Dusza jest taka sama, ale każda obdarzona wolnością. To, że jest skłonna do grzechu to nie znaczy, że jest źle przez Boga stworzona. Nie - stworzona jest przez Boga w doskonałej wolności, natomiast to grzech pierwszych rodziców warunkuje "pożądliwość".
Cytat:KKK 404 W jaki sposób grzech Adama stał się grzechem wszystkich jego potomków? Cały rodzaj ludzki jest w Adamie sicut unum corpus unius hominis – "jak jedno ciało jednego człowieka" (Św. Tomasz z Akwinu, Quaestiones disputatae de malo, 4,1). Przez tę "jedność rodzaju ludzkiego" wszyscy ludzie są uwikłani w grzech Adama, jak wszyscy są objęci sprawiedliwością Chrystusa. Przekazywanie grzechu pierworodnego jest jednak tajemnicą, której nie możemy w pełni zrozumieć. Wiemy z Objawienia, że Adam otrzymał świętość i sprawiedliwość pierwotną nie dla siebie samego, ale dla całej natury ludzkiej; ulegając kusicielowi, Adam i Ewa popełnili grzech osobisty, ale ten grzech dotyka natury ludzkiej, którą będą przekazywać w stanie upadku (Por. Sobór Trydencki: DS 1511-1512). Grzech będzie przekazywany całej ludzkości przez zrodzenie, to znaczy przez przekazywanie natury ludzkiej pozbawionej pierwotnej świętości i sprawiedliwości. Dlatego grzech pierworodny jest nazywany "grzechem" w sposób analogiczny; jest grzechem "zaciągniętym", a nie "popełnionym", jest stanem, a nie aktem.
KKK 405 Chociaż grzech pierworodny jest grzechem własnym każdego (Por. Sobór Trydencki: DS 1513.Por. Sobór Trydencki: DS 1513). to jednak w żadnym potomku nie ma on charakteru winy osobistej. Jest pozbawieniem pierwotnej świętości i sprawiedliwości, ale natura ludzka nie jest całkowicie zepsuta: jest zraniona w swoich siłach naturalnych, poddana niewiedzy, cierpieniu i władzy śmierci oraz skłonna do grzechu (ta skłonność do zła jest nazywana "pożądliwością"). Chrzest, dając życie łaski Chrystusa, gładzi grzech pierworodny i na nowo kieruje człowieka do Boga, ale konsekwencje tego grzechu dla osłabionej i skłonnej do zła natury pozostają w człowieku i wzywają go do walki duchowej.
Z tego, co wiem, szatan nie ma bezpośredniego wpływu na duszę człowieka. Człowiek jest wolnym stworzeniem. Szatan może człowieka tylko i wyłącznie kusić, pokusa
może mieć wpływ na duszę (jeśli człowiek jej ulegnie i źle wybierze, odbija się to na duszy przez stan odłączenia od Boga w grzechu ciężkim), ale wszelkie inne ataki złego jej nie dotykają, dopóki człowiek sam nie podejmie złej decyzji.
Bóg więc stwarza człowieka całkowicie wolnego, daje bezpośrednio duszę i za pośrednictwem rodziców ciało, jednak każdy z nas jest osadzony w historii i ma swoje miejsce w rodzinie ludzkiej, więc grzech pierwszych rodziców ma na nas realny wpływ, jest grzechem własnym. Stąd bierze się owa "pożądliwość", ale ona jeszcze nie jest przewinieniem osobistym. Upraszczając: jesteśmy poddani pokusom, śmierci, niewiedzy, itp. Nie jest to jednak ułomność Aktu Stwórczego Boga, tylko konsekwencja złego wyboru pierwszych rodziców.
W dodatku Pan w swojej łasce daje nam możliwość Chrztu św., który gładzi grzech pierworodny
:mrgreen: