Nie chciał bym pozostawić na tym forum wątku tego w takim stanie , w którym moi adwersarze nie potrafili podać żadnego przekonywującego mnie (ale i pewnie większość czytających ten wątek) dowodu na rodzący się, czy istniejący kult Maryjny w pierwszych wiekach
bo
[undefined=undefined]było by to nieprawdziwe[/undefined]
sam znalazłem właśnie dzisiaj taki dowód, więc się nim dzielę i uzupełniam wiedzą jaką w tym wątku zgromadziliśmy
[undefined=undefined]- pozdrawiam ks. Marka[/undefined]
Myślę o apokryfie ale bardzo wczesnym bo z II wieku - za wiki:
[undefined=undefined]Protoewangelia Jakuba (ProtEwJk) – apokryficzny utwór spisany w języku greckim w drugiej połowie II wieku (140-170 n.e.).
Protoewangelia Jakuba opisuje narodziny i młodość Marii, zwiastowanie i narodzenie Jezusa. Utwór kończy się ucieczką Świętej Rodziny podczas rzezi niewiniątek.[/undefined]
całość można znaleźć ty:
http://www.opoka.org.pl/biblioteka/T/TB/...fy-04.html
a ja zacytują takie fragmenty świadczące o cudowności Maryji:
[undefined=undefined]WYSŁUCHANIE PRÓŚB JOACHIMA I ANNY. 4.35 1. I oto Anioł Pański stanął36 i rzekł: "Anno, Anno. Wysłuchał Pan Bóg modlitwę twoją37. Poczniesz i porodzisz38, a potomstwo twoje będzie przepowiadane po całej ziemi"39. Rzekła Anna: "Na Boga żywego, czy zrodzę chłopca, czy dziewczynkę, zawiodę ją w darze40 Panu, Bogu mojemu, i [dziecko to] będzie Mu służyło po wszystkie dni swego żywota"41. 2. I oto przyszli dwaj zwiastuni i rzekli: "Oto Joachim, mąż twój, przybywa ze swymi stadami". Anioł bowiem Pański zstąpił do Joachima i powiedział: "Joachimie, Joachimie, wysłuchał Pan Bóg twoją modlitwę42. Zstąp stąd! [undefined=undefined]Oto bowiem żona twoja Anna poczęła w swoim łonie[/undefined]"43. 3. I natychmiast opuścił [pustynię] Joachim, i zawołał pasterzy, i rzekł do nich:[/undefined]
- jak nic mamy cudowne boskie poczęcie Maryji
[undefined=undefined]
I wzięła je matka w ramiona, mówiąc: "Na Boga żywego, nie będziesz chodziła po tej ziemi63, dopóki nie zaprowadzę cię do świątyni Pańskiej". I uczyniła w swej komnacie sypialnej świątynię, i nie pozwoliła, by spożywała cokolwiek skalanego czy nieczystego64. I zwołała córy Hebrajczyków, które były bez zmazy65, i one bawiły ją. 2. Gdy dziecko ukończyło pierwszy rok życia, wydał Joachim wielką ucztę66 i zaprosił kapłanów, arcykapłanów i uczonych w Piśmie, i radę starszych, i cały lud Izraela67. I Joachim przyniósł dziecię kapłanom i pobłogosławili [je] mówiąc: "Bóg ojców naszych68 niech pobłogosławi to dziecię, niech da jej imię znakomite pośród wszystkich narodów na wieki"69.[/undefined]
[undefined=undefined]57 Dopiero po oczyszczeniu Anna zaczyna karmić piersią — podkreślenie czystości rytualnej Maryi. [/undefined]
[undefined=undefined]3. I Posadził ją na trzecim stopniu ołtarza, [undefined=undefined]i Pan zesłał na nią łaskę91, i zatańczyła na swych nóżkach, i ukochał ją cały dom Izraela92.
[/undefined]
8.93 1. I rodzice jej odeszli94 podziwiając, chwaląc i sławiąc Pana Boga95 wszechwładnego za to, że nie zwróciła się przeciw nim. A Maryja przebywała w świątyni Pańskiej i żyła jak gołąbka96,[undefined=undefined] i otrzymywała pokarm z rąk anioła97.[/undefined] [/undefined]
[undefined=undefined]więc nie będę dalej pisał jak dotychczas:[/undefined]
[undefined=undefined]znów totalnie mnie rozczarowujesz pozwól, że zacytuje n-ty raz :
nic nowego niż w NT – więc żadnego wniebowzięcia, wiecznego dziewictwa, bezgrzeszności, czy zrodzenia bez grzechu pierworodnego – nic[/undefined]
[undefined=undefined]jest coś nowego:[/undefined]
- cudowne poczęcie Marii, bez udziału ojca,
- duże prawdopodobieństwo wiecznego dziewictwa,
- jest też sporo podkreśleń rytualnej czystości a więc jakieś przesłanki bezgrzeszności
tyle sam sobie udowodniłem
Pozdrawiam
czytających