hacunamatata napisał(a):W 2002 lokalny biskup wydał oświadczenie, co jest jednoznaczne z uznaniem przez cały Kościół objawień za nadprzyrodzone.
Nie całkiem.
Nie ma czegoś takiego jak uznanie przez Kościół JAKICHKOLWIEK objawień. Maksimum co Kościół robi to uznanie że nie są niebezpieczne i
można w nie wierzyć. I dotyczy to nawet tak znanych objawień jak Fatima.
jonasz33 napisał(a):Może i został uznany ale i tak jest sprzeczny z nauką biblijną.
(...)
Więc napisz mi co źle interpretuje : Jeden jest BÓG - to nie moja interpretacja , tylko słowo boże, Jeden też pośrednik JEZUS CHRYSTUS a wg. katechizmu waszego kościoła, kościół wzywa ją pod tytułem orędowniczki, wspomożycielki, pomocnicy, pośredniczki. Czyli co interpretuje po mojemu czytam Słowo Boże takie samo jak Ty , może z wyjątkiem małym bo u mnie brak kilku ksiąg apokryficznych , które Ty masz w swojej Biblii. Jeszcze raz przytoczę wersety: Jan 14:6; Dz.Ap. 4:12; hebr.9:15;7:25. Pozdrawiam
No cóż, zobaczmy:
1
"Odpowiedział mu Jezus: Ja jestem drogą i prawdą, i życiem. Nikt nie przychodzi do Ojca
inaczej jak tylko przeze Mnie."/J 14,6/
2
"I nie ma w żadnym innym zbawienia, gdyż nie dano ludziom pod niebem żadnego innego imienia, w którym moglibyśmy być zbawieni."/Dz 4,12/
3
"I dlatego jest pośrednikiem Nowego Przymierza, ażeby przez śmierć, poniesioną dla odkupienia przestępstw, popełnionych za pierwszego przymierza, ci, którzy są wezwani do wiecznego dziedzictwa, dostąpili spełnienia obietnicy."/Hbr 9,15/
4
" Przeto i zbawiać na wieki może całkowicie tych, którzy przez Niego zbliżają się do Boga, bo zawsze żyje, aby się wstawiać za nimi."/Hbr 7,25/
Od razu na początku możemy zostawić fragmenty
1 i
2 - nikt nie twierdzi że można wejść do Ojca inaczej niż przez Jezusa ani że jest w kim innym zbawienie.
Nie wiem też o czym miałby świadczyć fragment
4 - czyżby Maryja w tych objawieniach (nie znam ich i nawet w nie nie wierzę...) twierdziła że Jezus się nie wstawia ?
Jedynym z podanych fragmentem mającym jakiś ślad związku z tematem jest fragment
3, choć też nie bardzo ; mówi on że Jezus jest Pośrednikiem ale nawet nie mówi o Jego jedyności. Myślę że jak już powinieneś podać cytat z Tymoteusza:
"Albowiem jeden jest Bóg, jeden też pośrednik między Bogiem a ludźmi, człowiek, Chrystus Jezus, który wydał siebie samego na okup za wszystkich jako świadectwo we właściwym czasie."/ 1 Tm 2,5-6 /
Po pierwsze zbadajmy o jakim pośrednictwie (w sensie: w czym jest to pośrednictwo) jest mowa w powyższym wersecie.
Czego Jedynym Pośrednikiem jest Jezus ?
Ważne aby dobrze odczytać o pośrednictwie
w czym jest mowa w omawianym fragmencie.
Czego Pośrednikiem jest Jezus ?
Przytoczmy werset w kontekście:
„(1) Zalecam więc przede wszystkim, by prośby, modlitwy, wspólne błagania, dziękczynienia odprawiane były za wszystkich ludzi:
(2) za królów i za wszystkich sprawujących władze, abyśmy mogli prowadzić życie ciche i spokojne z całą pobożnością i godnością.
(3) Jest to bowiem rzecz dobra i miła w oczach Zbawiciela naszego, Boga,
(4) który pragnie, by wszyscy ludzie zostali zbawieni i doszli do poznania prawdy.
(5) Albowiem jeden jest Bóg, jeden też pośrednik między Bogiem a ludźmi, człowiek, Chrystus Jezus,
(6) który wydał siebie samego na okup za wszystkich jako świadectwo we właściwym czasie.
(7) Ze względu na nie, ja zostałem ustanowiony głosicielem i apostołem - mówię prawdę, nie kłamię - nauczycielem pogan we wierze i prawdzie.
(8) Chcę więc, by mężczyźni modlili się na każdym miejscu, podnosząc ręce czyste, bez gniewu i sporu.” /1 Tm 2,1-8/
Nie ma wątpliwości : tekst biblijny mówi o
pośrednictwo w zbawieniu poprzez Ofiarę Krzyżową.
Jak widać wiersz 5 (o którym mówimy) jest w kontekście Zbawienia - zarówno poprzedzające go wiersze 3 i 4 jak i następny (6) wyraźnie do tego nawiązują.
Z drugiej strony wiersze wcześniejsze i późniejsze nawiązują do pośrednictwa ludzi - 1-2-8 do pośrednictwa wstawienniczego, zaś 7 do pośrednictwa w głoszeniu Ewangelii (ale o tym w następnym podrozdziale).
Omawiany fragment nawiązuje do tego, iż Jezus jest pośrednikiem Nowego Przymierza tak, jak Mojżesz był pośrednikiem Starego (Paweł w Liście do Rzymian 5,14 wyrazi to mówiąc o Mojżeszu
"On to jest typem Tego, który miał przyjść").
Do tej sprawy zresztą nawiązuje sam Jezus w przypowieści o dzierżawcach (Łk 20,9-15), do tego nawiąże też w swoim ostatnim kazaniu Szczepan (Dz 7,52-53)
Tak więc cytat mówi o znanej Prawdzie chrześcijańskiej, że
nie ma innej możliwości pojednania człowieka – jakiegokolwiek człowieka – z Bogiem niż Jezus, który złożył za to Ofiarę Krzyżową. Prawdę tę znajdujemy także np. w Dziejach Apostolskich, gdzie Piotr mówi o Jezusie :
„I nie ma w żadnym innym zbawienia, gdyż nie dano ludziom pod niebem żadnego innego imienia, w którym moglibyśmy być zbawieni.” / Dz 4,12/
Czytamy o tym też w Liście do Hebrajczyków – i kontekst jest identyczny:
„Teraz zaś otrzymał w udziale o tyle wznioślejszą służbę, o ile stał się pośrednikiem lepszego przymierza, które oparte zostało na lepszych obietnicach.” /Hbr 8,6/
i dalej:
"Jeśli bowiem krew kozłów i cielców oraz popiół z krowy, którymi skrapia się zanieczyszczonych, sprawiają oczyszczenie ciała, to o ile bardziej krew Chrystusa, który przez Ducha wiecznego złożył Bogu samego siebie jako nieskalaną ofiarę, oczyści wasze sumienia z martwych uczynków, abyście służyć mogli Bogu żywemu. I dlatego jest pośrednikiem Nowego Przymierza, ażeby przez śmierć, poniesioną dla odkupienia przestępstw, popełnionych za pierwszego przymierza, ci, którzy są wezwani do wiecznego dziedzictwa, dostąpili spełnienia obietnicy." /Hbr 9,13-15/
Jest to oczywiście zupełnie co innego , niż pośrednictwo, jakie odnosimy do św.Maryi, a którego zakres ogranicza sobór następująco:
„poprzez wielorakie swoje wstawiennictwo ustawicznie zjednuje nam dary zbawienia wiecznego” .
W tej sytuacji nie dziwi że opisując pojęcie pośrednictwa maryjnego (
"Rozumie się to jednak w taki sposób, że niczego nie ujmuje ani nie przydaje godności i skuteczności działania Chrystusa, jedynego Pośrednika") Sobór Watykański II przytacza właśnie 1 Tm 2,5-6 !
Gdybyśmy przyjęli proponowane przez niektórych protestantów znaczenie omawianego fragmentu pozbawione kontekstu znaczeniowego musielibyśmy zanegować nie tylko pośrednictwo św. Maryi, ale także wszelką możliwość wzajemnego wstawiennictwa, pomiędzy chrześcijanami ( jak też możliwość ewangelizowania kogokolwiek).