umocowane w Biblii, gdyż dopuścił się zmiany tekstu Pisma aby taki dowód sfabrykować.
Tłumacząc werset Rz 3,24 o brzmieniu: „a dostępują usprawiedliwienia darmo, z Jego łaski, przez odkupienie które jest w Chrystusie Jezusie.” dodał (dla zgodności z zasadą „tylko wiara”) słowo „jedynie”. Oto tłumaczenie jego Nowej Biblii Angielskiej:
„... wszyscy usprawiedliwieni są darmo, jedynie z łaski Bożej, poprzez jego wyzwalający czyn w osobie Chrystusa Jezusa”.

Jeszcze raz sorry za długość - doceńcie że sie skracałem, bo lubię ten temat i mógłbym pisać kilka razy tyle Uśmiech

pozdrawiam
Marek
09-06-2008 21:08
Odwiedź stronę użytkownika Znajdź wszystkie posty użytkownika Odpowiedz cytując ten post
Rubinka Offline
Użytkownik
***

Liczba postów: 106
Dołączył: Sep 2007
Reputacja: 0
Post: #3
 
Wielkie dzięki, już wszystko rozumiem. Więc protestanci po prostu nie znają wiary katolickiej, i piszą co usłyszą od innych.
Dzięki

"Wybrałem cię, gdy planowałem stworzenie świata."
Ef 1,11-12 Serce
09-06-2008 21:44
Znajdź wszystkie posty użytkownika Odpowiedz cytując ten post
Marek MRB Offline
Stały bywalec
*****

Liczba postów: 1,498
Dołączył: Aug 2004
Reputacja: 0
Post: #4
 
Jedno i drugie tj. fałszywie przedstawiają naukę katolicką na ten temat, a w swojej nauce się mylą.
Więcej na ten temat napisałem tu www.analizy.biz/marek1962/solafide.pdf

pozdrawiam
Marek
09-06-2008 22:13
Odwiedź stronę użytkownika Znajdź wszystkie posty użytkownika Odpowiedz cytując ten post
seven-day's Offline
Użytkownik
***

Liczba postów: 74
Dołączył: Mar 2008
Reputacja: 0
Post: #5
 
Marek MRB - przedstawione przez Ciebie tezy odnośnie wiary i uczynków są jak najbardziej słuszne; jednym z grzechów protestantyzmu jest zupełna negacja wartości uczynków. Z drugiej strony szkoda, że oficjalne nauczanie Kościoła nie jest rozpowszechnione wśród "mas", bowiem niejeden katolik (wiem z doswiadczenia) na pytanie "Czy zbawienie jest z uczynków?" odpowiada twierdząco...

G?ówna ró?nica mi?dzy Bogiem a historykami polega na tym, ?e Bóg nie mo?e zmienia? przesz?o?ci.
10-06-2008 21:41
Znajdź wszystkie posty użytkownika Odpowiedz cytując ten post
Marek MRB Offline
Stały bywalec
*****

Liczba postów: 1,498
Dołączył: Aug 2004
Reputacja: 0
Post: #6
 
seven-day's napisał(a):bowiem niejeden katolik (wiem z doswiadczenia) na pytanie "Czy zbawienie jest z uczynków?" odpowiada twierdząco...
Wiesz, mało który katolik zajmuje się tak "akademickimi" problemami (bo praktycznie to mniej więcej wszyscy wiedzą jak jest, nawet Kalwini wyznający predestynację Uśmiech )
Natomiast źródłem nieporozumień jest też chyba rozróżnienie pomiędzy pytaniem :
"Czy zbawienie jest z uczynków ? (w sensie przyczynowym)"
a pytaniem
"Czy zbawienie jest na podstawie uczynków ?"
O ile na pierwsze odpowiedź jest negatywna, to na drugie jak najbardziej pozytywna...

pozdrawiam
Marek
10-06-2008 22:33
Odwiedź stronę użytkownika Znajdź wszystkie posty użytkownika Odpowiedz cytując ten post
seven-day's Offline
Użytkownik
***

Liczba postów: 74
Dołączył: Mar 2008
Reputacja: 0
Post: #7
 
W zupełności Cię popieram...

G?ówna ró?nica mi?dzy Bogiem a historykami polega na tym, ?e Bóg nie mo?e zmienia? przesz?o?ci.
11-06-2008 16:38
Znajdź wszystkie posty użytkownika Odpowiedz cytując ten post
smokeustachy Offline
Dużo pisze
****

Liczba postów: 385
Dołączył: Jul 2007
Reputacja: 0
Post: #8
 
Rubinka napisał(a):Wielkie dzięki, już wszystko rozumiem. Więc protestanci po prostu nie znają wiary katolickiej, i piszą co usłyszą od innych.
Dzięki

Wystarczy poczytać Ewangelię, w których Jezus co chwilę każe ludziom ROBIĆ różne rzeczy.
Natomiast protestanci mają tendencję do przestawiania strony czynnej na bierną gdzie się da.

"Nigdy nie drwij z żywego smoka, Bilbo głupcze"
Wirtualna Soplandia: http://soplandia.prv.pl
[Obrazek: soplandia.gif]
17-06-2008 13:33
Odwiedź stronę użytkownika Znajdź wszystkie posty użytkownika Odpowiedz cytując ten post
Rubinka Offline
Użytkownik
***

Liczba postów: 106
Dołączył: Sep 2007
Reputacja: 0
Post: #9
 
Ślepi tego nie zauważą tylko po nawróceniu.

"Wybrałem cię, gdy planowałem stworzenie świata."
Ef 1,11-12 Serce
17-06-2008 16:24
Znajdź wszystkie posty użytkownika Odpowiedz cytując ten post
zbylut Offline
Początkujący
**

Liczba postów: 19
Dołączył: May 2008
Reputacja: 0
Post: #10
 
Czy ktoś wspomniał już, że wiara bez uczynków jest martwa? Zbawienie zatem jest z wiary, a wiara prawdziwa to zawsze także uczynki. Wydaje mi się, że to nie jest sprawa dostrzeżenia słów Pisma, ale efekt przyjęcia Zbawienia, co bywa równoznaczne.
21-06-2008 10:59
Znajdź wszystkie posty użytkownika Odpowiedz cytując ten post
hailee Offline
Użytkownik
***

Liczba postów: 126
Dołączył: Jun 2008
Reputacja: 0
Post: #11
 
ale jest jeszcze coś...
Jezus powiedzial do Faustyny:
Cytat: "Odmawiaj nieustannie tę koronkę, której cię nauczyłem (Koronka do Miłosierdzia Bożego). Ktokolwiek będzie ją odmawiał, dostąpi wielkiego miłosierdzia w godzinie śmierci. Kapłani będą podawać grzesznikom jako ostatnią deskę ratunku. Chociażby był grzesznik najzatwardzialszy, jeżeli raz tylko odmówi tę koronkę, dostąpi łaski z nieskończonego Miłosierdzia Bożego. Pragnę, aby poznał świat cały Miłosierdzie Moje. Niepojętych łask pragnę udzielać duszom, które ufają Mojemu Miłosierdziu"

czyli zbawienie mozna osiagnac nie tylko przez uczynki ale i modlitwę...

no i przez "zrobienie" 9 pierwszych piątkow miesiąca Duży uśmiech
Cytat:1.Udzielę moim czcicielom łask potrzebnych w ich stanie.
2.Udzielę pokoju ich rodzinom.
3.Pocieszę ich w smutkach.
4.Będę im ucieczką,zwłaszcza przy śmierci.
5.Będe im błogosławił we wszystkich ich przedsięwzięciach.
6.Grzesznicy znajdą w moim sercu ocean miłosierdzia.
7.Dusze oziębłe staną się gorliwymi.
8.Dusze gorliwe szybko dojdą do doskonałości.
9.Będę błogosławił miejsca, w których będzie wystawiony i czczony obraz mojego Serca
10.Kapłanom dam siłę wzruszania serc najbardziej zatwardziałych.
11.Imiona tych, którzy będą szerzyć to nabożeństwo, będą wypisane w moim Sercu i nigdy nie zostaną wymazane.
12.W nadmiarze mojego miłosierdzia wszystkim, którzy będą przystepować do Komunii św. w dziewięc pierwszych piatków miesiąca, udzielę łaski ostatecznej skruchy tak,że NIE UMRĄ W MOJEJ NIEŁASCE ANI BEZ SAKRAMENTÓW ŚW. I MOJE SERCE W TEJ OSTATECZNEJ GODZINIE BĘDZIE DLA NICH NAJPEWNIEJSZĄ SKRUCHĄ
Duży uśmiech Duży uśmiech Duży uśmiech Duży uśmiech
21-06-2008 19:08
Znajdź wszystkie posty użytkownika Odpowiedz cytując ten post
Marek MRB Offline
Stały bywalec
*****

Liczba postów: 1,498
Dołączył: Aug 2004
Reputacja: 0
Post: #12
 
Chwilunia.
Zgadzam się co do wniosków, ale nie co do argumentów.
Posiłkowanie się bowiem (ZWŁASZCZA w tej sprawie) objawieniami prywatnymi jest ryzykowne z dwu powodów:

1/ Nie każdy (nawet katolik) musi w nie wierzyć
2/ Objawienia prywatne z zasady nie powinny wnosić nowych Prawd Wiary

pozdrawiam
Marek
21-06-2008 19:21
Odwiedź stronę użytkownika Znajdź wszystkie posty użytkownika Odpowiedz cytując ten post
Annnika Offline
Administrator
*******

Liczba postów: 5,771
Dołączył: Jun 2005
Reputacja: 1
Post: #13
 
hailee napisał(a):czyli zbawienie mozna osiagnac nie tylko przez uczynki ale i modlitwę...

To wynika z wypowiedzi zbyluta - przyjęcie daru Zbawienia wydaję się nielogicznym bez rozmowy z Przyjacielem Oczko

[Obrazek: RMNUp2.png] [Obrazek: ByBEp1.png]
21-06-2008 19:32
Znajdź wszystkie posty użytkownika Odpowiedz cytując ten post
hailee Offline
Użytkownik
***

Liczba postów: 126
Dołączył: Jun 2008
Reputacja: 0
Post: #14
 
Annnika napisał(a):To wynika z wypowiedzi zbyluta - przyjęcie daru Zbawienia wydaję się nielogicznym bez rozmowy z Przyjacielem Oczko

:mrgreen: :mrgreen: dla niektorych to niekoniecznie jest takie oczywiste :mrgreen:
21-06-2008 20:38
Znajdź wszystkie posty użytkownika Odpowiedz cytując ten post
Kyllyan Offline
peregrino
*****

Liczba postów: 1,068
Dołączył: Nov 2005
Reputacja: 0
Post: #15
 
hailee napisał(a):czyli zbawienie mozna osiagnac nie tylko przez uczynki ale i modlitwę...
masło maślane. Modlitwa to też uczynek
A poza tym. Jeśli ktoś twierdzi, że po "odprawieniu iluś tam piątków ma pewność zbawienia to głosi herezję

[Obrazek: 764919eb84c6980d44424b316918db5d.png]


„Bez wiary potykamy się o źdźbło trawy, z wiarą przenosimy góry.” S. Kierkegaard
23-06-2008 06:31
Odwiedź stronę użytkownika Znajdź wszystkie posty użytkownika Odpowiedz cytując ten post
Odpowiedz 


Skocz do:


Użytkownicy przeglądający ten wątek:
1 gości

Wróć do góryWróć do forów