Odpowiedz 
 
Ocena wątku:
  • 0 Głosów - 0 Średnio
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
PYTANIE O MARYJĘ.
Autor Wiadomość
MarekMRB Offline
Początkujący
**

Liczba postów: 49
Dołączył: Dec 2011
Reputacja: 0
Post: #43
RE: PYTANIE O MARYJĘ.
1
Cytat:św. Ignacy Antiocheński († 107)
Nic o samej Maryi – tylko przy okazji pisania o Jezusie – nic nowego niż w NT – więc żadnego wniebowzięcia, wiecznego dziewictwa, bezgrzeszności, czy zrodzenia bez grzechu pierworodnego – nic
Bo ówcześni apologeci odnosili się do ówczesnych zarzutów i problemów - a nie do zarzutów wymyślonych 15 wieków póxniej przez protestantów Uśmiech

Każdy z tych tekstów mówi o jakimś aspekcie negowanym w nauce o Maryi.
Autorzy odnosili się do rzeczy, które były dla nich aktualne - np. Ignacy Antiocheński (+107) pisał o dziewictwie Maryi, bo Żydzi je kwestionowali (twierdząc że ojciem Jezusa był żołnierz rzymski o imieniu Pantera), pisał o "zrodzeniu z Maryi i Boga" bo ważne były prawdy że Jezus jest Bogiem i że jest człowiekiem (póxniej te prawdy zostaną utrwalone w trakcie dysputy o Bogarodzicy) itd.

2.
Co do Maryi Matki Nowej Ludzkości to jest to częsty motyw (właściwie zaczął się w Apokalipsie). Omówię go osobno, bo jest niezwykle ważny.
Podobnie chyba osobno przyjdzie omówić tzw. dogmaty maryjne (nazwa myląca, ale się przyjęła)

3.
Żądane dane:
A.
Do "Rok 210 Z tego okresu pochodzą zachowane w katakumbach Priscylli (Rzym) obrazy Dobrego Pasterza i Matki Bożej."
Maryja z dzieciątkiem (katakumby Priscilli w Rzymie)

http://c.wrzuta.pl/wi18552/ac60b574001b3...i_w_rzymie
(po restauracji - przed konserwacją wyglądał tak http://www.aug.edu/augusta/iconography/n...Image2.gif )
Jezus Dobry Pasterz (katakumby Priscilli w Rzymie) http://c.wrzuta.pl/wi17559/b272626c00196..._pryscylli
A tu Jezus Dobry Pasterz w katakumbach Domitylli http://c.wrzuta.pl/wi12482/1b307034000c8..._domitylli
Orantka (katakumby Priscilli w Rzymie) http://c.wrzuta.pl/wi10499/572e37e200143...i_w_rzymie

B. Pod Twoją Obronę
Nie wiem jak Ci to udowodnić...

W 1917 roku znaleziono w Egipcie kartkę papirusu (tzw. papirus 470) z pierwotnym tekstem tej modlitwy:
„Do Twego miłosierdzia (dosłownie: <Do Twych miłosiernych wnętrzności - starożytni Żydzi kochali nerkami, nie sercem! ) uciekamy się, Bogarodzico,
nie gardź naszymi prośbami w (naszych) potrzebach, lecz zachowaj nas od niebezpieczeństwa, Ty, jedynie czysta i błogosławiona".

Datuje się ją na II-III wiek, chociaż wielu badaczy sądzi że istniała znacznie wcześniej niż zachowany dokument. Wywodzi się prawdopodobnie ze środowiska liturgii koptyjskiej, była także znana w liturgii ambrozjańskiej,greckiej, bizantyjskiej oraz rzymskiej.


C
Sławny napis Chaire Maria (Bądź pozdrowiona, Maryjo) , odnaleziony w Nazarecie
To wiem akurat z jednego (acz kompetentnego) źródła (Bednarski).
Nie potrafię powiedzieć czy napis ten jest tożsamy z odnalezionym w wykopaliskach pod Bazyliką Zwiastowania napisem XE MAPIA tzn. Zdrowaś Maryjo (stanowisko datowane na II-IV wiek) - widok tu http://zis.faithweb.com/ave_maria_napis.jpg Jest to najstarsze znalezisko archeologiczne dotyczące tej modlitwy.
Obok znajduja się jeszcze dopiski "piekna Mario" oraz "na swietym miejscu M(arii) napisalem to".
Z WIkipedii:
"Kościół-synagoga (III-IV w.)

Pod mozaikami bizantyjskimi odnaleziono pozostałości pierwotnej budowli sakralnej w stylu synagog palestyńskich z III w. Archeolodzy odnaleźli blisko 80 fragmentów architektonicznych − bazy kolumn, kapitele, gzymsy − z II-III w. Na istnienie budowli judeochrześcijańskiej wskazują również graffiti wyryte na tynku odnajdywanych fragmentów ściennych. Ich opracowaniem zajął się biblista o. Emanuele Testa OFM. Na szczególną uwagę zasługuje napis-wezwanie skierowane do Maryi w języku greckim: Zdrowaś, Maryjo! (XE MAPIA), najstarsze świadectwo epigraficzne kultu maryjnego na świecie. Kościół-synagoga sąsiadował z czczoną w okresie przedbizantyjskim Grotą Zwiastowania[11]. Budowla ta posiadała mozaikową posadzkę z motywami krzyża."

D
Grzegorz Cudotwórca
Tekst który przytoczyłem pochodzi z homilii - oznaczenie pisma Hom. 2 in Annuntiat. Virg. Mariae: PG 10, 1169
Pisał tez:
"Bądź pozdrowiona łaski pełna, Tyś naczyniem najwyższej niebieskiej radości. Bądź pozdrowiona łaski pełna, bo przez Ciebie przychodzi radość na wszystkie stworzenia, a ród ludzki przez Ciebie odzyskuje swą pierwotną godność"/Sermo 2 de Annunt/ (SC 87,15-4—162)[/u][/b


E
Orygenes
Myślę że jednak jest tu dla nas ważny. Oto fragment tekstu [u]„Homilia na Nawiedzenie Najśw. Panny”
Wypadało, aby Maryja, nieskończenie godna zostać matką Syna Bożego, po spotkaniu z aniołem udała się do górskiej krainy i przebywała na wyży-nach. Dlatego napisano: „W tym czasie Maryja wybrała się i poszła w góry". Musiała też, jako uprzedzająco dobra , iść spiesznie i napełniona Duchem Świętym, wiedziona do rzeczy wyższych, być broniona mocą Bożą, która Ją już zacieniła.
(…)
„Weszła do miasta judzkiego, do domu Zachariasza i pozdrowiła Elżbietę. Gdy Elżbieta usłyszała pozdrowienie Maryi, poru¬szyło się dzieciątko w jej łonie, a Duch Święty ją napełnił" (Łk l, 41).
Nie ulega wątpliwości, że Elżbieta została napełniona Duchem Świętym z powodu syna. To nie matka pierwsza zasłużyła na Ducha Świętego, ale skoro Jan, jeszcze zamknięty w macierzyńskim łonie, otrzymał Ducha Świętego, i ją po uświęceniu syna „napełnił Duch Święty".
Uwierzysz w to, gdy się dowiesz o czymś podobnym u Zbawiciela. Czytamy—jak to znaleźliśmy w wielu egzemplarzach — że błogosławiona Dziewica proro¬kowała. Choć wiemy także, iż według innych kodeksów słowa te powiedziała Elżbieta. Maryja więc została napełniona Duchem Świętym po poczęciu Zbawiciela. Zarazem bowiem, jak otrzymała Ducha Świętego, Stwórcę ciała Pańskiego, i zaczął być w Niej Syn Boży, napełnił Ją Duch Święty.
Gdy się poruszyło dziecię w łonie Elżbiety, napełniona Duchem Świę¬tym zawołała donośnym głosem: „Błogosławionaś Ty między niewiastami". Aby jacyś prostaczkowie nie dali się oszukać, musimy tu odeprzeć częste zarzuty heretyków. Istotnie nie wiem, kto mógł być tak szalony, aby twierdzić, iż Zbawiciel odrzucił Maryję, gdyż po Jego zrodzeniu złączyła się z Józefem. Co tu miał na myśli ten, który to powiedział, wie on sam jeden. Gdyby więc kiedy heretycy tak wobec was mówili, odpowiedzcie im: „Duchem Świętym napełniona Elżbieta rzekła: Błogosłowionaś Ty między niewiastami" (Łk l, 42). Jeśli Maryja przez Ducha Świętego sławiona była jako błogosławiona, jak mógł Pan Jej się wyrzec?
Gdy zaś twierdzą, że wyszła za mąż po zrodzeniu, nie potrafią tego udowodnić, bo dzieci, przypisywane Józefowi, nie narodziły się z Maryi i żaden tekst Pisma św. o tym nie wspomina.
„Błogosławionaś Ty między niewiastami i błogosławiony owoc Twojego łona. A skądże mi to, że Matka mojego Pana przychodzi do mnie?" Słowa: „Skądże mi to?" nie są znakiem niewiedzy —jakoby napełniona Duchem Świętym nie wiedziała, że przyszła do niej z woli Bożej Matka Pana — lecz słowa te znaczą: Cóż dobrego uczyniłam, jakie czyny moje są tak wielkie, że Matka Pana do mnie przyszła? Jaka doskonałość i jaka wewnętrzna wierność uczyniły mnie godną nawiedzin Matki Pana?

/Za: Ojcowie Kościoła greccy i syryjscy, Teksty o Matce Bożej, przełożył i poprzedził wstępem Ks. Wojciech Kania, Niepokalanów 1981, seria: Beatam Me dicent... 1 pod redakcją Stanisława Celestyna Napiórkowskiego OFMConv. /

Masz tu dwie ważne rzeczy z tych, o które jak sądzę pytałeś (wyróżniłem je w tekście): sprawę dziewictwa oraz sprawę bezgrzeszności (na pierwszy rzut oka słowa [b]uprzedzająco dobra
nie brzmią efektownie; ale warto pamiętać co przez to się w chrześcijaństwie rozumie: Maryja jest prae-Redempta tzn. Jej odkupienie zawarte zostało w fakcie Niepokalanego Poczęcia. Począć się i urodzić bez grzechu to znaczy bez własnych zasług stać się odkupionym z mocy łaski.(tyle w telegraficznym skrócie, temat jest szerszy)

F.
Cytat:
Cytat:Euzebiusz z Cezarei (+339)
Napisał tysiące stron o Maryi
nic konkretnego, żaden fakt do którego mógłbym się odnieść ...
Nie sądziłe że chcesz się "odnosić" - pisałem to raczej w celach informacyjnych niż dyskusyjnych.
WYbacz - jeśliś ciekaw, zajrzyj sam do Euzebiusza. Był dość płodny, a ja nie jestem w posiadaniu wielu jego tekstów - i myslę że równie dobrze możesz Ty poszukać co ja.

G
Cytat:
Cytat:św.Hieronim(340-420)
„Teraz za pośrednictwem kobiety cały świat został zbawiony. Ty myślisz o Ewie, ale pomyśl o Maryi: tamta spowodowała, że zostaliśmy wypędzeni z raju [ziemskiego], ta natomiast prowadzi nas ku niebu.”
- lubię go i cenię bardzo, ale znów nic nowego nad NT …
Te słowa Hieronima - choć powtarza tylko wcześniejszych Ojców - przydadzą nam się w dalszych rozważaniach.
No i warto wspomnieć że np. pisał bardzo stanowczo o dziewictwie Maryi.

H
Cytat:dalej już mamy zależność chrześcijaństwa od Cesarstwa i stanie się chrześcijaństwa religią państwową, a poza tym mamy 300 lat po Śmierci Jezusa
Sorry, że spytam - to co że chrześcijaństwo stało się religią państwową? Przecież nie w dziedzinie Prawd Wiary !
A świadectwa z tego okresu są ważne z tego względu, że dopiero wwczas śa liczne - chrześcijaństwo wyszło z podziemia i dzięki temu nie tylko powstawało więcej tekstów, ale i przetrwało więcej (m.in. dopiero z tego okresu mamy... Pismo Święte!)
po roku 313 w rzymie rozpoczął się okres "kultu publicznego", w którym chrześcijanie wyszli z ukrycia i zaczęli zabudowywać rzym chrześcijańską architekturą.

I
Cytat:ja nie pytam o porównanie ja- Maria
a
Maria - Faustyna
czyli święta - święta (za Faustynę podstaw sobie dowolną świętą)

Do oddawanie czci rodzicom i Piotrowi i Pawłowi prawie mnie przekonałeś, ale ja o Marii matce Jezusa mówię i pytam, pobudka

Prawdę mówiąc, mam kłopoty z odczytaniem natury Twoich wątliwości. Sądziłem ze masz problemy w ogóle z tzw. kultem świętych - przyznam że nigdynie spotkałem kogoś akceptującego kult Piotra i Pawła, a nie akceptującego podobnego stosunku do Maryi. Stąd próbowałem Cię przekonac do czegoś idacego dalej...


J
Cytat:Podaj mi cytaty o Marii jak jej w NT cześć oddawali - tak jak podałeś o Piotrze i Pawle ...
co nie ma ?... a to ci dopiero
zadziwiające w NT nie ma..., przez 300 lat u chrześcijan starożytnych też nie ma ...
To nieprawda.
Mamy zarówno w NT jak i u starożytnych ( o tym drugim właśnie rozmawiamy)
Cytat:dopiero jak upadły kulty pogańskich Bogini Matek , to nagle je czyś zastąpiono ... tylko co ten nowy kult miał wspólnego z chrześcijaństwem?
Widze że przyjąłeś narrację protestantów (kult Bogini Matek i podobne NICZYM nieuzasadnione pomysły).
Cytat:Każdy z nas dostał od Stwórcy wolną wolę, rozum, Pismo i Tradycję Starożytną - i zostanie rozliczony z tego co z tym dziedzictwem zrobił - zachował czy się mu sprzeniewierzył
"Dostał" też Kościół - o którym Pismo mówi że jest filarem Prawdy.
A jesli idzie o Tradycję - to własnie pokazuję że Maryja tam jest.

Cytat:Może ja za bardzo ostrożny jestem i wolę się trzymać Słowa Bożego a nie ludzkiej nauki
wolna wola bracie - ja cię napomniałem
Słowo Boże - według Pisma - to nie tylko Pismo.
A Pismo jest nie w mniejszym stopniu "ludzką nauką" jak pozostała część Tradycji. I każe... posługiwac się Tradycją!
Natomiast proszę, daruj sobie podobne wycieczki w "pseudoprorockim" stylu.
Pytasz, to odpowiadam (choc oczywiscie nie jestem w stanie przytoczyć WSZYSTKICH świadectw starochrześcijańskich - i , szczerze mówiąc, nie bardzo wiem dlaczego sądzisz że miałbym się do tego czuć zobowiązany. W końcu maryjność została zakwestionowana po póltora tysiąca lat chrześcijaństwa - i raczeh ten, który występuje z nowinkami twierdząc że przez (pierwsze !) 15 wieków WSZYSCY chrześcijanie sie mylili, powinien to udowadniac...

K
I znowu nie doszedłem do porównania My -Maryja (nie wiem czemu mam porównywać akurat ze św.Faustyną?) a raczej do roli, jaką Ojcowi przypisywali Maryi...

Teraz wreszcie o specjalnej roli Maryi w Historii zbawienia. Myslę że to pokaże czym się różni rola Maryi od roli św.Faustyny
Przy okazji spróbuję pokazać że o Maryi w Piśmie jest, i to całkiem sporo!

Nowa Ewa
Prosiłem żebyś zwrócił uwagę na dość wcześnie pojawiający się motyw Maryi – Nowej Ewy(św.Justyn Męczennik +167). Teraz pokażę co z niego wynika.
1
Ważne aby dobrze zrozumieć na czym polega preodkupienie Maryi. Napisałem wcześniej że została Ona zachowana od grzechu pierworodnego ze względu na przyszłe dokonania Jezusa. Jest to jednak dopiero początek, mały fragment Prawdy o Maryi i nowej ludzkości.
Wg Katechizmu: Ojcowie Tradycji wschodniej nazywają Maryję „Całą Świętą” (Panaghia), czczą Ją jako „wolną od wszelkiej zmazy grzechowej, jakby utworzoną przez Ducha Świętego i ukształtowaną jako nowe stworzenie”. Dzięki łasce Bożej Maryja przez całe życie pozostała wolna od wszelkiego grzechu osobistego.
2
Jezus jest ukazany w Piśmie jako Nowy Adam:
„A przecież śmierć rozpanoszyła się od Adama do Mojżesza nawet nad tymi, którzy nie zgrzeszyli przestępstwem na wzór Adama. On to jest typem Tego, który miał przyjść.
Ale nie tak samo ma się rzecz z przestępstwem jak z darem łaski. Jeżeli bowiem przestępstwo jednego sprowadziło na wszystkich śmierć, to o ileż obficiej spłynęła na nich wszystkich łaska i dar Boży, łaskawie udzielony przez jednego Człowieka, Jezusa Chrystusa.
I nie tak samo ma się rzecz z tym darem jak i ze [skutkiem grzechu, spowodowanym przez] jednego grzeszącego. Gdy bowiem jeden tylko grzech przynosi wyrok potępiający, to łaska przynosi usprawiedliwienie ze wszystkich grzechów.
Jeżeli bowiem przez przestępstwo jednego śmierć zakrólowała z powodu jego jednego, o ileż bardziej ci, którzy otrzymują obfitość łaski i daru sprawiedliwości, królować będą w życiu z powodu Jednego - Jezusa Chrystusa.
A zatem, jak przestępstwo jednego sprowadziło na wszystkich ludzi wyrok potępiający, tak czyn sprawiedliwy Jednego sprowadza na wszystkich ludzi usprawiedliwienie dające życie.
Albowiem jak przez nieposłuszeństwo jednego człowieka wszyscy stali się grzesznikami, tak przez posłuszeństwo Jednego wszyscy staną się sprawiedliwymi.”
/Rz 5,14-19/
3
Tak jak Ewa przez swoje nieposłuszeństwo poczęła grzech prowadzący do śmierci; Maryja, Nowa Ewa, przez posłuszeństwo zrodziła Jezusa który przyniósł nam życie. Tak twierdził św.Justyn Męczennik (+167), a po nim św.Ireneusz (+202) który pisał:
„(…) węzeł nieposłuszeństwa został rozsupłany przez posłuszeństwo Maryi. Co bowiem Ewa dziewica przez niewiarę zawiązała, to dziewica Maryja rozwiązała przez wiarę”
Zwiastowanie w Ewangelii wg. św.Łukasza i scena kuszenia Ewy z Księgi Rodzaju uzupełniają się – Stara Ewa ulega „propozycji” Szatana, Nowa Ewa przystaje na bożą propozycję. W wyniku grzechu pierwszej cała ludzkość znajdzie się w sytuacji odłączenia od Boga, w wyniku posłuszeństwa drugiej powstanie całkiem Nowa Ludzkość, której Jezus przywrócił relację z Bogiem. To co Ewa niszczy, Maryja naprawia.
Obie biblijne kobiety stoją jakby w drugim rzędzie wydarzeń biblijnych (losy ludzkości w pierwszym wypadku spoczywają na Adamie, w drugim – na Chrystusie), jednak ich rola nie jest bynajmniej pasywna; Ewa doprowadza Adama do grzechu pierworodnego, Maryja swoim „Fiat” wprowadza do działania Jezusa – Głowę Nowej Ludzkości, który zbawi Świat i z którym każdy chrześcijanin tworzy jedno Ciało (1 Kor 12,27). Obie niewiasty mają też udział w skutkach owych działań (i to z całym swoim potomstwem Oczywiście w przypadku Maryi jest to potomstwo duchowe Ap 12,17).
4
Związek ten nie jest przypadkowy – tuż po opisie grzechu pierworodnego znajdujemy w Biblii zapowiedź kolejnej konfrontacji pomiędzy ludzkością a szatanem. W tej konfrontacji po stronie ludzkości znów wystąpić miała niewiasta i jej potomstwo:
„Wprowadzam nieprzyjaźń między ciebie a niewiastę, pomiędzy potomstwo twoje a potomstwo jej: ono zmiażdży ci głowę, a ty zmiażdżysz mu piętę.” /Rdz 3,15/
Niepokalane Poczęcie jest naturalnym następstwem tej nieprzyjaźni:
„Absolutnej wrogości, którą Bóg ustanawia pomiędzy niewiastą a szatanem, musi odpowiadać zatem Niepokalane Poczęcie Maryi, czyli całkowity brak grzechu, od samego początku Jej życia. Syn Maryi odniósł ostateczne zwycięstwo nad szatanem i pozwolił Matce skorzystać z jego owoców z wyprzedzeniem, zachowując Ją od grzechu.” /Jan Paweł II Audiencja generalna 29 maja 1996/
To, czego dokonał Jezus miało jakby dwie części – Pojednanie i wprowadzenie w Nowe Życie:
„Jeżeli bowiem, będąc nieprzyjaciółmi, zostaliśmy pojednani z Bogiem przez śmierć Jego Syna, to tym bardziej, będąc już pojednani, dostąpimy zbawienia przez Jego życie.” /Rz 5,10/

5
Ojcowie przedstawiają to tak:
PIERWSZY ETAP – POJEDNANIE
W pierwszej Maryja, rodząc Nowego Adama jakby odwraca postępowanie Ewy:

A Rdz 3,20; Ap 12,17; 1 Kor 12,27
EWA
„Matka Wszystkich Żyjących”
MARYJA
Maryja – Nowa Ewa, Matka tych „co strzegą przykazań Boga i mają świadectwo Jezusa.”
Rodząc Jezusa rodzi Jego Ciało – Kościół

B Rdz 3,1-6 Łk 1,38
EWA
dziewica nieposłuszna
MARYJA
dziewica posłuszna

C Rdz 3,1-6 ;Łk 1,38
EWA
Pozbawiona Łaski
MARYJA
Pełna Łaski

D Rz 5,12;Łk 1,38
EWA
Przez uwierzenie szatanowi przyczyniła się do śmierci całego rodzaju ludzkiego
MARYJA
Przez wiarę zwiastowaniu anioła przyczyniła się do zbawienia całego rodzaju ludzkiego

E Rdz 2,22
EWA
Utworzona (symbolicznie) z ciała (żebra) Adama
MARYJA
Jezus przyjął ciało z Maryi dziewicy

Teraz, kiedy już ludzkość zostaje pojednana z Bogiem przez śmierć Jezusa następuje
DRUGI ETAP wejście w Nowe Życie
Podobna analogia jaka występowała pomiędzy Ewą i Maryją, teraz występuje pomiędzy ludzkością a „Nową Ludzkością” – Kościołem:


A Rz 6,3-4 ; Rdz 2,21-23;J 19,34;J 6,51
LUDZKOŚĆ
Ludzkość powstaje z Adama i Ewy, utworzonej z jego ciała, w czasie spowodowanego przez Boga snu, po otworzeniu boku i wyjęciu żebra
KOŚCIÓŁ
Kościół zostaje utworzony w wyniku „snu” (śmierci na Krzyżu) Jezusa, po przebiciu Mu boku. Krew wypływająca z boku pożywia Kościół w Eucharystii a woda rodzi przez Chrzest ciągle nowych „Nowych Ludzi”

B Rdz 2,23;1 Kor 12,27
LUDZKOŚĆ
Cała ludzkość pochodzi z ciała Adama („krew z krwi i kość z kości”)
KOŚCIÓŁ
Kościół jest Ciałem Chrystusa

6
W tym świetle dużo bardziej zrozumiałe staje się to iż Apokalipsa przedstawia Maryję jako Matkę wszystkich wierzących (Ap 12,17) - tak jak Ewa miała być „matką wszystkich żyjących” (Rdz 3,20).
„Jeżeli więc ktoś pozostaje w Chrystusie, jest nowym stworzeniem. To, co dawne, minęło, a oto wszystko stało się nowe.” /2 Kor 5,17/ ( Patrz też Hbr 8,8; Hbr 12,24; Gal 6,15 ; Ef 2,15; Ap 2,17; Ap 3,12)
Wszystko staje się nowe. Nowe Przymierze, Nowe Przykazanie, Nowy Testament, Nowe Życie, Nowe Stworzenie, Nowy Człowiek z Nowym Imieniem i Nowa Ludzkość. Nowy Testament a w końcu Nowe Jeruzalem – miejsce obcowania Nowego Izraela z Bogiem.
Oczywiście nie ma mowy o równości czy nawet porównywalności między Nowym Adamem (Jezusem) a Nową Ewą (Maryją). On jest wszechmocnym, wiekuistym Bogiem, ona – choć wywyższona ponad wszystkie innych ludzi – tylko stworzeniem.
„Maryja jest obrazem każdego chrześcijanina. Przyjęła Słowo Boże i począł się w niej Jezus Chrystus. I każdy kto odpowie Bogu „tak” i przyjmie Ducha św. - to w nim także pocznie i w końcu narodzi się Chrystus” .
Życie Maryi w pewnym sensie odzwierciedla przeszłe i przyszłe dzieje Kościoła „Chodzi o to, by jasno uwidoczniło się, jak od przyzwolenia Służebnicy Pańskiej rodzaj ludzki wchodzi na drogę swego powrotu do Boga i jak w chwale Najświętszej dostrzega kres swej wędrówki.” /Marialis cultus”/
7
Dlatego właśnie spór o Maryję jest ważny: nie ze względu na całkowicie bzdurne zarzuty o bałwochwalstwo, ale za względu na to iż pokazuje prawdziwą głębię Chrystusowego zbawienia.
Jezus nie „naprawia” nam życia – On daje nam całkowicie Nowe Życie.
Nie „reperuje” skażonej grzechem ludzkości – lecz stwarza całkiem Nowego Człowieka.
Nie poprzestaje na (głoszonym przez protestantów) „usprawiedliwieniu zewnętrznym” przez „odbycie naszej kary” bez zmiany naszej dotychczasowej natury (cóż nam po „czystym koncie grzechów” skoro pozostalibyśmy tacy jacy byliśmy?).
Zbawienie Jezusowe dąży do całkowitego utożsamienia się chrześcijanina z Jezusem (Gal 2,20). Człowiek nie przemieniony nie może obcować ze Świętym Bogiem.
Maryja jest ikoną Nowego Człowieka, w pełni zbawionego przez Jezusa. Jako taka jest skrajnie nie do przyjęcia dla protestantów, głoszących niemożność nie grzeszenia.
Jeżeli Maryja została Niepokalanie Poczęta to znaczy że Bóg stworzył Nową Ludzkość, że nie jesteśmy już skazanymi na grzech potomkami Adama i Ewy, lecz członkami Rodziny Bożej – Jego dziećmi i dziedzicami. Dlatego Paweł nie zawaha się napisać:
„A więc nie jesteście już obcymi i przychodniami, ale jesteście współobywatelami świętych i domownikami Boga - zbudowani na fundamencie apostołów i proroków, gdzie kamieniem węgielnym jest sam Chrystus Jezus. W nim zespalana cała budowla rośnie na świętą w Panu świątynię, w nim i wy także wznosicie się we wspólnym budowaniu, by stanowić mieszkanie Boga przez Ducha.” /Ef 2,19-22/
Tutaj trzeba dopowiedzieć jedną ważną rzecz: Niepokolane Poczęcie nie oznacza powrotu do „punktu wyjścia” (tj. sytuacji Adama i Ewy w Raju). Maryja nie jest „córką Ewy” – lecz Nową Ewą, stworzoną z boku Nowego Adama (przebitego boku Chrystusa). Królestwo Boże, Nowe Jeruzalem to coś znacznie więcej niż starotestamentowy Raj w Ogrodzie Eden.



8 Matka Wszystkich Wierzących
Wiele osób jest zaskoczonych, iż Apokalipsa explicite mówi także o tym, iż Maryja jest matką naszą, matką WSZYSTKICH idących za Jezusem:
„I rozgniewał się Smok na Niewiastę, i odszedł rozpocząć walkę z resztą jej potomstwa, z tymi, co strzegą przykazań Boga i mają świadectwo Jezusa.” / Ap 12,17/
Niektórzy twierdzą ze nie chodzi tu o Maryje, jednak Pismo znowu nie pozostawia wątpliwości, mówiąc o tej Niewieście:
„I porodziła syna - mężczyznę, który wszystkie narody będzie pasł rózgą żelazną.” /Ap 12,5a/
Oczywiście tekst Apokalipsy jest wielowarstwowy – i figura Maryi w następnych warstwach symbolicznych oznacza:
• Izraela, a właściwie jego „resztę”
• Kościół, który jest Nowym Izraelem
jednak w podstawowej, dosłownej warstwie Niewiasta przedstawia Maryję. Należy też zwrócić uwagę iż Maryja jest typem zarówno Kościoła, jak i „reszty” Izraela.
Co bardzo istotne – to NIE SĄ znaczenia alternatywne, lecz równoległe. Apokaliptyczna Niewiasta jednocześnie oznacza i Maryję, i Kościół i resztę Izraela. Maryja należała do Ludu Bożego zarówno Starego, jak i Nowego Przymierza. Co więcej, wpisuje się to w zadanie Maryi jako „wykonawczyni zadania powierzego dawnemu Izraelowi i jako wzór nowego ludu Bożego” (Marialis cultus)
Taka „alternatywna” konstrukcja znaczeń jest w Biblii dość częsta. Za przykład może posłużyć alegoryczna historia niewierności Izraela z początkowych rozdziałów proroka Ozeasza. Prorok mówi o narodzie wybranym jak o niewiernej żonie. Okazuje się jednak,że wcale nie „alegoryzuje”, ale opowiada autentyczną historię własnego małżeństwa! Wszystko co mówi, odnosi się równocześnie do Izraela, jak też do jego własnej żony Gomer !
----------------
Mężczyzna pasący narody rózgą żelazną to oczywiście Chrystus (o czym przeczytać można w Ps 2,7-9 oraz w przepięknej wizji zawartej w Ap 19,11-16 - o rózdze żelaznej mowa jest w wierszu 15 - sam tekst jest cytatem z Psalmu mesjańskiego Ps 2,7-9: „Ogłoszę postanowienie Pana: Powiedział do mnie: Tyś Synem moim, Ja Ciebie dziś zrodziłem. Żądaj ode Mnie, a dam Ci narody w dziedzictwo i w posiadanie Twoje krańce ziemi. Żelazną rózgą będziesz nimi rządzić i jak naczynie garncarza ich pokruszysz.” ). Ponieważ zaś nie znamy żadnej innej kobiety która by porodziła Chrystusa, więc ową niewiastą musi być Maryja.
Jesteśmy więc jej duchowym potomstwem, o ile tylko należymy do tych, którzy „strzegą przykazań Boga i mają świadectwo Jezusa” . Mamy obowiązek czcić Ojca i Matkę. Oddajmy Jej należną cześć (jako Matce, nie jako Bogu). Czy czynimy to? „Bóg przecież powiedział: Czcij ojca i matkę oraz: Kto złorzeczy ojcu lub matce, niech śmierć poniesie” /Mt 15,4/

9
Tradycja Kościoła od starożytności (pisma nawet z III wieku) odczytuje w tym kontekście także fragment Ewangelii wg Jana 19,25-28:
„A obok krzyża Jezusowego stały: Matka Jego i siostra Matki Jego, Maria, żona Kleofasa, i Maria Magdalena.
Kiedy więc Jezus ujrzał Matkę i stojącego obok Niej ucznia, którego miłował, rzekł do Matki: Niewiasto, oto syn Twój.
Następnie rzekł do ucznia: Oto Matka twoja. I od tej godziny uczeń wziął Ją do siebie.
Potem Jezus świadom, że już wszystko się dokonało, aby się wypełniło Pismo, rzekł: Pragnę.”

W tej scenie umiłowany uczeń Jezusa – Jan przedstawia Kościół.
Na fali XVI-wiecznej Reformacji powstała interpretacja każąca widzieć w tych wersetach jedynie zwykłą prośbę o zaopiekowanie się Matką przez Jana. Takiej interpretacji przeczy ostatni zacytowany wiersz (28) w którym czytamy że dopiero po tym geście usynowienia Kościoła przez Maryję „już wszystko się dokonało, aby się wypełniło Pismo”.

10
„Na ludzki rozum” Jezus ustanowił wiele „dziwnych” rzeczy: a to Eucharystie, a to jakiegoś rybaka jako pierwszego pasterza, urodził się z kobiety w zapadłym palestyńskim miasteczku, zwyciężył przez krzyż, Prawdę dał do głoszenia ludziom, zamiast ogłosić ją wielkim głosem bezpośrednio z Nieba, przekazał szafowanie Łaską przez nakładanie rąk, rozgrzeszanie i ustanawianie „czegokolwiek” powierzył w ręce apostołów...
W tym kontekście ustanowienie Maryi w Apokalipsie „Matką wszystkich wierzących” już nie dziwi... a Matkę trzeba czcić...
Jest to zresztą genialne (jak to u Boga) oddanie miejsca Maryi w historii zbawienia – tak ja jestem dla moich dzieci przedstawicielem Boga, ale nie sam z siebie, lecz z Jego Łaski i nadania, tak i Maryja. Ale tak jak ja nie jestem Bogiem, tak i Maryja nie jest, nie była i nie będzie. Czego uczył, uczy i uczyć będzie Kościół Katolicki.
(Ten post był ostatnio modyfikowany: 18-06-2012 20:37 przez MarekMRB.)
18-06-2012 20:09
Znajdź wszystkie posty użytkownika Odpowiedz cytując ten post
Odpowiedz 


Wiadomości w tym wątku
PYTANIE O MARYJĘ. - Mała1976 - 05-06-2012, 08:54
RE: PYTANIE O MARYJĘ. - noone - 05-06-2012, 11:18
RE: PYTANIE O MARYJĘ. - Scott - 06-06-2012, 00:19
RE: PYTANIE O MARYJĘ. - Mała1976 - 06-06-2012, 00:20
RE: PYTANIE O MARYJĘ. - Sant - 06-06-2012, 10:05
RE: PYTANIE O MARYJĘ. - noone - 06-06-2012, 11:27
RE: PYTANIE O MARYJĘ. - Sant - 06-06-2012, 11:57
RE: PYTANIE O MARYJĘ. - noone - 06-06-2012, 12:03
RE: PYTANIE O MARYJĘ. - omyk - 06-06-2012, 12:58
RE: PYTANIE O MARYJĘ. - noone - 06-06-2012, 20:54
RE: PYTANIE O MARYJĘ. - Dezerter - 06-06-2012, 20:41
RE: PYTANIE O MARYJĘ. - Scott - 06-06-2012, 21:33
RE: PYTANIE O MARYJĘ. - Annnika - 06-06-2012, 22:16
RE: PYTANIE O MARYJĘ. - Scott - 06-06-2012, 22:35
RE: PYTANIE O MARYJĘ. - Sant - 07-06-2012, 07:09
RE: PYTANIE O MARYJĘ. - Dezerter - 08-06-2012, 22:23
RE: PYTANIE O MARYJĘ. - Sant - 11-06-2012, 16:27
RE: PYTANIE O MARYJĘ. - Dezerter - 11-06-2012, 23:17
RE: PYTANIE O MARYJĘ. - MarekMRB - 12-06-2012, 01:18
RE: PYTANIE O MARYJĘ. - Scott - 07-06-2012, 08:51
RE: PYTANIE O MARYJĘ. - Mała1976 - 07-06-2012, 12:19
RE: PYTANIE O MARYJĘ. - omyk - 08-06-2012, 00:30
RE: PYTANIE O MARYJĘ. - Scott - 08-06-2012, 23:11
RE: PYTANIE O MARYJĘ. - MarekMRB - 09-06-2012, 00:52
RE: PYTANIE O MARYJĘ. - Mała1976 - 09-06-2012, 01:42
RE: PYTANIE O MARYJĘ. - omyk - 09-06-2012, 02:36
RE: PYTANIE O MARYJĘ. - MarekMRB - 11-06-2012, 19:04
RE: PYTANIE O MARYJĘ. - Scott - 11-06-2012, 19:49
RE: PYTANIE O MARYJĘ. - Sant - 12-06-2012, 12:59
RE: PYTANIE O MARYJĘ. - omyk - 12-06-2012, 01:42
RE: PYTANIE O MARYJĘ. - Dezerter - 12-06-2012, 20:36
RE: PYTANIE O MARYJĘ. - Sant - 13-06-2012, 12:18
RE: PYTANIE O MARYJĘ. - Dezerter - 13-06-2012, 19:15
RE: PYTANIE O MARYJĘ. - Sant - 13-06-2012, 22:30
RE: PYTANIE O MARYJĘ. - Dezerter - 15-06-2012, 22:54
RE: PYTANIE O MARYJĘ. - MarekMRB - 15-06-2012, 23:28
RE: PYTANIE O MARYJĘ. - Dezerter - 17-06-2012, 21:31
RE: PYTANIE O MARYJĘ. - MarekMRB - 17-06-2012, 16:57
RE: PYTANIE O MARYJĘ. - MarekMRB - 14-06-2012, 00:45
RE: PYTANIE O MARYJĘ. - Sant - 14-06-2012, 07:53
RE: PYTANIE O MARYJĘ. - Sant - 18-06-2012, 08:21
RE: PYTANIE O MARYJĘ. - Dezerter - 18-06-2012, 21:25
RE: PYTANIE O MARYJĘ. - MarekMRB - 18-06-2012, 17:33
RE: PYTANIE O MARYJĘ. - Dezerter - 18-06-2012, 23:29
RE: PYTANIE O MARYJĘ. - MarekMRB - 18-06-2012 20:09
RE: PYTANIE O MARYJĘ. - Sant - 18-06-2012, 22:25
RE: PYTANIE O MARYJĘ. - omyk - 18-06-2012, 22:29
RE: PYTANIE O MARYJĘ. - MarekMRB - 18-06-2012, 22:46
RE: PYTANIE O MARYJĘ. - MarekMRB - 19-06-2012, 00:06
RE: PYTANIE O MARYJĘ. - Dezerter - 20-06-2012, 20:24
RE: PYTANIE O MARYJĘ. - MarekMRB - 20-06-2012, 20:33
RE: PYTANIE O MARYJĘ. - Dezerter - 11-12-2012, 23:42
RE: PYTANIE O MARYJĘ. - MarekMRB - 15-12-2012, 03:16
RE: PYTANIE O MARYJĘ. - Dezerter - 15-12-2012, 20:33
RE: PYTANIE O MARYJĘ. - Sant - 21-06-2012, 08:18
RE: PYTANIE O MARYJĘ. - MarekMRB - 15-12-2012, 21:28
RE: PYTANIE O MARYJĘ. - Dezerter - 17-12-2012, 21:40
RE: PYTANIE O MARYJĘ. - MarekMRB - 17-12-2012, 21:48
RE: PYTANIE O MARYJĘ. - Dezerter - 17-12-2012, 21:53
RE: PYTANIE O MARYJĘ. - MarekMRB - 17-12-2012, 22:17
RE: PYTANIE O MARYJĘ. - Dezerter - 21-02-2015, 00:47
RE: PYTANIE O MARYJĘ. - gossia - 23-02-2015, 18:46

Skocz do:


Użytkownicy przeglądający ten wątek:
1 gości

Wróć do góryWróć do forów