Marek MRB napisał(a):czÅowiek uzdrowiony po prostu byÅ ewangelistÄ
dla sÅuchajÄ
cych bo widziaÅ Jezusa i zaÅwiadczaÅ o Nim.".
GerezeÅczyk nie byÅ ewangelizatorem, bo nie znaÅ ewangelii. ByÅ tylko Åwiadkiem i opowiadaÅ o swoim uwolnieniu.
Marek MRB napisał(a):DOtyczy to także PawÅa - choÄ akurat u Agryppy cel jest inny - PaweÅ uwiarygadnia siÄ przed nim jako prawowierny Å»yd bo o odstÄpstwo oskarżajÄ
go inni Żydzi.".
Możesz mieÄ swojÄ
prywatnÄ
interpretacje tego fragmentu Biblii, ale jednak Prado Flores interpretuje to Åwiadectwo PawÅa przed AgrypÄ
inaczej.
Obie interpretacje nie sÄ
moim zdaniem ze sobÄ
sprzeczne. Poprostu PaweÅ za jednym zamachem zaÅatwiÅ dwie sprawy, a może nawet wiÄcej.
Podaje jeszcze, żeby lepiej pokazaÄ jak powinno wyglÄ
daÄ Åwiadectwo w jaki sposób Åwiadectwa PawÅa przed AgrypÄ
i Å»ydami ( Dzieje Apostolskie 22 i 26) wpisujÄ
siÄ w schemat Prado Floresa zgonie z tym jak to nam tÅumaczono na kursie PawÅa.
Cztery czÄÅci Åwiadectwa
1) Jacy byliÅmy i jak bardzo potrzebowaliÅmy zbawienia:
Tu akcentuje siÄ nasze życie z dala od Pana oraz to, jak uÅożyÅ On tÄ drogÄ, aby nas spotkaÄ.
" PrzeÅladowaÅem tÄ drogÄ, gÅosujÄ
c nawet za karÄ
Åmierci, wiÄ
żÄ
c i wtrÄ
cajÄ
c do wiÄzienia mÄżczyzn i kobiety, 5 co może poÅwiadczyÄ zarówno arcykapÅan, jak caÅa starszyzna. Od nich otrzymaÅem też listy do braci i udaÅem siÄ do Damaszku z zamiarem uwiÄzienia tych, którzy tam byli, i przyprowadzenia do Jerozolimy dla wymierzenia kary"
2) Osobiste spotkanie z Jezusem przez wiarÄ:
Tu przedstawiamy, co siÄ zdarzyÅo i jak przyjÄliÅmy zbawienie Jezusa koncentrujÄ
c siÄ na wierze i nawróceniu jako Årodkach potrzebnych do osiÄ
gniÄcia zbawienia.
" W drodze, gdy zbliżaÅem siÄ do Damaszku, nagle okoÅo poÅudnia otoczyÅa mnie wielka jasnoÅÄ z nieba. 7 UpadÅem na ziemiÄ i posÅyszaÅem gÅos, który mówiÅ do mnie: "Szawle, Szawle, dlaczego Mnie przeÅladujesz?" 8 "Kto jesteÅ, Panie?" - odpowiedziaÅem. RzekÅ do mnie: "Ja jestem Jezus Nazarejczyk, którego ty przeÅladujesz". 9 Towarzysze zaÅ moi widzieli ÅwiatÅo, ale gÅosu, który do mnie mówiÅ, nie sÅyszeli. 10 PowiedziaÅem wiÄc: "Co mam czyniÄ, Panie?" A Pan powiedziaÅ do mnie: "WstaÅ, idź do Damaszku, tam ci powiedzÄ
wszystko, co masz czyniÄ". 11 Ponieważ zaniewidziaÅem od blasku owego ÅwiatÅa, przyszedÅem do Damaszku prowadzony za rÄkÄ przez moich towarzyszy."
3) Przemiana wszystkiego tego, co wymieniliÅmy w pierwszym punkcie:
Nie przedstawiamy siebie jako ludzi doskonaÅych, lecz jako zwykÅych Åwiadków, w których Bóg zapoczÄ
tkowaÅ swe zbawcze dzieÅo.
"Niejaki Ananiasz, czÅowiek przestrzegajÄ
cy wiernie Prawa, o którym wszyscy tamtejsi Å»ydzi wydawali dobre Åwiadectwo, 13 przyszedÅ, przystÄ
piÅ do mnie i powiedziaÅ: "Szawle, bracie, przejrzyj!" W tejże chwili spojrzaÅem na niego, 14 on zaÅ powiedziaÅ: "Bóg naszych ojców wybraÅ ciÄ, abyÅ poznaÅ Jego wolÄ i ujrzaÅ Sprawiedliwego3 i Jego wÅasny gÅos usÅyszaÅ. 15 Bo wobec wszystkich ludzi bÄdziesz ÅwiadczyÅ o tym, co widziaÅeÅ i sÅyszaÅeÅ. 16 Dlaczego teraz zwlekasz? Ochrzcij siÄ i obmyj z twoich grzechów, wzywajÄ
c Jego imienia!" [...]21 "Idź - powiedziaÅ do mnie - bo Ja ciÄ poÅlÄ daleko, do pogan"»."
"19 Temu widzeniu z nieba nie mogÅem siÄ sprzeciwiÄ, królu Agryppo! 20 Lecz nawoÅywaÅem najprzód mieszkaÅców Damaszku i Jerozolimy, a potem caÅej ziemi judzkiej, i pogan, aby pokutowali i nawrócili siÄ do Boga, i peÅnili uczynki godne pokuty. 21 Z tego powodu pochwycili mnie Å»ydzi w ÅwiÄ
tyni i usiÅowali zabiÄ. 22 Ale z pomocÄ
BożÄ
żyjÄ do dzisiaj i dajÄ Åwiadectwo maÅym i wielkim, nie gÅoszÄ
c nic ponad to, co przepowiedzieli Prorocy i Mojżesz 23 że Mesjasz ma cierpieÄ, że pierwszy zmartwychwstanie, że gÅosiÄ bÄdzie ÅwiatÅo zarówno ludowi, jak i poganom»."
4) ZachÄta:
Åwiadectwo zawsze winno koÅczyÄ siÄ zachÄtÄ
:
JeÅli uczyniÅ to we mnie, może to uczyniÄ i w tobie. Pan chce uczyniÄ to również w twoim życiu"
"29 A PaweÅ: «DaÅby Bóg, aby prÄdzej lub później nie tylko ty, ale też wszyscy, którzy mnie dzisiaj sÅuchajÄ
, stali siÄ takimi, jakim ja jestem, z wyjÄ
tkiem tych wiÄzów»."
Proporcje miÄdzy poszczególnymi czÄÅciami - to znaczy przed nawróceniem, moment nawrócenia, po nawróceniu powinny byÄ mniej wiÄcej równe po jednej trzeciej treÅci na każdÄ
czÄÅÄ. A na koniec krótka zachÄta.
Marek MRB napisał(a):Wiesz, to trochÄ osobny temat. Trudno o miarodajne badania, ale to co sprawdzaliÅmy swojego czasu daje podstawy do twierdzenia że uzdrowienia w Odnowie czy innych ruchach charyzmatycznych sÄ
równie rzadkie jak np. w Lourdes.
Tyle że w Lourdes bada to komisja i "potwierdza" jeden na parÄ tysiÄcy "cudów" a na spotkaniach Odnowy wszyscy "ogÅaszajÄ
przez wiarÄ" i "przyjmujÄ
przez aklamacjÄ".
OczywiÅcie siÄ z tym nie zgadzam, ale to w temacie modlitwa o uzdrowienie ewentualnie kiedyÅ.