W samym Kościele Rzymskokatolickim mamy i mieliśmy różne ryty.
Ryt dominikański, ambrozjański, gallikański, mozarabski, iryjski.
Te ostatnie już raczej wyszły z użycia, ale ryt dominikański jest nadal sprawowany w wielu zakonach. Jest on co prawda zbliżony do rytu nadzwyczajnego - Ordo Missae - mszy świętej, ale zawiera pewne zauważalne różnice.
Cytat:ale czy są w 100% katolickie?
Tak są w 100% katolickie. A równość obrządków wschodnich z obrządkami tradycji łacińskiej stwierdził Sobór Watykański II.
Cytat:ale jak można zatem go nazywać Katolickim skoro ma odstępstwa?
Ryt sprawowania mszy świętej w NIE JEST ODSTĘPSTWEM. Odstępstwo wyznawców Cerkwi Prawosławnych polega na schizmie - czyli nie podleganiu jurysdykcji biskupa Rzymu oraz drobnych nieścisłościach dogmatycznych (rozumienie nauczania św. Augustyna o grzechu pierworodnym, czy filioque).
Dyscyplina kościelna zaś to podlegający zmianom pewien rodzaj prawa administracyjnego Kościoła. Sakramenty i godności kościelne w obu wspólnotach rozumie się w taki sam sposób, a biskupi Kat. Kościołów Wschodnich podlegają władzy papieża.
Cytat:nie stosuje sie do przepisów Katechizmu Kościoła Katolickiego #-o
Stosuje się przepisy sui iuris - "swojego prawa" w zakresie Kodeksu Prawa Kanoniczego. Co zaś do Katechizmu Kościoła Katolickiego to w kwestiach dogmatów wiary jest on tak samo stosowany i uznawany w Kościołach wszystkich obrządków.
Na łonie Kościoła Katolickiego mamy 22 Kościoły. 21 (sic!) z nich to Katolickie Kościoły Wschodnie. Kościół tradycji zachodniej - jest jeden, za to największy - Kościół Rzymskokatolicki, zwany łacińskim. Błędnie utożsamia się Kościół Katolicki wyłącznie z tą wspólnotą.
Prawem w KKW jest Kodeks Katolickich Kościołów Wschodnich (
http://www.kuria.lublin.pl/kkkw/cprght.html).
Po za różnicą w obrządku, rycie mszy świętej i specyficzniej duchowości, która przenika przez świat zachodu i wschodu, podobnie jak jej łaciński odpowiednik - w Kościele Greckokatolickim kapłani diecezjalni mogą przed przyjęciem święceń wstąpić w związek małżeński, biskupi wybierani są zaś spośród zakonników lub bezżennych kapłanów.
Wszakże obrządki te współistniały przed 1054 r. obok siebie jako równorzędne. Ryt rzymski powstawał od IV - V w. jednak ujednolicony został dopiero w XVI wieku! W różnych zakątkach Europy msza miała różne ryty zatwierdzone przez lokalnego biskupa, co prawda bardzo upodobnione do siebie, ale niejednolite.
Co więcej. W jednym z Kościołów Wschodnich ryt nie zawiera słów przeistoczenia używanych w zbliżonej formie we wszystkich obrządkach pozostałych Kościołów Wschodnich jak i w Kościele Rzymskokatolickim. Mimo to uznaje się za WAŻNĄ odprawioną w taki sposób eucharystię.
Przywołując dokument Kodeksu KK Wschodnich podpisany przez Jana Pawła II:
Kan. 39. Obrządki Kościołów wschodnich powinny być wiernie zachowywane i
promowane jako dziedzictwo całego Kościoła Chrystusowego, w którym jaśnieje tradycja od Apostołów przez Ojców, i który potwierdza w różnorodności boską jedność wiary katolickiej.
Kan. 40. § 1. Hierarchowie, którzy przewodniczą Kościołom sui iuris i wszyscy inni Hierarchowie powinni najpilniej troszczyć się o wierne strzeżenie i dokładne zachowywanie własnego obrządku i nie powinni wprowadzać do niego zmian, chyba że z racji jego organicznego rozwoju, mając jednak przed oczyma dobrą wolę i jedność chrześcijan.
Kan. 373. Celibat duchownych, wybrany ze względu na Królestwo niebieskie i tak stosowny kapłaństwu, wszędzie powinien być tak wysoko ceniony jak nakazuje tradycja Kościoła powszechnego;
również powinien być w poważaniu stan duchownych związanych małżeństwem, usankcjonowany przez praktykę Kościoła pierwotnego i Kościołów wschodnich.
Po za wspominanym św. Jozafatem mamy jeszcze męczenników unickich z Pralutina (
http://kosciol.wiara.pl/doc/490416.Mecze...y-Uniccy).
W Polsce prócz Kościoła Greckokatolickiego - najliczniejszego spośród Kościołów Wschodnich zarówno w naszym kraju jak i na całym świecie mamy też jedyną na świecie Parafię Bizantyjsko - słowiańską w Kostołomach, a w Gliwicach i Gdańsku od czasu do czasu mamy Boską Liturgię Kościoła Ormiańskokatolickiego.
Kościół Greckokatolicki zachwyca sposobem wyrażania swej duchowości, przepięknymi ikonami, niewątpliwie wzbogacającymi życie duchowe każdego łacinnika. Także tradycyjne chóralne śpiewy liturgiczne, będące obok chorałów gregoriańskich bogactwem muzyki liturgicznej wprowadzają w duchowo twórczy zachwyt.