"Skuteczność reklamy w dużej mierze zależy od zastosowania w niej prawidłowości określających zachowania konsumenckie. Niejednokrotnie korzysta się przy tym z dorobku psychologii poznawczej oraz z osiągnięć psychologii społecznej, odwołując się do opisanych przez nią mechanizmów oddziaływania. Obecnie raczej odchodzi się w reklamie od traktowania konsumenta jako osoby myślącej wyłącznie racjonalnie. Minęły już czasy reklamy młotkowej (z ang. hammer advertising) ograniczającej się do wyliczenia cech produktu i jego przymiotów (Horodecka, 2002). Logiczne analizy faktów w reklamie nie sprawdzają się, ponieważ ludzie nie poświęcają im wystarczająco dużo czasu i uwagi. We współczesnej reklamie sięga się raczej do oddziaływań poza racjonalnych. Znaczenia nabiera funkcja ekspresywna reklamy - nie tylko co przekazać, ale przede wszystkim jak. Sukces tkwi w wyrażaniu zaplanowanych treści w szczególny sposób, przyciągający uwagę, intrygujący, angażujący emocjonalnie.[...]
Piszą oni o wzrastającym zastosowaniu symboli w miejsce logicznych argumentów, za pomocą których reklamodawcy oddziałują na konsumentów zachowując u nich poczucie racjonalności podjętych wyborów. Racjonalne zalecenie powinno być oparte na logice, ale efekty reklamy nie zależą od jej logicznych argumentów. Jednym ze sposobów wpływania na ludzkie potrzeby jest używanie silnie oddziałujących symboli w reklamie.[...]
Fachowcy od reklamy wykorzystując metody przyrodoznawstwa wykryli, że podejście do adresata reklamy z użyciem argumentów rozumowych jest błędem. Wskazane jest raczej odwoływanie się do głębokich uczuciowych, a nawet podświadomych warstw ludzkiej duszy. Pouczenia naukowe i wskazania nie odnoszą wcale pożądanego skutku.
http://www.swiatmarketingu.pl/index.php?...mer=885772
Zwracam uwagę, że autorami cytowanego artykułu są pracownicy naukowi KUL, Oleg Gorbaniuk, Monika Małek. :!:
Sam artykuł dotyczy archetypów w reklamie produktów i usług w sposób pośredni, jednak w ewangelizacji odwołujemy się bezpośrednio do tych archetypów np do Boga, zatem mamy znacznie ułatwione zadanie.
Co chyba oczywiste strona dla ewangelizowanych powinna mieć chrakter, nie bójmy się tego określenia reklamowy, a zatem teorie naukowe dotyczące tego rodzaju przekazu mają tutaj właśnie zastosowanie.