Odpowiedz 
 
Ocena wątku:
  • 0 Głosów - 0 Średnio
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Eucharystia pierwszych chrześcijan I - IV w.
Autor Wiadomość
Wojtek37 Offline
Moderator
*****

Liczba postów: 1,321
Dołączył: May 2005
Reputacja: 0
Post: #1
Eucharystia pierwszych chrześcijan I - IV w.
Dla zainteresowanych, postaram się w skrucie przedstawić jak kształtowała się Eucharystia. Mam nadzieję że na kanwie historycznej powstanie ciekawa dyskucja o Eucharystji.

Eucharystia I w.
W I w. miejscem sprawowania Eucharystii był dom:Chrystus przecie w domu spożywał tę Ostatnią Wieczerzę i w domu ustanowił Eucharystię por Dz 20,7 "w pierwszym dniu po Szabacie"czyli w Dzień Pański.
Sprawowanie Eucharystii nie było pierwotnie połączome z lekturą Pisma św. chrześcijanie pochodzenia zydowskiego nadal słuchali słowa Bożego w świątyni lub w synagodze. Wydaje sie wielcwe prawdopodobne, Ze w gminach chcreścijańskich pochodzenia pogańskiego najpierw pojawiło się czytanie Pismaśw.poprzedzajace sprawowanie Eucharystii. Czytano księgi Starego Przymierza do którychdochodziły stopniowo pisma Przymierza Nowego. Lektórze tej toważyszyły modlitwy i żywe słowo.
Św. Paweł przekazuje nam najstarszą tradycje sprawowania tejże Eucharystii w 1Kor. 11, 17-34.Wszystkie gminy otrzymały ten depozyt wiary i strzegły go przed zniekształceniem.
Wieczerzę Pańską, jak mówi św. Paweł lączono z posiłkiem braterskim nazywanego Agapą - lecz nie utrzymała sie ona zbyt długo jak relacjonuje nam Paweł o nadużyciach wewnątrz kościoła. Odejście od tego rytu na stałe zmieni oblicze i formy Mszy. Znikną stoły przy których zasiadali uczestnicy uczty Agape a pojawja sie jeden stół przenośny wokół którwgo z jednej strony siedzą Biskupm i diakoni do posługi a z drugiej wierni.

Eucharystia wII i III w.
Najwcześniejszy opis sprawowania Eucharystii znajdujemy w oierwszej ApologiiSw. Justyna napisanej dla cesarza Antonina Piusa ok. 150 r. Podaje On dwa opisy Eucharystii - przez, które możemy odtworzyć Mszę.
Chrześcijanie gromadzą sie o świcie w niedzielę z okolicznych miast i wsi. Eucharystii przewodniczy przełożony - Justyn pisze do do pogan więc nie używa określenia biskup. Liturgia zaczyna się od lektóry Pisma św. ST i NT -czytanego przez lektora, On zaś czyni to tak długo na ile pozwala im czas. Wyjątkowe miejśce pośród czytań mają Ewangelie (użyte w liczbie mnogiej). Gdy lektor kończy przewodniczący (Biskup) swym autorytetem i żywym słowem upomina braci do wdrażania Pisma św życie. potem wszyscy wstają i zaczynają modlitwę - pocałunek Miłości zamyka tę część Eucharystii połączonej z udzielaniem chrztu.Wierni przynoszą celebransowi chleb i wino zmieszane z wodą a nad darami kapłan odmawia stosowne dla siebie modlitwy i dziękczynienia (spontanicznie), modlitwę Eucharystyczną kończył radosny okrzyk AMEN. Diakoni rozdawali braciom Ciało i Krew Pańską. nieobecnym zaś zanoszono do domów (zob. temat o Diakonach -sic) Na koniec zbierano datki dla potrzebujących i składano na ręce Biskupa bo to On rotaczał opieką potrzebujących.Więc widzimy jasno że zarysowywują się tu dwie części - liturgię Słowa i Eucharystyczną.

Św. Hipolit w 215r. w dziełku Tradycja Apostolskaukazuje już pewne zmiany w rycie i wprowadza pewne schematy modlitw ale nawet całe gotowe formuły modlitewne . Dobiegł końca czas charyzmatycznych celebransów i liturgia zaczęła przybierać stałe ryty - by ujednolicić wszędzie ten sam charakter Eucharystii. Hipolit nie podaje pełnego opisu liturgii Eucharystycznej lecz przytacza modlitwę podając jej wzór po pewnej modyfikacji używanej po dziś dzień jako druga modlitwa eucharystyczna w Mszale Rzymskim.
Do polowy III w. Eucharystię sprawowano po domach posiadających większe pomieszczenia ale już przekazywano przez bogatrzych wiernych całe domy na potrzeby kultu Sw. taki dom nazywano "Domem Kościoła" a potocznie zweanym Kościołem . W II połowie III w. już powstają okazałe domy by sie zbierać wspólnie na modlitwie i uwielbieniu w Rzymie było ich około 40. Zaznaczyć trzeba że były to radosne liturgie Zmartwychwstałego Chrystusa.


Msza św. rzymska od IV do VII w.
Rok 313 u którym Kościół uzyskał swobodę działania, wiele zmienił w życiu wspólnot wierzących. Zaczyna więc się wznosić nowe Bazyliki czyli duże i przerzestronna sala oddzielona od hałasu miasta słurząca celom publicznym jakby stworzona dla rozwinięcia kultu Eucharystii.Tworzą się nowe obrzędydo sprawowania tej tajemnicy .Przebieg Mszy św jest atwy do odtworzenia. Biskup wchodzi do świątyni nawą główną udaje się do absydy. Zasiada tu na ustawionej katedrze, a obok niego zajmują miejsce prezbiterzy. Lektor czyta Pismo św. z ambonyustawionej w pobliżu ludu, podobnie diakon odczytuje Ewangelię. Na Eucharystię biskup podchodzi do ołtarza ustawionego na początku nawy i zwrócony twarzą do wiernych odmawia modlitwę Eucharystyczną. Komunię św. poprzedza łamanie chleba - od ołtarza rozdawana jest Komunia .Zmiany we Msz św. dotyczą także języka Rzym wprowadza do liturgi język łaciński powszechnie używany ówczas - lecz pierwszy uczynił to Kościół w afryceW Rzymie długo współdziałały dwa języki. Łacina - do czytań greka - w aklamacjach i odpowiedziach aż do IV w. Według jednego z Kapłanów tego czasu wierni śpiewali po grecku z przyzwyczajenia ,nieąc słów.Najdłużej zachowała sie modlitwa eucharystyczna w jązyku greckim . Wprowadzenie do Mszy laciny nie było prostym zabiegiem jecz wprowadził on prostotę ład i umiarkowanie oraz prostotę liturgii.
Kościół zachodni Eucharystię sprawował w języku łacińskim lecz nie koniecznie byłon zrozumiały dla większości wiernych - lud często odpowiadał mechanicznie w Hipponie św. Augustyn przytacza sie takie kwiatki. Sw Augustyn pisze w liście do św Hieronima jak to jeden z Biskupów chciał wprowadzić nowe łacińskie tłumaczenie Pisma św. i wprowadzić je do liturgii. czytano właśnie lekcję o proroku Jonaszu i gdy lektor wymienił nazwę krzewu, który códownie wyrósl w nocy przed namiotem zgromadzenie zaczęło wołać fałsz i biskup musiał odłożyć nowe

[ Dodano: Pią 13 Maj, 2005 17:13 ]
Kilka świadectw Ojców Kościoła na temat sprawowania Ofiary Eucharystycznej.

Powszechność spożywania Ciała i Krwi Pańskiej i częste celebrowanie tego potwierdzają pierwsi chrześcijanie:

"Didache" (ok.90) 9:5 i 14:1
"Niech nikt nie je ani nie pije z waszej Eucharystii oprócz tych co zostali ochrzczeni (...) W dniu Pana gromadźcie się razem, by łamać chleb, składać dziękczynienie...".

Św.Ignacy (+107) "List do Kościoła w Magnezji" (9:1)
"Tak więc (...) nie zachowują już szabatu ale obchodzą Dzień Pański....". "List do Kościoła w Efezie" (20:2) "... gromadzicie się (...) łamiąc jeden chleb, który jest pokarmem nieśmiertelności...".

Justyn Męczennik (ur.100) "Apologia" (I:67,3-5)
"W dniu zaś zwanym Dniem Słońca odbywa się zebranie w jednym miejscu wszystkich razem (...) gdy modlitwa się skończy, przynoszą chleb oraz wino i wodę, a przełożony zanosi modlitwy a także dziękczynienia (...) Wreszcie następuje rozdzielenie wszystkiego tego, co się stało Eucharystią, nieobecmym zaś rozsyła się przez diakonów".

Św.Hipolit (ur. przed 170) "Tradycja Apostolska"
: "W niedzielę biskup, jeśli może, sam rozdziela komunię (...) W inne dni należy jej udzielać według zaleceń biskupa". Por. Tertulian (ur.155) "O modlitwie" 19.

Poganin Pliniusz (ok.112) "List do Trajana":
"mieli zwyczaj w określonym dniu o świcie zbierać się i śpiewać na przemian pieśń ku czci Chrystusa jako Boga (...) zbierali się, aby spożyć wspólny i niewinny posiłek".

"Didache" ok.90r. (14:1-3)
"W dniu Pana w niedzielę gromadźcie się razem, by łamać chleb (...). Oto bowiem słowa Pana 'Na każdym miejscu i w każdym czasie składać mi będą ofiarę czystą' [Ml 1:11]".

Św.Ignacy (+107) "Do Kościoła w Filadelfii"
(4) "Jedno bowiem jest Ciało Pana naszego Jezusa Chrystusa i jeden kielich, by nas zjednoczyć z Krwią Jego, jeden ołtarz, jak też jeden biskup..." (patrz też Justyn Męczennik [ur.100] "Dialog z Żydem Tryfonem" 41:1-3) por. Klemens Rzymski (+101) "List do Koryntian" 44:4.

1Kor 10:14-22 mówiąc o Eucharystii ukazuje ją na tle ołtarza i ofiar ST. Tym samym wskazuje, że Ostatnia Wieczerza powtarzana we Mszy św. jest ofiarą (uobecnieniem ofiary) we właściwym słowa tego znaczeniu. W 1Kor 10:21 mowa jest o stole Pańskim, który oznacza ołtarz (Ml 1:7, 12, Ez 41:22), a na nim składa się przecież ofiary. Por. 1P 2:5

Św.Ireneusz (ur.130-40) Adversus haereses (4:17,5)
"Przeto ofiara Kościoła, którą Pan nauczył składać na całej ziemi jest uznana za czystą ofiarę przez Boga [Ml 1:11]...".


Św.Paweł pisze
: "dlatego też, kto spożywa Chleb lub pije Kielich Pański niegodnie, winny będzie Ciała i Krwi Pańskiej" (1Kor 11:27 por. 29, 10:16). Ef 5:29 dodaje, że to sam Chrystus żywi nas.

Justyn Męczennik (ur.100)
potwierdza rozumienie św.Pawła i mówi: "ten pokarm jest, taką mamy naukę, Ciałem i Krwią tego właśnie, Wcielonego Jezusa" ("Apologia" I:66,2-3). Odwołuje się przy tym do Mt 26:28 i Łk 22:19n.

Św.Ignacy (+107) pisze w "Liście do Kościoła w Smyrnie"
o pewnych ludziach ...."Powstrzymują się od Eucharystii i modlitwy gdyż nie wierzą, że Eucharystia jest Ciałem Pana naszego (...) Tak więc ci, co odmawiają daru Boga, umierają wśród swoich dysput. (...) Godzi się zatem, abyście stronili od takich ludzi i nie rozmawiali z nimi ani prywatnie ani publicznie..." (7:1-2) por. "Do Kościoła w Rzymie" (7:3) oraz

św.Ireneusz (ur.130-40) Adversus haereses; Klemens Aleks. (ur.150) "Pedagog"; Tertulian (ur.155) De resurrectione carnis 8 (por. "Przeciw Marcjonowi" III:19,4, IV:40,3); Orygenes (ur.185) "Pedagog", In Jerem. 19,23; św.Cyprian (+258) De Lapsis (teksty patrz "Sakramenty Święte" cz. I, Ks.W.Granat, s.215-6; "Pokarm nieśmiertelności. Eucharystia w życiu pierwszych chrześcijan" pod. red. Ks.W.Myszora i Ks.E.Stanuli).


Mam nadzieję, że was to zaciekawi.

"Bardzo mało modli się ten, co przywykł modlić się tylko wtedy, gdy klęczy".
Św. Jan Kasjan
13-05-2005 17:10
Znajdź wszystkie posty użytkownika Odpowiedz cytując ten post
Daidoss Offline
Stały bywalec
*****

Liczba postów: 2,079
Dołączył: May 2004
Reputacja: 0
Post: #2
 
Wojtek37 napisał(a):Mam nadzieję, że was to zaciekawi.
Tak bardzo :!:

Miałem jednak okazję część już słyszeć na nauczaniu, które mówił Gregoriano.
Takest sa bardzo przekonujące jak dla mnie.
Pokazują, żę nasza eucharystia prawie niczym nie różni sie od tej, która bvyła sprawowana kiedyś. Mysle, że właśnie wiek ma tutaj duzo do pokazania, że są to lata najblizsze tych kiedy zył Jezus i apostołowie.
Czyli możemy domniewać, że to właśnie od nich czerpiemy dokładne wskazówki, na temat jak sprawować Eucharystjie.
14-05-2005 09:10
Odwiedź stronę użytkownika Znajdź wszystkie posty użytkownika Odpowiedz cytując ten post
Wojtek37 Offline
Moderator
*****

Liczba postów: 1,321
Dołączył: May 2005
Reputacja: 0
Post: #3
 
Doladnie tak jest - jesteśmy w tym samym Kościele co 2ooo lat temu powstał w Jeruzalem. Owszem zmieniłał się nieco ryt Eucharystii, ale to chyba zrozumiałe. To co istote zostało nie zmienione.

"Bardzo mało modli się ten, co przywykł modlić się tylko wtedy, gdy klęczy".
Św. Jan Kasjan
16-05-2005 09:29
Znajdź wszystkie posty użytkownika Odpowiedz cytując ten post
Gregoriano Offline
Stały bywalec
*****

Liczba postów: 1,192
Dołączył: May 2004
Reputacja: 0
Post: #4
 
Patrystyka może nam wskazać wiele. Tymbardziej, że niektórzy chołdują dziwnym zasadom w stylu Sola Scriptura, a później wychodzą jakies dziwaczne interpretacje. Właśnie badanie jaki był Kościół 5, 10, 50 lat po Zmartwychwstaniu to klucz do zrozumienia wielu spraw. Eucharystia jest tu dobitnym przykładem.

Pustynia i ciemna noc jest ?ask?!!!

Pozdrawiam

Grzegorz
16-05-2005 18:58
Odwiedź stronę użytkownika Znajdź wszystkie posty użytkownika Odpowiedz cytując ten post
Wojtek37 Offline
Moderator
*****

Liczba postów: 1,321
Dołączył: May 2005
Reputacja: 0
Post: #5
 
Wiele lat jeżdziłem na wykłady O. Wołoszyna SJ - który wykładał Pismo św. Pismem św. Lecz nie byla to Solla Scriptura. I dokładnie tak , należy tłumaczyć Biblię. Warto wspomieć o Tradycji Kościoła, krórą Kościół uznaje za prawie równoważną NT. Bo jak by nie patrzeć na sprawę, to zanim powstały karty NT była "Tradycja ustna" przekazywana z Ojca na syna. Zanim pisarze natchnieni ugruntowani kanon NT.

"Bardzo mało modli się ten, co przywykł modlić się tylko wtedy, gdy klęczy".
Św. Jan Kasjan
16-05-2005 21:04
Znajdź wszystkie posty użytkownika Odpowiedz cytując ten post
Odpowiedz 


Skocz do:


Użytkownicy przeglądający ten wątek:
1 gości

Wróć do góryWróć do forów